بیماری / بیماری ام اس/ درمان بیماری ام اس

این افراد با این علائم زودتر به بیماری ام اس مبتلا میشوند/ علائم و نشانه ای از ام اس که اگر زود متوجه بشوید نجات پیدا میکنید + عکس

12:47 - 1401/05/25
همه چیز درباره بیماری قرن جدید: ام اس ، نشانه ها و علائم این بیماری

بیماری ام اس یک بیماری مربوط به سیستم عصبی است که می‌تواند مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم بالقوه از جمله مشکلات بینایی، مسائل مربوط به حرکت دست یا پا و مشکلات احساسی می‌شود. ام اس بیشتر در افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال تشخیص داده می‌شود اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. زنان ۲تا ۳ برابر بیشتر از مردان دچار این بیماری می‌شوند. اما این بیماری چگونه تشخیص داده می‌شود و آیا برای درمان آن راه‌های مؤثری وجود دارد؟ برای پاسخ به هرگونه پرسش در مورد بیماری ام اس، در اینجا با ما همراه باشید تا به آن بپردازیم.

بیماری ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis)، ام اس یا به اختصار MS یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که علائم خاصی ‌را در سراسر بدن ایجاد می‌کند. اکثر متخصصان معتقدند این بیماری یک عارضه خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های طبیعی خود حمله می‌کند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به غلاف میلین حمله می‌کند.

غلاف میلین به طور معمول از فیبرهای عصبی مغز، نخاع و عصب بینایی محافظت می‌کند. فیبرهای عصبی زیرین نیز می‌توانند در این حمله آسیب ببینند یا از بین بروند. با پیشرفت حمله، غلاف میلین ملتهب شده و به تدریج از بین می‌رود و مناطقی از بافت اسکار (اسکلروزیس) از خود باقی می‌گذارد. التهاب غلاف میلین تکانه‌های الکتریکی بین مغز و سایر قسمت‌های بدن را مختل می‌کند.

مولتیپل اسکلروزیس به مناطق متعدد بافت اسکار که اغلب ضایعه نامیده می‌شوند، اشاره دارد که در امتداد رشته‌های عصبی آسیب دیده ایجاد می‌شوند و در اسکن ام آر آی (MRI) قابل مشاهده هستند. کلمه اسکلروز به معنای سخت شدن پاتولوژیک بافت است. ضایعات ناشی از ام اس و در نتیجه اختلال در تکانه‌های عصبی در سراسر بدن، بیشتر علائم مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس را ایجاد می‌کنند.

آِنچه این بیماری را خیلی پیچیده می‌کند، علائم و نشانه‌های آن است.

ام اس یک بیماری پیشرونده، عود کننده ولی تا حدودی قابل درمان است. یک بیماری خطرناک که می‌تواند توان حرکتی بیمار را از بین ببرد.

آِنچه این بیماری را خیلی پیچیده می‌کند، علائم و نشانه‌های آن است. علائمی که شبیه بیماری‌های ساده‌ای مثل تاری دید یا علائم ۲۴ ساعته ساده‌ایست که هیچ شکی بر اینکه فرد دچار بیماری ام اس شده را تشدید نمی‌کند. اما همینجاست که بیماری روند پیشروی خود را آغاز کرده‌است.

در این گزارش تلاش شده تا آگاهی کافی از علائمی که یک فرد پس از رویت آن‌ها باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کند، بدهیم.

این افراد با این علائم زودتر به بیماری ام اس مبتلا میشوند/ علائم و نشانه ای از ام اس که اگر زود متوجه بشوید نجات پیدا میکنید + عکس0

علت بیماری ام اس

علت ام اس ناشناخته است اما مطالعات نشان داده است که یک محرک بیرونی باعث برانگیختن و تهییج سیستم ایمنی علیه سلول‌های مغز و نخاع می‌شود. آسیب وارده به میلین سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند. برخی از محققان گمان می‌کنند که حمله سیستم ایمنی به بدن، ناشی از انواع خاصی از عفونت‌های ویروسی است. برخی دیگر به پایین بودن سطح ویتامین D به عنوان عامل اصلی اشاره می‌کنند. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهد.