روابط زناشویی

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟

08:39 - 1401/03/16
در این مقاله برای شما نکاتی را برای بهتر شدن زندگی مشترکتان خواهیم گفت دانستن این نکات برای هر زوج خواه از زندگی زناشویی خود رضایت دارند یا از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کنند ارزشمند است.
روابط زناشویی

پاتوق آنلاین: در این مقاله برای شما نکاتی را برای بهتر شدن زندگی مشترکتان خواهیم گفت دانستن این نکات برای هر زوج خواه از زندگی زناشویی خود رضایت دارند یا از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کنند ارزشمند است.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟13

نکاتی برای روابط زناشویی موفق

برای داشتن زندگی زناشویی موفق معذرت‌خواهی كنید

شما می‌توانید بگویید كه من به دلیل مشكلاتی كه باعث آن شدم، معذرت می‌خواهم. در هر رابطه‌ای این بهترین شكل معذرت‌ خواهی است. اصلا مهم نیست شما چقدر مقصر هستید حتی اگر 14درصد تقصیرها گردن شماست برای آن قسمت معذرت‌خواهی كنید. ازدواج وقتی خوب پیش می‌رود كه حداقل یك نفر بتواند معذرت‌خواهی كند. غرور داشتن در رابطه زناشویی چیز قابل قبولی نیست. معذرت‌خواهی در نهایت روح بزرگ شما را نشان و حس بهتری به‌زندگی‌تان می دهد.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟7

خانمها به خودتان برسید تا روابط زندگی موفقی داشته باشید

این مسئله بیشتر مربوط به خانم های متاهل است. خیلی از ما اینطور هستیم. بعد از ازدواج چندان به خودمان رسیدگی نمی کنیم. چند نفر از شما تا به حال این جمله به ذهنتان خطور کرده که "الان دیگر زنش هستم لازم نیست تحت تاثیرش بگذارم."؟ مطمئن باشید نظر مردها چیز دیگری است.

در این تحقیقات، مردها از زنهایی که خودشان را ول کرده و دیگر رسیدگی های لازم را به خودشان نمی کنند، بدگویی می کردند. مثلاً اصلاح نکردن بدن، درست نکردن موها، پوشیدن لباسهای زیر پاره، بوی بد دهان، رسیدگی نکردن به ناخن ها و از این قبیل. پس کمی برای خودتان وقت بگذارید و همیشه خودتان را مرتب و سرحال نگه دارید.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟2

برای روابط زناشویی موفق به همسرتان دلگرمی بدهید

همیشه در ابتدای هر رابطه همه چیز گل و بلبل است و عادت داریم فقط نكات مثبت را ببینیم. اگر بعد از مدتی دیدیم بعضی مسائل آنطور نیستند كه ما فكر می‌كردیم باید سعی كنیم بقیه چیزها را خراب نكنیم. همسر ما حتما نكات مثبتی هم دارد. معمولا بازسازی روابط سخت است اما غیرممكن نیست.

برای نگه داشتن ازدواج‌تان باید كاری كنید كه همسرتان احساس ارزشمندی و برگزیدگی كند. معمولا افرادی كه ازدواج‌های طولانی‌تری دارند،‌ می‌فهمند چطور باید به همدیگر توجه كنند. این درك باعث می‌شود كه فضایی صمیمی در خانه به وجود بیاید و در مقابل هم شما می‌توانید انتقادهای سازنده‌تان را پیش ببرید.

به عنوان مثال وقتی همسرتان دارد با برادرش شوخی می كند حتی اگر از نوع شوخی‌اش خوش‌تان نیامده اما به او بگویید شیوه‌ای كه او برای شوخی استفاده كرده را دوست دارید. همسر شما از انتقاد سازنده‌تان استفاده نمی‌كند مگر اینكه فضایی از عشق و احترام وجود داشته باشد.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟19

برای احترام به خواسته‌های همسر خود تمرین کنید

سعی کنید دو مورد از مهم‌ترین انتظاراتی که از همسر خود دارید را یادداشت کنید. ( مثلاً شما از همسر خود انتظار دارید چگونه با شما رفتار کند). به گفته این دکتر روانشناس این تمرین ساده به زوج اجازه می‌دهد بفهمند که چه چیزی برای همسرشان در زندگی مشترک اهمیت دارد. اگر او از انتظارات شما بی‌اطلاع باشد چگونه می‌تواند انتظارات همسر خود را برآورده سازد؟

