طرز تهیه سیرابی | سیرابی شیردان

سیرابی لعاب دار و خوشمزه رو اینطوری که میگم بپز تا طعمش بی نظیر شه

00:50 - 1401/12/17
برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سیرابی در ادامه با ما همراه باشید.

پاتوق آنلاین: سیرابی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که به روش های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سیرابی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیرابی و شیردان گوسفند ۱ عدد کامل
نخود ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۶ عدد
چوب دارچین ۱ تکه
نمک ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه ½ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه سیرابی

مرحله اول

برای تهیه سیرابی خوشمزه در ابتدای کار نخود را می شوییم و درون یک کاسه حاوی آب ریخته، سپس اجازه می دهیم نخود به مدت ۱ شب درون آب بماند تا خیس بخورد. برای اینکه نفخ نخود بهتر گرفته شود آب درون کاسه را چند مرتبه تعویض می کنیم.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان پرز های سیرابی را کاملا جدا کرده و می شوییم، سپس خرد می کنیم و یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از جوش آمدن آب، سیرابی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم سیرابی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب جوش بماند، سپس کف روی آب را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در ادامه مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیاز نگینی را به قابلمه می افزاییم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. حالا سیرابی را درون قابلمه می ریزیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا سیرابی کمی سرخ شود.

مرحله پنجم

حالا پوست سیرها را جدا کرده و به صورت کامل به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، چوب دارچین و پودر زنجبیل به قابلمه اضافه کرده، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شده و بوی خامی آنها ازبین برود.

مرحله ششم

در این مرحله نخود را آبکش می کنیم، سپس درون قابلمه ریخته و مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه به اندازه ای که روی مواد بگیرد آب اضافه کرده و اجازه می دهیم سیرابی به مدت ۵ ساعت کاملا پخته شود.

مرحله هفتم

برای تسریع کار می توانید از زودپز استفاده کنید که سیرابی به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه درون زودپز کاملا پخته می شود. پس از پخته شدن سیرابی قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. نوش جان.