خودرو/ گرانی خودرو/ قیمت خودرو

خبرجدید /این خودرو 100 میلیون سقوط کرد

04:13 - 1401/05/31
بازار تحت‌تأثیر مذاکرات هسته‌ای و نهایی شدن آیین‌نامه واردات، شاهد ریزش بیش از 18میلیون تومانی قیمت برخی خودروها بود. کاهش قیمت خودروهایی که درحال فاکتور شدن هستند در ماه‌های گذشته تداوم داشته و به‌طور مثال قیمت پژو۲۰۷ اتومات از خرداد تا‌کنون ۱۰۰میلیون ارزان شده است.

پاتوق آنلاین : روند نزولی قیمت خودروها در بازار که همزمان با کاهش نرخ‌ها در بازار ارز از هفته‌های گذشته آغاز شده، در نخستین روز هفته جاری نیز ادامه یافت. به‌گفته فعالان بازار خودرو، کاهش قیمت برخی خودروها در کمتر از یک هفته به 15میلیون تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو واشاره به ریزشی‌شدن قیمت خودرو ناشی از نبود خریدار در بازار گفت: در روزهای اخیر به قدری مشتری در بازار خودرو کم شده که بعضی نمایشگاه‌داران خودرو در طول روز هیچ تماس و مراجعه‌ای برای خرید و استعلام قیمت ندارند و این شرایط باعث شده شدت افت قیمت بیش از پیش ‌باشد. سعید موتمنی با اشاره به کاهش 15میلیون تومانی قیمت پژو207 اتومات از سه‌شنبه هفته گذشته تا شنبه افزود: این خودرو سه‌شنبه هفته قبل 485میلیون تومان قیمت خورده بود و امروز (29مرداد) به 460میلیون تومان رسیده است. او درباره کاهش قیمت دیگر خودروها نیز اضافه کرد: دنا پلاس اتوماتیک از 512میلیون تومان هفته گذشته امروز به 503میلیون تومان رسیده، تارا اتومات از 593میلیون به 580میلیون تومان رسیده، پژو پارس که 4روز پیش 317 تا 318میلیون تومان بود امروز با 18میلیون تومان کاهش تا 300میلیون تومان پایین آمده و همچنان خریداری نیست. او قیمت روز شنبه 207دنده‌ای را نیز 397میلیون تومان اعلام کرد درحالی‌که این خودرو تا روز چهارشنبه 408میلیون تومان قیمت خورده بود.

شوک مذاکرات به بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران مهم‌ترین دلیل افت قیمت خودرو در بازار را اثر روانی ناشی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد و افزود: متقاضیان، خرید خود را تا دریافت نتیجه مشخص از مذاکرات به تأخیر انداخته‌اند چون اگر این مذاکرات به توافق بینجامد قطعا شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار خواهیم بود. گفته‌های این مقام صنفی در شرایطی است که در آخرین روز هفته گذشته آیین‌نامه واردات خودرو نیز در هیأت دولت نهایی شده و قرار است در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. موتمنی در پاسخ به این پرسش که بازار چه واکنشی به نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو داشته است، گفت: اگر جزئیات واردات مشخص شود و تعرفه واردات در حد اعداد و ارقام گمانه‌زنی شده یعنی 10 تا 20درصد باشد، می‌تواند گام مثبتی در تامین بازار و کاهش قیمت خودرو باشد، اما با توجه به اینکه هنوز در این زمینه چیزی نهایی نشده نمی‌توان در این خصوص با صراحت اظهارنظرکرد. موتمنی درباره احتمال واردات خودروهای اقتصادی متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان که در بحث واردات مورد توجه قرار گرفته است، گفت: خودروهای 10 تا 20هزار دلاری خودروهای خوبی هستند که می‌توانند مشکل اساسی بازار خودرو ما را که محدودیت عرضه بود، حل کنند. این مقام صنفی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مشتری چه برای خودروهای مونتاژی و چه تولید داخلی مبلغ بسیار بیشتری می‌پردازد، واردات را حرکت مثبتی برای کاهش این شکاف ناشی از محدودیت عرضه دانست و تأکید کرد: این مشکل باید به هر طریق چه افزایش تیراژ تولید و چه واردات حل شود.

کاهش قیمت کدام محصولات بیشتر بود؟

موتمنی درباره اینکه در هفته گذشته کدام محصولات کاهش قیمت بیشتری داشته‌اند، گفت: محصولاتی که عرضه بیشتری دارند و فاکتور می‌شوند افت قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند و حداقل 7میلیون تومان ارزان شده‌اند اما در بازار خودروهایی که عرضه کم است تفاوت قیمت چندان زیاد نیست و در حد 2 تا 3میلیون تومان بوده است. او با اشاره به اینکه در محصولات سایپا کاهش قیمت از مدت‌ها پیش آغاز شده گفت: با توجه به اینکه عرضه محصولات این خودروساز خوب بوده کاهش قیمت خوبی اتفاق افتاده و در محصولات ایران خودرو نیز محصولاتی که فاکتور می‌شوند مثل پژو پارس، هایما و 207 اتوماتیک دست‌کم بین 4 تا 7میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند. به‌گفته موتمنی، کاهش قیمت خودروهایی که درحال فاکتور شدن هستند در ماه‌های گذشته تداوم داشته و به‌طور مثال قیمت پژو207 اتومات از خرداد تا‌کنون 100میلیون ارزان شده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، کاهش قیمت خودروهای دارای محدودیت عرضه را کم اعلام کرد و افزود: 206تیپ 2عرضه خوبی ندارد و 2ماه در کانال 304میلیون تومان بود و به تازگی به زیر 300 و به محدوده 297میلیون تومان رسیده است. هشدار درباره وعده‌های پیش‌فروش

او همچنین با هشدار نسبت به سوءاستفاده برخی افراد از افزایش احتمال واردات گفت: برخی با سودجویی از شرایط موجود از هم‌اکنون شرایطی را برای پیش‌فروش خودروهای وارداتی و گذر موقت اعلام کرده‌ و با اخذ مبالغی از خریداران، وعده تحویل یک‌ماهه یا دوماهه خودرو به مردم می‌دهند. مردم باید هشیار باشند و بدانند که این قراردادها روی کاغذ و فاقد هرگونه اعتباری است. تکلیف واردات هنوز مشخص نیست و تا زمان نهایی نشدن آیین‌نامه واردات و مشخص شدن زمان و تعرفه واردات هیچ‌کس نمی‌تواند در این زمینه وعده‌ای به مصرف‌کنندگان بدهد. موتمنی افزود: خودروهای داخلی نیز هم‌اکنون فقط به‌صورت اینترنتی فروخته می‌شوند و مبلغ خرید خودرو نیز باید به‌حساب تولیدکننده واریز شود و نه اشخاص متفرقه، در نتیجه افرادی که به خرید خودرو از این افراد و آگهی‌های فریبنده اعتماد کنند باید بعدها به‌دنبال بازگشت پولشان بدوند