بیماری / درمان / بیماری قارچی خطرناک

این تغییرات در بدن شما خبر از عفونت قارچی میده+ عکس

10:40 - 1401/02/21
عفونت های قارچی رایج ترین نوع عفونت ها در سرتاسر جهان هستند. این عفونت ها ممکن است برای همه اتفاق بیافتد پس بهتر است علائم های این بیماری را بشناسید.
این-تغییرات-بدن-شما-خبر-عفونت-قارچی-

عفونت های قارچی رایج ترین نوع عفونت ها در سرتاسر جهان هستند. این عفونت ها ممکن است برای همه اتفاق بیافتد پس بهتر است علائم های این بیماری را بشناسید.

عفونت قارچی بسیار آزاردهنده است و دارای علائمی مانند خارش بی وقفه، پوست ملتهب و در صورت ابتلا به عفونت قارچی واژن؛ تغییر ترشحات و احساس سوزش هنگام ادرار می باشد.

مخمر نوعی قارچ است که در بدن به طور طبیعی وجود دارد؛ نام علمی آن کاندیدا است و سیستم ایمنی بدن به کنترل آن کمک می کند و محل رشد آن بیشتر در دهان، روده و واژن و روی سطح چین دار پوست می باشد. زمانی که سیستم ایمنی بدن کاهش یابد، این مخمر بر باکتری های مفید بدن غلبه کرده و باعث عفونت خواهد شد.

علامت عفونت قارچی واژن

برخی از علائم عفونت های قارچی شایع در واژن شامل:

خارش زیاد در ناحیه تناسلی

نوسانات هورمونی، دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، مصرف آنتی بیوتیک و استرس شایع ترین علل عفونت های قارچی واژن هستند. زمانی که مخمر به حدی تکثیر می ‌شود که بر مقدار باکتری ‌های سالم غلبه می ‌کند، عفونتی رخ می ‌دهد که ممکن است خارش زیادی را در پی داشته باشد.

این تغییرات در بدن شما خبر از عفونت قارچی میده+ عکس1

سعی کنید از خاراندن این ناحیه اجتناب کنید؛ زیرا باعث آسیب و گسترش عفونت خواهد شد. این کار نه تنها عفونت را گسترش می دهد، بلکه باعث پارگی جزئی نیز خواهد شد که این اتفاق؛ می تواند عفونت را بدتر هم کند.

تغییر ترشحات واژن

واژن سالم هم به طور طبیعی ترشح دارد؛ این ترشحات معمولاً شفاف و آبکی و کمی شیری رنگ هستند. غدد واژن و اطراف دهانه رحم به تولید این مایع کمک می کنند تا واژن بتواند سالم بماند و سلول های قدیمی را به طور کامل از بین ببرد. در حقیقت این ترشحات نشان می دهد که شما تخمک گذاری خوبی دارید و با دیدن آن ها نباید نگران شوید.

آنچه که نگران کننده است؛ دیدن ترشحات غلیظ، سفید و بدون بو با ظاهری پنیری می باشد. از آنجایی که عفونت قارچی می ‌تواند باعث التهابات بافت پوست شود؛ احساس سوزش هنگام استحمام یا ادرار یا هنگام رابطه زناشویی غیرمعمول نیست.

احساس سوزش؛ موقع ادرار

با این حال از آنجایی که یکی از علائم عفونت ادراری نیز سوزش و خارش است؛ چگونه می ‌توان تفاوت این دو بیماری را تشخیص داد؟

زمانی که عفونت ادراری دارید، نه تنها سوزش ایجاد می ‌شود، بلکه به تکرر ادرار نیز دچار خواهید شد. به علاوه، ممکن است ادرار کدر شده (یا دارای رنگ صورتی یا قرمز باشد) یا حتی بوی نامطبوعی داشته باشد که این علائم معمولاً با عفونت قارچی همراه نیست.

علامت عفونت قارچی در ناخن ها

زمانی این اتفاق می ‌افتد، که ناخن ‌ها معمولا ضخیم‌تر؛ تیره‌تر و گاهی همراه با بو باشند. این نوع عفونت قارچی می تواند برای هر فردی و در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در افراد مسن که ممکن است ناخن های خشک و شکننده داشته باشند، و یا افرادی که زیاد عرق می کنند یا زیاد با پای برهنه راه می روند یا دارای یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس هستند؛ بیشتر شایع است.

این تغییرات در بدن شما خبر از عفونت قارچی میده+ عکس6

اگر عفونت قارچی روی ناخن‌ ها درمان نشود، می‌ تواند آسیب دائمی به ناخن ‌وارد کند و به همین دلیل است که تمیز نگه داشتن دست و پاها مهم می باشند. استفاده از جوراب‌ هایی که عرق را جذب کند، پوشیدن دمپایی یا صندل ورعایت نکاتِ دیگرِ بهداشتی؛ تا حد زیادی باعث پیشگیری از این عفونت خواهد شد.

