آبله میمون | بیماری آبله میمون

تفاوت اصلی آبله میمون با آنفولانزا | بیماری آبله میمون از کجا آمده است؟

06:00 - 1401/03/06
 اولین مورد مرتبط با شیوع فعلی«آبله میمون» در بریتانیا در ۷ مه از فردی گزارش شد که اخیراً به نیجریه سفر کرده بود، جایی که گمان می‌رود در آنجا به این بیماری مبتلا شده باشد.

 اولین مورد مرتبط با شیوع فعلی«آبله میمون» در بریتانیا در ۷ مه از فردی گزارش شد که اخیراً به نیجریه سفر کرده بود، جایی که گمان می‌رود در آنجا به این بیماری مبتلا شده باشد.

 

از آن زمان تاکنون، بیش از ۸۰ مورد در حداقل ۱۲ کشور گزارش شده است. این بیماری باعث ایجاد بثورات متمایز در بدن می شود که شباهت هایی با زونا دارد.

 

تفاوت اصلی آبله میمون با آنفولانزا | بیماری آبله میمون از کجا آمده است؟0

 

مانند آبله میمون، علائم زونا قبل از بروز جدی، شامل ضعف، لرز و درد عضلانی است. برخی افراد نیز قبل از ظاهر شدن بثورات روی پوست دچار درد، خارش، سوزن سوزن شدن و سوزش می شوند. برخی شباهت های کلیدی بین آبله میمون و زونا وجود دارد که ممکن است برای بسیاری نگران کننده باشد. آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و دام است؛ به این معنی که توسط میکروب هایی ایجاد می شود روی حیوانات و انسان ها تاثیر می گذارند.

 

ویروس از طریق قطرات بزاق منتقل می شوند که از ناقل به گیرنده مسافت کوتاهی را طی کنند. همچنین از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی یا گاهی اوقات ملحفه ها یا لباس های آلوده هم می تواند پخش شود. بثورات آبله میمون معمولاً یک تا پنج روز پس از اولین علائم ظاهر می شود. بثورات اغلب از صورت شروع می شود، سپس به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

 

این بثورات ممکن است در موارد زیر ظاهر شوند:

 

صورت (در ۹۵ درصد موارد)

 

کف دست و کف پا (در ۷۵ درصد موارد)

 

داخل دهان (در ۷۰ درصد موارد)

 

دستگاه تناسلی (۳۰%)

 

چشم (۲۰%)

 

 

زونا یک بیماری دردناک است که توسط ویروس ایجاد کننده آبله مرغان ایجاد می شود. هر کسی می تواند به آن مبتلا شود، اما در افراد مسن بیشتر شایع است. از هر سه بزرگسال یک نفر، در طول زندگی خود به زونا مبتلا می شود. به گفته بنیاد ملی بیماری های عفونی، حدود ۵۰ درصد از افرادی که تا ۸۵ سالگی عمر می کنند، در مقطعی از زندگی خود به زونا مبتلا می شوند.زونا یک عفونت ویروسی است که مانند آبله میمون باعث ایجاد بثورات دردناک می شود.

 

علائم زونا عبارتند از: درد، سوزش، بی حسی یا گزگز، حساسیت به لمس شدن، بثورات قرمزی که چند روز پس از درد شروع می شود، تاول های پر از مایع که سر باز می کنند و پوسته پوسته می شوند و خارش. گاهی اوقات ممکن است زونا با بیماری‌های پوستی دیگری مانند کهیر، پسوریازیس یا اگزما اشتباه گرفته شود. در ابتدا بثورات زونا به صورت نقاط برجسته و کوچک ظاهر می شود. یک تفاوت بین زونا و سایر بثورات، الگوی ایجاد شده است. بثورات زونا اغلب در امتداد اعصاب قفسه سینه و شکم ایجاد می شود.