طرز تهیه مربای گل

طرز تهیه "مربای گل " با طعم بی نظیر رو اینجا یاد بگیر + عکس

03:14 - 1401/06/18
مربای گل محمدی نوعی مربای بسیار خوش عطر و خوشطعم تبریزی است که اگر آن را امتحان کرده باشید

مربای گل محمدی نوعی مربای بسیار خوش عطر و خوشطعم تبریزی است که اگر آن را امتحان کرده باشید، می‌دانید که چه عطر و طعم بی نظیری دارد. این مربا که یکی از مرباهای پرطرفدار در منطقه آذربایجان است به ” قیزیل گول موراباسی” معروف است. مربای گل محمدی را هم با گل محمدی تازه و هم با گل محمدی خشک شده میتوان درست کرد که روش هر کدام متفاوت از هم است.

مواد لازم مربای گل محمدی
گلبرگ گل محمدی ۲ لیوان پر و فشرده ( گل محمدی خرد شده و آماده برای مربا)
شکر ۶ لیوان
آب ۳ لیوان
جوهر لیمو یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه

طریقه انتخاب گلبرگ گل محمدی:

  • قبل از شروع به آموزش مربای گل محمدی لازم به ذکر است که این مربا با گل‌های منطقه آذربایجان تهیه و آموزش داده میشود که این گل‌ها هیچ گونه تلخی ندارن و نیازی به گرفتن تلخی نیست.
  • گل‌های محمدی مناطق کویری و خشک تلخ هستن و نمیتوان با اونها مربا درست کرد و باید چند بار جوشیده بشن تا تلخی‌شون گرفته بشه که در اون صورت هم عطری برای مربا باقی نمیمونه.
  • اما گل‌های منطقه آذربایجان و در کل مناطق کوهستانی تلخی ندارن بنابراین اگه از تلخی نداشتن گل های محمدی تون مطمئن هستین از این روش برای پختن مربا استفاده کنید
  • برای تست گل‌ها میتونید چند عدد گلبرگ رو به صورت خام بجوین اگه هیچ گونه تلخی نداشت برای مربا مناسبه!
  • همچنین از گلهایی که گلبرگ های صورتی دارن استفاده کنید چون گلبرگ های رز ( کلی شبیه گل محمدی ولی با رنگ تیره تر و قرمز) که به رنگ قرمز هستن تلخ و مسهل هستن.

خب حالا اگه گلبرگ هاتون مورد تایید هست بریم که طرز تهیه مربا رو یاد بگیریم.

طرز آماده شدن گلبرگ گل محمدی:

گلبرگ ها رو با آب بشویید و روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک بشن و آب اضافیشون بره.

گلبرگ‌های گل محمدی رو میتونید به صورت خرد شده یا درسته استفاده کنید اگه دوست دارید گلبرگ ها درسته باشن فقط با قیچی قسمت انتهایی و سفید رنگ گل ها رو جدا کنید و برای روش دوم با قیچی قسمت های صورتی گل محمدی رو ریز خرد کنید؛ توجه کنید که مربا با گل محمدی تازه کمی زیر دندون میاد برعکس مربا با گل محمدی خشک البته این حالت به صورتی نیست که آزار دهنده باشه اما هر چه اندازه گل محمدی درشت تر باشه زیر دندون حس شدن هم بیشتره پس برای انتخاب سایز خرد کردن گل ها به این مورد هم توجه کنید.

طرز تهیه مربا گل محمدی با گلبرگ تازه

۱- آب رو داخل قابلمه بریزین و روی حرارت متوسط قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد جوهر لیمو رو به آب در حال جوش اضافه کنید (سعی کنید حتما از جوهر لیمو استفاده کنید و اون رو با آبلیمو جایگزین نکنید چون جوهرلیمو علاوه بر اینکه از شکرک زدن مربا جلو گیری میکنه با تجزیه رنگ گل‌ها رنگ طبیعی و زیبایی به مربا میده).

طرز تهیه

۲- شکر رو به آب اضافه کنید. اجازه بدین روی حرارت متوسط بمونه و دونه های شکر کاملاً حل بشن و شیره شفاف بشه و شروع به جوشیدن بکنه.

