سلامت مو/ زیبایی/ موهای بلند

4 روش و تکنیک ساده برای این که بفهمید موهایتان هنوز سالم هستند یا نه + عکس

12:46 - 1401/06/19
موهای ما می‌توانند فشاری معادل 3.5 اونس را تحمل کنند و زمانی که خیس هستند می‌توانند تا 30 درصد بیشتر کشیده شوند.

موهای ما می‌توانند فشاری معادل 3.5 اونس را تحمل کنند و زمانی که خیس هستند می‌توانند تا 30 درصد بیشتر کشیده شوند. با این حال، فقط موهای سالم دارای چنین قدرت های فوق العاده ای هستند - رشته های آسیب دیده به راحتی می شکنند. ممکن است در نگاه اول نتوانید وضعیت موهای خود را تشخیص دهید. اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید این موضوع را بررسی کنید و برای بازگرداندن آن به شکل خود اقدام کنید.

 4 روش و تکنیک ساده برای این که بفهمید موهایتان هنوز سالم هستند یا نه + عکس15

1. آزمایش فولیکول

 4 روش و تکنیک ساده برای این که بفهمید موهایتان هنوز سالم هستند یا نه + عکس5

برای درک اینکه آیا موهای شما به طور کلی سالم هستند و آیا ریزش مو چیزی است که نباید نگران آن باشید، ابتدا باید ریشه های خود را بررسی کنید. فقط این کار را انجام دهید:

یک تار مو را بچینید اما مطمئن شوید که آن را تا حد ممکن به سر خود نزدیک کنید تا ریشه آن همچنان به مو متصل باشد.

فولیکول را بررسی کنید . انتهای ریشه طبیعی یک رشته باید به شکل پیاز باشد، بنابراین اگر این را ببینید، موهای شما ممکن است سالم باشد. اگر ضعیف است یا اصلاً بدون هیچ شکل پیازی است، موهای شما ضعیف است و نیاز به مراقبت دارد.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم:

رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنید . یک مطالعه نشان داد که خطر ریزش مو را کاهش می دهد. این رژیم شامل غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل، ماهی و غلات کامل است . سعی کنید از غذاهایی مانند گوشت قرمز، نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. این نه تنها برای موهای سالم است، بلکه فواید دیگری مانند حمایت از سطح قند خون، محافظت از عملکرد مغز و نتیجه داشتن قلب سالم را افزایش می دهد.

از مدل موهای سفت مانند دم اسبی بخصوص هنگام خواب خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به ریزش مو شود.ویتامین ها و مواد معدنی خاصی مصرف کنید.

2. تست سینک

 4 روش و تکنیک ساده برای این که بفهمید موهایتان هنوز سالم هستند یا نه + عکس17

این روش میزان متخلخل بودن موهای شما را اندازه گیری می کند. موهای سالم بسیار جامد هستند، در حالی که موهای آسیب دیده به سرعت مایعات را جذب می کنند. به خاطر داشته باشید که ژنتیک نیز یک عامل موثر در میزان متخلخل بودن موهای شما و همچنین آسیب ناشی از گرما و آسیب محصول در طول زمان است. سعی کنید قبل از انجام این آزمایش موهای خود را با شامپو بشویید تا مطمئن شوید که موهایتان تمیز هستند و بهترین نتیجه را برای موهای سالم خود بگیرید. برای انجام تست موارد زیر را انجام دهید:

یک تار از موهای خود را (که قبلا با شامپو تمیز کرده اید) بچینید.

رشته را در یک لیوان آب بیندازید. رشته های کاملا سالم شناور می شوند، رشته های نسبتا سالم کمی پایین می آیند و رشته های آسیب دیده به طور کامل غرق می شوند.

نحوه درمان موهای با تراکم بالا:

انواع مختلف کره و روغن مو را بمالید . آنها رطوبتی را که موهای شما جذب می کند، حفظ می کنند . استفاده از این کره ها یا روغن ها روی موهایتان یک راه عالی برای حفظ سلامت آن ها است، به خصوص اگر موهایی کدر، خشک و آسیب دیده دارید. می تواند آن را نرم، سالم، بدون موخوره و زیبا جلوه دهد.