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟20

برای روابط زناشویی موفق تغییراتی در زندگی اعمال کنید

هر ازدواج و رابطه ای در طول زندگی مشترک دچار مشکل و چالش می‌شود. اعمال تغییراتی در زندگی برای بهبود روابط زناشویی بسیار مهم است و راه‌های بسیاری برای این تغییرات وجود دارد. یکی از روش‌ها برای اعمال تغییرات، اضافه کردن چیز جدیدی در زندگی است.

برای کاهش احساس خستگی و درماندگی و ایجاد حسی نو در زندگی، سبک زندگی خود را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال به‌جای رفتن به رستوران همیشگی، دفعه بعد یه یک رستوران جدید شام صرف کنید.

از مکان‌های جدیدی به‌اتفاق همسر دیدن کنید یا به گروه جدیدی از افراد ملحق شوید. روش دیگر در اعمال تغییرات انجام فعالیت‌های هیجان‌انگیز است به‌طوری‌که سطح آدرنالین بدن شما افزایش یابد و شمارا هیجان‌زده کند. تحقیقات روانشناسی نشان داده اگر این فعالیت‌ها را به همراه همسر خود انجام دهید، این احساس شور و هیجان به همسر و رابطه زناشویی شما نیز منتقل خواهد شد.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟2

بهبود روابط زناشویی تجربه های جدید با همسرخود داشته باشید

تنوع در مدل معاشقه و نزدیکی حس تازگی را به رابطه شما می بخشد و حس تازگی و تنوع و تجربه های جدید باعث افزایش و آزاد سازی دوپامین در مغز می شود که حس هیجان و برانگیختگی را در انسان افزایش می دهد. شما برای تنوع دادن به رابطه خود می توانید با همسرتان یک بازی خنده دار و مفرح انجام دهید یا فیلم ببینیدو یا به سفر بروید.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟15

برای بهبود روابط زناشویی از خودتان شروع کنید

نیازهایتان را کنترل کنید و انتظار نداشته باشید که همسرتان همیشه در اختیار شما باشد . شما باید بدانید تحریکات و شور جنسی شما و همسرتان با شما متفاوت است و هرچه تلاش همسرتان برای فهمیدن شما و بیشتر شود، تلاش شما نیز در درک این تفاوت ها باید افزایش یابد.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟15

از راهکارهای بهبود روابط زن و شوهر برقراری ارتباط از طریق مکالمات است

مکالمات خوب بخش پایه ای از یک رابطه ی سالم هستند. وقتی ارتباط عاطفی مثبتی را با همسر خود تجربه می کنید احساس امنیت و شادابی خواهید داشت. وقتی مکالمه ی خود را کنار بگذارید رابطه ی خوب شما نیز به پایان رسیده و تغییرات و استرس آن می تواند باعث دوری شما از هم شود. شاید این کار ساده به نظر برسد اما باید حتما به یاد داشته باشید تا زمانی که باهم خوب ارتباط دارید می توانید روی هر مشکلی که با ان برخورد می کنید کار کنید.

به همسر خود بگویید به چه چیزی نیاز دارید و نگذارید خودش همیشه حدس بزند. همیشه صحبت کردن در مورد چیزی که نیاز دارید کار ساده ای نخواهد بود. بسیاری از ما زمان زیادی را صرف فکرکردن روی چیزهایی که در رابطه برای ما اهمیت دارند نمی کنیم. و حتی اگر بدانید به چه نیاز دارید صحبت کردن در مورد آن می تواند برای شما سخت بوده یا خجالت بکشید. اما به این شرایط از دیدگاه همسر خود نگاه کنید. درک شما از جانب همسرتان می تواند لذت بخش باشد اما نباید یک محدودیت شود.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟2

بهبود روابط زناشویی

ما با دیدن هم و گوش دادن به حرف های یکدیگر احساس عاشقی می کنید. اگر دوست دارید دیدن و شنیدن های شما همانطور جذاب باشد می توانید برای زمانی طولانی عاشق بمانید. شاید خاطراتی از اولین روزهای عاشقی خود را به یاد داشته باشید. همه چیز برای شما جدید و هیجان انگیز دیده می شد و شما ساعاتی را صرف چت کردن باهم یا امتحان کردن کارهایی جدید و هیجان انگیز می کنید. با این وجود به مرور زمان کار، خانواده و دیگر محدودیت ها ایجاد می شوند و نیازی که برای زمان گذاشتن برای خودمان داریم باعث می شود کمتر بتوانیم زمانی را در کنار هم باشیم.

