طرز تهیه آبگوشت

این غذا رو برای شام روز جمعه درست کن تا خانوادتت کیف کنن

21:21 - 1402/01/04
آبگوشت یا دیزی یکی از غذا های سنتی و قدیمی کشورمان می باشد که بین مردم دارای محبوبیت خاصی می باشد. آبگوشت در شهر های مختلف به سبک های خاص و شمایل و ظاهر خاصی پخته می شود.

آبگوشت یا دیزی یکی از غذا های سنتی و قدیمی کشورمان می باشد که بین مردم دارای محبوبیت خاصی می باشد. آبگوشت در شهر های مختلف به سبک های خاص و شمایل و ظاهر خاصی پخته می شود. این غذای خوشمزه و لذیذ از مواد مختلفی نظیر گوشت و حبوبات و … پخته می شود. آبگوشت به دلیل مواد استفاده شده در آن بسیار مقوی بوده و شاید کمتر کسی آن را دوست نداشته باشد. تاریخچه آبگوشت به سده نهم بر می گردد و جایگاه خاصی در بین ایرانی ها دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آبگوشت در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی با استخوان و چربی ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
نخود ۱ پیمانه
سیب زمینی کوچک ۴ عدد
شوید ۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت

مرحله اول

برای تهیه آبگوشت خوشمزه به روش سنتی ابتدا پیاز و گوجه فرنگی را پس از پوست گرفتن، به چهار قسمت تقسیم کرده و به همراه گوشت و نخود داخل یک قابلمه مناسب می ‌ریزیم‌ و تقریبا شش برابر حجم آن آب جوش اضافه می ‌کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله وقتی که آب به طور کامل شروع به جوشیدن کرد، کف حاصل از پخت گوشت را از ظرف خارج می‌ کنیم. در ادامه زردچوبه و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کرده و در قابلمه را می‌ گذاریم و اجازه می‌ دهیم تا آرام آرام بپزد.

مرحله سوم

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر بخواهیم دیزی را به روش سنتی و بازاری درست کنیم، لوبیا داخل آبگوشت نمی ریزیم و فقط از نخود استفاده می کنیم. البته اضافه کردن لوبیا سفید به آبگوشت سلیقه ای می باشد.

مرحله چهارم

نکته دیگر اینکه حتما از گوشت تازه گوسفندی استفاده می کنیم که همراه با استخوان و چربی باشد. برای رفع نفخ کامل نخود، آنرا هم از شب قبل حتما خیس می‌ کنیم و چند بار آب آن را عوض می‌کنیم تا نفخ آن کاملا گرفته شود.

مرحله پنجم

در این مرحله وقتی گوشت پخت، سیب زمینی هایی که خوب با پوست شستیم، همراه با نمک به آن اضافه می ‌کنیم. نیم ساعت آخر هم پیاز و گوجه و دنبه ها را از ظرف خارج کرده و باهم می ‌کوبیم و داخل ماهیتابه می ریزیم.

مرحله ششم

سپس با یک قاشق رب گوجه خوب با هم تفت می ‌دهیم و دوباره به قابلمه اضافه می ‌کنیم و می‌گذاریم تا به قول معروف یک دیزی دبش و مشتی از آن دربیاید. یک ربع قبل ازخاموش کردن گاز هم به آن شوید خشک (در صورت دلخواه) اضافه می‌ کنیم.

نکات آبگوشت

آبگوشت به روش بازاری

اگر تمایل دارید آبگوشت شما هم مانند آبگوشت های قهوه خانه ای علاوه بر رنگ زیبا، طعم بسیار خوبی داشته باشد، پخت آنرا از شب گذشته یا صبح زود آغاز کنید تا به خوبی جا بیفتد. نکته دیگر اینکه حتما مقداری دنبه تازه گوسفندی درون آبگوشت خود اضافه کنید.