آشپزی | طرز تهیه غذا | فوت و فن آشپزی | طرز تهیه مرغ دودی

مرغ دودی مجلسی بلدی بپزی؟ | بیا اینجا تا طرز تهیش رو بهت یادم بدم

20:28 - 1401/11/16
مرغ دودی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ستنی ایرانی است که با رسپی های متنوعی درست می شود.

پاتوق آنلاین: مرغ دودی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ستنی ایرانی است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرغ دودی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه و ران مرغ ۸۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
آب ۲ لیوان
سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پودر زعفران به مقدار کافی
ادویه مرغ، نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه مرغ دودی

مرحله اول

برای تهیه مرغ دودی مجلسی در ابتدا کار یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده، سپس مقداری روغن مایع به آن می افزاییم. در ادامه پودر زعفران را درون تابه می ریزیم، سپس تکه های گوشت مرغ را درون تابه می چینیم.

مرحله دوم

حالا دو طرف تکه های سینه و ران مرغ را کاملا سرخ کرده و از تابه خارج می کنیم. در ادامه پیاز و سیر را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم و به تابه اضافه کرده، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز کاملا سرخ و طلایی شود.

مرحله سوم

زمانی که پیاز سرخ شد، رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین رفته، سپس کاملا سرخ شود. در ادامه سس مایونز را به همراه مقداری ادویه مرغ، نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا آب را به تابه اضافه کرده، سپس سینه و ران سرخ شده را درون تابه می چینیم. در ادامه اجازه می دهیم تکه های سینه و ران مرغ به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت روی حرارت بمانند تا کاملا پخته شوند.

مرحه پنجم

پس از گذشت این مدت، یک ذغال را روی حرارت قرار می دهیم تا کاملا سرخ شود، سپس زمانی که سس غلیظ شد، یک ورق فویل را به صورت کاسه در می آوریم و درون تابه قرار می دهیم. حالا ذغال را درون ورق فویل می گذاریم.

مرحله ششم

در ادامه یک قاشق غذاخوری از روغن سس مرغ دودی روی ذغال می ریزیم و بلافاصله درب تابه را می بندیم تا دود درون تابه محبوس شده، سپس طعم دود به خورد تکه های گوشت مرغ برود. پس از گذشت ۳ دقیقه تابه را از روی حرارت بر می داریم.

پس از گذشت این زمان، ورق فویل را به همراه ذغال از تابه خارج کرده، سپس مرغ های دودی را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم. در نهایت مرغ های دودی را به همراه سیب زمینی سرخ شده و پلو زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.