طرز تهیه

۳- حالا حرارت رو کم کنید و اجازه بدین با حرارت ملایم بجوشه تا به قوام برسه و اگه شیره در حال جوشیدن به دیواره های ظرف پاشید حتما با قلموی آغشته به آبلیمو دیواره‌های ظرف رو تمیز کنید چون این ذره‌ها باعث ایجاد شکرک در مربا میشن ( اگه قلمو ندارین پارچه نخی تمیزی رو به آبلیمو آغشته کنید و کناره های ظرف رو با پارچه تمیز کنید).

در این فاصله تا شیره به قوام میرسه گلبرگ‌های خرد شده رو داخل تابه‌ای بریزین.

طرز تهیه

۴- و روی حرارت کم به مدت دو دقیقه تفت بدین (حتما به زمان توجه کنید) تا حجم گلبرگ ها کم بشه و بعد از روی حرارت بردارین و یک لیوان آب جوش به گلبرگ‌ها اضافه کنید و در تابه رو بذارین تا عطر گل ها بیرون بیاد و حدود بیست دقیقه زمان بدین تا داخل تابه در بسته بمونه ( از کم شدن رنگ گلبرگ‌ها نترسین موقع اضافه کردن گلبرگ‌ها به شیره رنگشون برمی‌گرده)

طرز تهیه ۵- وقتی شیره به قوام رسید ( برای چک کردن اینکه به قوام رسیده یا نه چند قطره از شیره رو ما بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبنده و کشسانی داشت و آبکی نبود یعنی به قوام رسیده و یا اینکه یک قاشق از شیره رو داخل نعلبکی بریزین و داخل یخچال بذارین تا خنک بشه و بعد نعلبکی رو توی دست به حالت مایل کمی بچرخونین و به حرکت شیره نگاه کنید اگه آبکی نبود و آروم حرکت میکرد و غلظت داشت یعنی به قوام رسیده (توجه کنید که اگه مربا بیش از حد به قوام برسه حتما شکرک میزنه پس به میزان قوام رسیدن اون دقت کنید که مناسب باشه)

۶- گلبرگ ها رو به شیره اضافه و مخلوط کنید و اجازه بدین حدود شش الی هشت دقیقه روی حرارت بمونه ( از زمان اضافه کردن گلبرگ ها حتما زمان بگیرین) چون اگه بیشتر روی حرارت بمونه مربا تلخ میشه در حالت کلی تلخ شدن مربا دو علت داره یکیش تلخ بودن خود گل ها و یکی زیاد جوشوندن گل ها.

طرز تهیه

بعد از طی این زمان حرارت رو خاموش کنید و در قابلمه رو به همراه دم کنی روی قابلمه قرار بدین.

۷- داخل ظرفی آب سرد و یخ بریزین و بعد از خاموش کردن حرارت و گذاشتن در ظرف، قابلمه رو بلافاصله داخل آب یخ قرار بدین تا شوک حرارتی به مربا وارد بشه حدود پنج دقیقه داخل آب یخ بمونه و بعد خارج کنید و اجازه بدین تا زمان خنک شدن کامل با در بسته به همراه دم کنی بمونه.

طرز تهیه

۸- استفاده از دم کنی باعث میشه عطر مربا حفظ بشه و داخل مربا باقی بمونه و همینطور از عرق کردن و ریختن آب داخل مربا جلوگیری میکنه و رطوبت اضافی رو میگیره. شوک حرارتی باعث میشه مربا خوشرنگ‌تر بشه و رنگ مربا تیره نشه و باعث بیرون اومدن رنگ گل‌ها میشه.

طرز تهیه

۹- بعد از خنک شدن مربا رو داخل ظرف شیشه ای بریزین و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه

نکات کلیدی تهیه مربای گل محمدی (گل سرخ):

  • این مربا رو به صورت ساده یا همراه با گردو میتونید سرو کنید همچنین میتونید از گردوی نگینی داخل خود مربا هم استفاده کنید در این صورت میتونید بعد از شوک دادن به مربا گردوی نگینی رو به مربا اضافه کنید و اجازه بدین با در بسته به همراه دمکنی خنک بشه.
  • بعضا از گلاب و هل و رنگ خوراکی هم داخل مربا استفاده میکنن اما مربای خوش عطر و خوشرنگ نیازی به استفاده از رنگ دهنده و طعم دهنده نداره و من هم استفاده نکردم.
  • من از قابلمه مسی برای رنگ بهتر مربا استفاده کردم اما اگه به قابلمه مسی دسترسی نداشتین میتونین از قابلمه معمولی هم استفاده کنید.