قارچ و وجود لکه های سفید در داخل دهان

نوع دیگری از عفونت قارچی برفک دهان است. این نوع کاندیدا شبیه به عفونت قارچی واژن است. برفک دهان در نوزادان و افراد مسن بیشتر رایج است؛ زیرا سیستم ایمنی آن ها ضعیف تر است.

ضایعات سفید یا برجسته، قرمزی یا ترک‌ خوردگی در گوشه‌ های دهان، احساس سوزش و از دست دادن حس چشایی از علائم برفک دهان هستند. درصورت داشتن این علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از برفک دهان،دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و سالانه به دندانپزشک مراجعه کنید.

علامت وجود عفونت قارچی در سینه ها

ممکن است که این اتفاق؛ زمانی که مادر در حال شیر دادن به نوزاد است، رخ دهد زیرا اگر نوزاد برفک دهان داشته باشد و نوک سینه ‌های مادر خشک و ترک خورده باشد، مخمر می ‌تواند از این طریق وارد سیستم بدن شود. این ناحیه‌ای است که به راحتی می ‌تواند رطوبت را برای مدت طولانی به دام بیندازد و در نتیجه ممکن است بثورات پوستی ایجاد شود.

ممکن است خارش، تغییر رنگ و احتمالاً حتی ترشح تاول‌ ها را هم تجربه کنید. در این صورت، نوک سینه های مادر متورم یا پوسته پوسته به نظر می رسد و احساس خارش و تحریک خواهد داشت. گاهی اوقات استفاده از سینه بند نامناسب یا اضافه وزن نیز باعث بروز این عفونت در اطراف سینه می شود.

ارتباط احساس خستگی زیاد با عفونت قارچی

احساس خستگی احتمالاً شایع ‌ترین علامت مرتبط با عفونت قارچی است. یکی از دلایل اصلی این است که رشد بیش از حد کاندیدا معمولاً نه تنها با ضعف ایمنی بلکه با نوعی کمبود تغذیه همراه است. به عنوان مثال، زمانی که بدن مقدار کافی منیزیم، ویتامین b6 و اسید های چرب را نداشته باشد، ممکن است احساس خستگی کند و زمانی که عفونت فراگیر شود؛ این ضعف و خستگی افزایش می یابد. به همین دلیل مهم است که به یک رویکرد پیشگیرانه دیگر برای جلوگیری از عفونت های قارچی توجه کنید که مصرف مولتی ویتامین و خوردن غذاهای پر مغذی مانند بادام، کشمش، گوشت گاو، کلم بروکلی، موز، سبزیجات برگدار تیره، طالبی، ماهی، نخود و آووکادو، روغن زیتون، گردو و دانه های چیا بسیار مثمر ثمر خواهند بود.

این تغییرات در بدن شما خبر از عفونت قارچی میده+ عکس16

مشکلات گوارشی و عفونت قارچی

چیزی بین 70 تا 80 درصد از سلول های ایمنی بدن در روده قرار دارند و کاندیدا نیز در آنجا زندگی می ‌کند، منطقی است که عفونت مخمری می ‌تواند مشکلاتی را در دستگاه گوارش ایجاد کند.

وجود عفونت قارچی طولانی مدت در روده می تواند منجر به سندرم خستگی مزمن، یبوست، نفخ، گرفتگی عضلات، اسهال و کولیت اولسراتیو شود. برای کاهش احتمال بروز مشکلات گوارشی، باید میوه ‌ها و سبزیجات تازه، غذاهای تخمیر شده مانند ماست و شوید و پروبیوتیک‌ بیشتری بخورید.

عفونت قارچی و احساس ناراحتی در مفاصل

اگر چه ممکن است که آرتریت کاندیدا به اندازه عفونت ‌های مخمری واژن یا برفک دهان شایع نباشد، اما این عفونت نیز می‌ تواند روی بدن به‌ ویژه لگن و زانو تاثیر بگذارد. بزرگترین عوامل خطر برای آرتریت کاندیدا شامل دیابت و استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها است. اگر به درمان عفونت قارچی با آنتی بیوتیک خوراکی ادامه می دهید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

تمایل به قند بیشتر و عفونت قارچی

تغذیه کاندیدا از قند می باشد و زمانی که در بدن افزایش پیدا می کند؛ در نتیجه قند بیشتری مصرف خواهید کرد. حذف قند، میوه، غلات و نشاسته از رژیم غذایی بین دو تا پنج روز می تواند نقش مهمی در کاهش رشد کاندیدا داشته باشد. استفاده پروبیوتیک ‌های بیشتر می‌ تواند از باکتری ‌های مضر و ایجاد عفونت قارچی جلوگیری کند.

8 درصد از زنان سالانه عفونت قارچی را تجربه می‌ کنند. این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:تغییرات هورمونی، مصرف مداوم آنتی بیوتیک، چاقی، دیابت، روش پاک کردن و حتی رژیم غذایی

به همین دلیل مهم است که اگر به عفونت‌ های قارچی دچار هستید؛ آن را فقط با دارو درمان نکنید و از آنجایی که می‌دانید، برای مثال، مخمر از قند تغذیه می ‌کند مصرف قند خود را کاهش دهید.