بسیاری از افراد می بینند که ان ارتباط رودرروی روزهای اول حالا با پیام ها، ایمیل ها و تماس های عجله ای جایگزین شده اند. با وجودی که مکالمات دیجیتال در برخی مسائل مفید است اما مانند ارتباط مستقیم تاثیر مثبتی روی سیستم عصبی و مغز ما نخواهد داشت.

فرستادن یک پیام تصویری یا صوتی که به همسرتان بگویید دوستش دارید عالی است اما اگر به ندرت او را ببینید یا کم پیش بیاید که زمانی کنار هم بنشینید همسرتان حس می کند او را درک نکرده یا قدرش را نمی دانید. و شما به عنوان یک زوج از هم دور خواهید شد. علائم عاطفی که هردو برای حس دوست داشته شدن نیاز دارید تنها از طریق خود فرد منتقل می شوند، در نتیجه اهمیتی ندارد زندگی شما چقدر مشغله دارد ، حتما باید زمانی را در کنار هم بگذرانید.

چیزی را پیدا کنید که از انجام آن باهم لذت می برید. چه یک سرگرمی مشترک باشد، یک کلاس رقص، پیاده روی رزانه یا نشستن و نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح.

چیز جدیدی را باهم امتحان کنید. انجام دادن کاری جدید در کنار یکدیگر می تواند راه شادی برای برقراری ارتباط و جذاب نگه داشتن همه چیز باشد. این کار می تواند به سادگی امتحان کردن رستورانی جدید باشد یا رفتن به جایی که قبلا هرگز آنجا نبوده اید.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟10

روی خودتان تمركز كنید نه همسرتان

همیشه حق با شما نیست. همیشه این شما نیستید كه درست می‌گویید. سعی كنید كمی از اختلاف‌تان فاصله بگیرید و از دور نگاه كنید. حالا وقت آن است كه درست ببینید. حتما به همین شكل است كه طرف مقابل هم مقصر است اما به خود یادآوری كنید كه من هم بی‌تقصیر نبودم. اگر هر یك از ما آدم‌های منطقی‌تری باشیم روابط‌مان بی‌تنش‌تر خواهد بود. روی خودتان تمركز كنید و سعی كنید برای اصلاح نقص‌هایتان تلاش كنید.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟7

به همسر خود انگیزه و پاداش بدهید

در تحقیقات این دکتر روانشناس حمایت عاطفی و تشویق همسر کلید خوشبختی در ازدواج است. تشویق ، قدردانی و حمایت عاطفی یعنی به همسر خود بفهمانید که او برای شما در زندگی فردی مهم است و شما همسرتان را فقط به خاطر خودش دوست دارید.

زوج ها می‌توانند یا از طریق ارتباط کلامی ( مثلاً به همسر خود بگویید که چقدر دوستت دارم و تو عشق من در زندگی هستی) و یا از طریق عملی از همسر خود تشکر و قدردانی کنند. تشکر عملی از همسر می‌تواند مثل صبح زود از خواب بیدار شدن و تهیه صبحانه برای همسر و یا نگهداری و مراقبت از فرزندان برای اختصاص وقت بیشتر به همسر خود باشد.

نکات کلیدی برای بهبود روابط زناشویی | برای داشتن زندگی زناشویی موفق چه کنیم؟3

تنوع در روابط زناشویی را فراموش نکنید

اگر روابط جنسیتان تکراری و یکنواخت شده، بهتر است کمی تنوع به این رابطه وارد کنید زیرا مهیج ترین فرد دررابطه جنسیهم اگر روابطش تکراری گردد، از آن دلزده خواهد شد. بنابراین با همسرتان مشورت کنید و برای بهبود روابط جنسی، کمی خلاق باشید و به آن تنوع دهید.