شیرینی نخودچی | طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی اصل قزوین با طعم بی نظیر

17:56 - 1401/04/07
شیرینی نخودچی یک شیرنی نقلی و خوشمزه و اصیل ایرانی است که اصالتا برای شهر قزوین می باشد در ادامه مطلب به شما طرز تهیه شیرینی نخودچی را یاد خواهیم داد.

شیرینی نخودچی یک شیرنی نقلی و خوشمزه و اصیل ایرانی است که اصالتا برای شهر قزوین می باشد که می توانید در مناسبت های خاص مثل عید نوروز بپزید و سفره هفت سین را با هنر شیرینی پزی خود رنگین تر کنید یا در روزهای دیگر سال برای پذیرایی از مهمان ها درست کنید و از خوردنش با یک چای تازه دم لذت ببرید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نخودچی مجلسی به روش قنادی در ادامه با ما همراه باشید.

کوکی رژیمی شیرینی کوچک و خوشمزه ای است که بچه ها خیلی دوست دارند و می توانید برای عصرانه یا میان وعده بپزید.

مواد لازم برای شیرینی نخودچی
کره ای که دوغش گرفته شده ۱۳۰ گرم
پودر قند ۱۲۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
آرد نخودچی مرغوب ۲۵۰ گرم
آرد شیرینی پزی ۱ قاشق غذاخوری
پودر پسته مقداری
زعفران دم کرده غلیظ برای تزئین

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مرحله اول

در ابتدا دوغ کره را بگیرید برای این کار اول کره را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب شود سپس داخل یک ظرف بریزید و در یخچال قرار دهید تا کره سفت شود یک نخود از کنار ظرف بردارید تا سوراخ شود.

مرحله دوم

از سوراخی که ایجاد شده دوغ را از کره بیرون می ریزیم. داخل ظرفی کره بدون دوغ را به همراه پودر قند الک شده برای دو تا سه دقیقه با همزن می زنیم تا کاملا پوک و سبک و حجیم شود.

مرحله سوم

این کار را تا جایی انجام می دهیم که مایع شیرینی نخودچی رنگش کرم رنگ شود سپس هل را که قبلا آسیاب و پودر کرده بودیم به مواد اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن هم می زنیم.

مرحله چهارم

آرد نخودچی و آرد شیرینی پزی را الک کرده و به مواد اضافه می کنیم و مواد را کاملا با هم مخلوط می کنیم برای این که خمیر زودتر منسجم شود آن را با چرخ گوشت دو بار چرخ می کنیم.

مرحله پنجم

اگر چرخ گوشت در دسترس نداشتید برای ۱۵ دقیقه خمیر را با دست ورز دهید خمیر که منسجم شد نیازی به استراحت ندارد آن را بین دو تا پلاستیک فریزر قرار می دهیم و با وردنه باز کنید.

مرحله ششم

خمیر را با وردنه به ضخامت یک و نیم سانت باز می کنیم و روی آن پودر پسته می پاشیم و پلاستیک را روی آن گذاشته و یک بار دیگر با وردنه روی آن می کشیم تا پودر پسته ها به خورد خمیر برود.

مرحله هفتم

کناره های خمیر را مرتب می کنیم و از قالب های کوچک استفاده کرده و همه خمیر را قالب می زنیم در سینی فر کاغذ روغنی می اندازیم و شیرینی ها را با کمی فاصله از هم در آن می چینیم.

مرحله هشتم

می توانید بعد از قالب زدن با خلال چوبی زعفران دم کرده غلیظ را به صورت نقطه ای روی شیرینی ها برای تزئین و زیباتر شدن آنها بزنیم توستر را از ۱۵ دقیقه قبل با دمای ۱۵۰ درجه گرم می کنیم.

مرحله نهم

بعد از یک ربع شیرینی آماده است. با فرگازی هم می توانید این شیرینی را درست کنید فقط کافی است برای یک ربع فر را گرم کنید سپس شیرینی را در دمای ۱۵۰ درجه برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا بپزد.

مرحله دهم

شیرینی نخودچی ها را بعد از پختن از فر خارج کنید و صبر کنید تا کاملا سرد شوند سپس داخل ظرف سرو قرار دهید و در کنار خانواده از خوردن این شیرینی خوشمزه لذت ببرید. نوش جان.

طرز تهیه شیرینی نخودچی اصل قزوین با طعم بی نظیر7

شیرینی نخورچی بدون فر

برای این کار شیرینی ها را بعد از قالب زدن داخل یک ظرف قرار دهید سپس یک قابلمه را با حرارت متوسط برای ۱۵ دقیقه گرم کنید و یک پایه فلزی را داخل آن بگذارید و ظرف را روی پایه قرار دهید سپس برای نیم ساعت صبر کنید تا شیرینی نخودچی خوشمزه شما آماده شود.

ترفند برای پودری نشدن شیرینی نخودچی

جالب است بدانید می توانید کاری کنید که شیرینی نخودچی حالت پودری نداشته باشد برای این کار حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم روغن جامد به مواد اضافه کنید، اما این شیرینی بدون روغن خوشمزه تر و با کیفیت تر است.

شیرینی تردتر

اگر می خواهید شیرینی نخودچی شما تردتر شود ۱۰۰ گرم از آرد نخودچی کم کرده و به جای آن آرد برنج اضافه کنید با این کارد شیرینی تردتری خواهید داشت.

کالری شیرین نخودچی

این شیرینی کوچک و خوشمزه کالری زیادی ندارد اگر تعداد زیادی را در چند دقیقه میل نکنید. این شیرینی در اندازه متوسط حدود ۳۷ تا ۴۵ کالری انرژی دارد و شیرینی پر کالری محسوب نمی شود.