بعد از هر بار شستشو از نرم کننده مو استفاده کنید .

سرکه سیب و آلوئه ورا را به موهای خود بمالید تا تعادل pH را تنظیم کنید.

3. تست یدک کش

 4 روش و تکنیک ساده برای این که بفهمید موهایتان هنوز سالم هستند یا نه + عکس0

این آزمایش با هدف بررسی خاصیت ارتجاعی موهای شما انجام می شود. با این مراحل ساده می توان این کار را انجام داد:

اساسا میزان ریزش موی شما را اندازه می گیرد. اگر به پزشک مراجعه می کنید و تصمیم می گیرید آزمایش را توسط یک متخصص انجام دهید، آنها قسمت های کوچکی از موهای شما (حدود 40 تار) را از نواحی مختلف سر شما خواهند زد. اگر بیش از 6 تار مو ریزش کند، شما دچار ریزش موی فعال هستید. این آزمایش به شما نشان می دهد که آیا علائم ریزش موی شکننده دارید یا خیر.

یک تار مو را با دقت بیرون بیاورید.

آن را به آرامی از دو انتها بکشید . اگر زمانی که آن را رها می کنید کشیده شود و به عقب برگردد، سالم است. اگر به راحتی می شکند، نسبتا ضعیف است.

چگونه حالت ارتجاعی موهای خود را برگردانید:

آن را با هوا خشک کنید. استفاده از گرما واقعا به خاصیت ارتجاعی مو آسیب می رساند.

موهای خود را با روغن جوجوبا ماساژ دهید . روغن جوجوبا را می توان به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد و حتی می توانید آن را به نرم کننده موهای خود اضافه کنید تا از خشک شدن، شکستن و دو شاخه شدن موهایتان جلوگیری کنید. می تواند برای از بین بردن شوره سر نیز کار کند. ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مانند ویتامین C و B دارد که برای تغذیه موهای شما عالی هستند. حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و موهای شما را پرپشت نگه دارد.

سعی کنید مقداری عسل به رشته های خود بمالید . این یک نرم کننده طبیعی عالی است و رطوبت را در موهای شما حفظ می کند. عسل برای موهای شما بسیار موثر است. یک مطالعه نشان داد که حتی می تواند رشد مو را با توانایی خود در بازگرداندن سلول های روی پوست سر افزایش دهد. اگر به موهای براق علاقه دارید، ممکن است به عنوان یک مرطوب کننده، درخشندگی طبیعی به آن ها نیز بدهد. بنابراین اگر موهای کدر دارید ، عسل بهترین راه است. عسل همچنین دارای پروتئین است که برای محافظت از موهای شما در برابر شکستن بسیار مهم است.

4. تست تراکم

 4 روش و تکنیک ساده برای این که بفهمید موهایتان هنوز سالم هستند یا نه + عکس0

با این آزمایش می توانید وضعیت کوتیکول موی خود را مشخص کنید تا ببینید آسیب دیده است یا خیر. شما باید موارد زیر را انجام دهید:

یک تار مو را بین انگشت اشاره و انگشت میانی خود ببندید.

آن را از میان انگشتان خود، از بالا به سمت ریشه بلغزانید. اگر به نظر خشن و ناهموار باشد، موهای شما آسیب دیده است. اگر احساس صافی داشته باشد، سالم است.

نحوه درمان موهای آسیب دیده:

درمان کراتینه را امتحان کنید . موها را صاف تر می کند، موخوره را از بین می برد و موها را درخشان می کند.

رنگرزی، فر کردن و سشوار کشیدن را محدود کنید.

آبکشی با آب برنج را امتحان کنید . تحقیقات نشان داده است که برای مدتی در مو می ماند و از آسیب محافظت می کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که می تواند برای حفظ رنگ موهای شما برای مدت طولانی تری مفید باشد، به این معنی که ممکن است برای مدتی موهای خاکستری نداشته باشید.