آبگوشت دیزی | طرز تهیه آبگوشت

آبگوشت دیزی مجلسی رو اینطوری که میگم بپز تا مهمونات از عطر و طعمش دیوونه شن

19:45 - 1402/01/23
آبگوشت دیزی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که دستورهای بسیار متنوعی دارد و تقریبا هر شهر کشورمان یک نوع آبگوشت منحصر به خودش دارد،

پاتوق آنلاین :آبگوشت دیزی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که دستورهای بسیار متنوعی دارد و تقریبا هر شهر کشورمان یک نوع آبگوشت منحصر به خودش دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آبگوشت دیزی در ادامه با پاتوق آنلاین همراه باشید.

آبگوشت دیزی مجلسی رو اینطوری که میگم بپز تا مهمونات از عطر و طعمش دیوونه شن1

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت آبگوشتی با دنبه ۵۰۰ گرم
نخود ½ لیوان
لوبیا سفید (اختیاری) ½ لیوان
گوجه فرنگی ۲ عدد
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن مایع به مقدار کافی

آبگوشت دیزی مجلسی رو اینطوری که میگم بپز تا مهمونات از عطر و طعمش دیوونه شن11

طرز تهیه آبگوشت دیزی

مرحله اول

برای تهیه آبگوشت دیزی خوشمزه ابتدا یکی از پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز رنده شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه گوشت را به خوبی می شوییم، سپس به قابلمه می افزاییم.

مرحله سوم

گوشتی که برای آبگوشت انتخاب می کنیم یا باید دارای چربی باشد، یا اگر گوشت بدون چربی استفاده کردیم، باید مقداری دنبه نیز اضافه کنیم. هر چند ما توصیه می کنیم دنبه را به آبگوشت اضافه کنید، چون باعث خوشمزه تر شدن آبگوشت می شود.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت و چربی را کمی تفت می دهیم، سپس نخود و لوبیا سفید را به همراه پیاز باقیمانده به آبگوشت اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که برای گرفتن نفخ نخود و لوبیا سفید باید آنها را از شب قبل در یک کاسه آب بخیسانیم.

مرحله پنجم

حالا به اندازه ای آب جوش اضافه می کنیم که روی سطح مواد را به طور کامل بپوشاند. توجه داشته باشید که برای غذاهای سنتی مثل آبگوشت باید از آب جوش استفاده شود تا در پایان پخت، غذای خوشمزه تری داشته باشیم.

مرحله ششم

یکی از فوت های کوزه گری آبگوشت در این مرحله است. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید. وقتی آب به نقطه جوش رسید باید کف های گوشت و دنبه را به طور کامل از روی سطح آب جمع کنیم و دور بریزیم.

مرحله هفتم

جمع کردن کف ها علاوه بر اینکه به خوشرنگ تر شدن آبگوشت کمک می کند، باعث می شود که گوشت و دنبه در پایان پخت، هیچ طعم و بوی بدی نداشته باشند. پس از گرفتن کف های روی آبگوشت درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله هشتم

در این مرحله حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم آبگوشت به مدت ۳ ساعت با حرارت بسیار ملایم بپزد و روغن بیندازد. پس از گذشت یک ساعت گوجه فرنگی ها را با بلندر یا میکسر پوره می کنیم و به قابلمه می افزاییم.

مرحله نهم

پس از گذشت یک ساعت دیگر رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه سیب زمینی ها را می شوییم و اضافه می کنیم.

مرحله دهم

پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی و سیب زمینی، دنبه و چربی های آبگوشت را به همراه پیاز از قابلمه خارج می کنیم، سپس آنها را در میکسر می ریزیم تا کاملا یکدست شود. می توانیم مواد را با گوشتکوب نیز بکوبیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله دنبه و پیاز له شده را مجددا به قابلمه باز می گردانیم. در ادامه طعم آبگوشت را می چشیم و به مقدار دلخواه نمک و ادویه اضافه می کنیم. در پایان آبگوشت را در ظرف مناسب می ریزیم و به همراه نان سنگک و سبزی خوردن سرو می کنیم.