خبر خوش برای خانوارهای ایرانی در شب عید | عیدی دولت به ایرانی ها

19:40 - 1400/12/27
آخرین روزهای زمستان ۱۴۰۰ با تکمیل واحدهای مسکن مهر در استان های مختلف کشور آن هم بعد از ۱۳ سال همراه بود و با خانه دار شدن ۵ هزار و ۵۰۰ خانوار، آغاز سالی خوش را در قرن پانزدهم به آنان نوید داد.

آخرین روزهای زمستان ۱۴۰۰ با تکمیل واحدهای مسکن مهر در استان های مختلف کشور آن هم بعد از ۱۳ سال همراه بود و با خانه دار شدن ۵ هزار و ۵۰۰ خانوار، آغاز سالی خوش را در قرن پانزدهم به آنان نوید داد.

در هفته پایانی اسفندماه وزیران مسکن و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر که توسط تعاونی های مسکن در استان‌های مختلف ساخته شده بود را افتتاح کردند. متراژ این واحدها ۵۵۰ هزار متر مربع، میزان سرمایه گذاری هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان، میزان تسهیلات ۲۴۷ میلیارد تومان و سهم آورده اعضا هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان بود.

آنطور که حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، اکنون ۱۰ هزار تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که ۹ هزار و ۵۰۰ مورد از آنها در ارایه خدمات به مردم موفق بوده اند؛ بخشی از همین تعاونی ها در جریان ساخت مسکن مهر فعال شدند و توانستند هموطنان را خانه دار کنند.

با این اوصاف در قالب مسکن مهر ۸۴۰ هزار واحد مسکن توسط تعاونی‌ها ساخته شده است که تنها ۳۸ هزار و ۹۰۰ واحد در فرآیند ساخت و ساز به مشکلات حقوقی و مالکیت زمین برخورد کرده اند که باید مشکلات آنها برطرف شود. اگر چه اغلب واحدهای مسکن مهر در طول سالیان گذشته تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده اند اما هنوز برخی واحدها باقیمانده اند که با هم افزایی دستگاهها می توان امیدوار بود که واحدهای باقیمانده هرچه سریعتر به فرجام برسد.

در همین راستا در آستانه نوروز در برخی استان ها واحدهای مسکن مهر تعاونی ساز به بهره برداری رسید که اطلاعات آن بر اساس اعلام وزارت تعاون به شرح زیر است:

در استان البرز ۵۴۲ واحد و در مجموع ۵۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با سرمایه ۱۶۲ میلیارد تومان شامل ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۳۸ میلیارد تومان سهم آورده اعضا افتتاح شد؛ به گفته مجتبی عبداللهی استاندار البرز، از وزیر راه و شهرسازی درخواست شده که تدابیری اتخاذ کند تا زیرساخت ها و سرانه های مسکن ملی همزمان با ساخت تامین شود.

وی همچنین از رصد واحدهای نیمه کاره و تعاونی های دارای مشکل در مسکن مهر استان خبر داد تا با رفع موانع آنها، روند تکمیل واحدها شتاب گیرد.

بر اساس برنامه ابلاغی، استان البرز مکلف است که ظرف چهار سال ۱۲۰ هزار واحد مسکن ملی را احداث کند و قرار است که این اقدام در نهایت دقت و کیفیت صورت گیرد.

در استان هرمزگان نیز ۹۳۰ واحد، در مجموع ۹۳ هزار مترمربع و با سرمایه ۲۸۰ میلیارد تومان شامل ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۳۸ میلیارد تومان سهم آورده اعضا به بهره برداری رسید. همچنین استان بوشهر با ۳۰۰ واحد، در مجموع ۳۰ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد تومان شامل ۱۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۷۶.۵ میلیارد تومان سهم آورده اعضا، استان تهران با ۸۹ واحد در مجموع ۸ هزار و ۹۰۰ مترمربع و با سرمایه ۲۶ میلیارد تومان شامل ۴ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۲ میلیارد تومان سهم آورده اعضا، استان خراسان رضوی با ۵۱۲ واحد و در مجموع ۵۱ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری ۱۵۳میلیارد تومان شامل ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۳۰ میلیارد تومان سهم آورده اعضا از دیگر استان هایی بودندکه در آن مسکن مهر افتتاح شد.

به گفته محمدعلی منصوری سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، این واحدها در شهرهای مشهد، سرخس، قوچان، گناباد، سبزوار و تربت حیدریه به بهره برداری رسیده اند. خراسان رضوی در قالب طرح مسکن مهر نسبت به ساخت ۱۲۰ هزار و ۶۰۱ واحد متعهد شده بود که از این تعداد چهار هزار و ۹۵۶ واحد مسکونی طرح مسکن مهر باقیمانده بود که در این میان ۲ هزار و ۳۴۴ واحد دارای متقاضی و ۲ هزار و ۶۱۲ واحد فاقد متقاضی بودند.

همچنین از ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی باقیمانده در استان، یکهزار و۳۴۰ واحد تبدیل به طرح اقدام ملی مسکن شده و ساخت ۸۶۹ واحد نیز در قالب انعقاد تفاهم نامه با نیروهای مسلح ادامه یافته است، برای تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر باقیمانده نیز در حال برنامه ریزی هستیم.

براساس این گزارش استان خوزستان با ۹۸۳ واحدها و در مجموع ۹۸ هزار و ۳۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری ۲۹۴ میلیارد تومان شامل ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۴۹ میلیارد تومان سهم آورده اعضا، استان سیستان و بلوپستان ۶۴ واحد در مجموع ۶ هزارو ۴۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد تومان شامل ۳ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۶ میلیارد تومان سهم آورده اعضا، استان قم با ۳۸ واحد در مجموع ۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری ۱۱.۴میلیارد تومان شامل ۱.۷ میلیارد تومان تسهیلات و ۹.۷ میلیارد تومان سهم آورده اعضا و استان کرمان با ۴۸۵ در مجموع با ۴۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع و با سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد تومان و ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۲۳ میلیارد تومان سهم آورده اعضا از دیگر استان های دارای پروژه مسکن مهر قابل افتتاح بودند.

در استان خوزستان این واحدها در شهرهای شوشتر، دزفول و باغملک به بهره‌برداری رسیدند و به گفته رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تلاش می‌شود تا خرداد ماه سال آینده تعداد یک هزار واحد مسکن مهر دیگر در خوزستان به بهره‌بردرای برسد.

همچنین در استان سیستان و بلوچستان واحدهای افتتاح شده مربوط به شهرستان زابل بود که به گفته حامد آرامش سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در طرح مسکن مهر در مجموع ۱۲۰ شرکت تعاونی در سطح استان ۱۲ هزار و ۷۸۳ واحد مسکونی را ساختند.

استان کرمانشاه با ۱۵۷ واحد و متراژ ۱۵ هزار و ۷۰۰ مترمربع در مجموع و سرمایه گذاری ۴۷ میلیارد تومان از جمله ۷ میلیارد تسهیلات و ۴۰ میلیارد سهم آورده، استان گیلان با ۶۰ واحد و در مجموع ۶ هزار مترمربع متراژ و ۱۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری از جمله ۲.۷ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۵.۳ میلیارد تومان سهم آورده، استان لرستان با ۳۳۸ واحد و در مجموع ۳۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع متراژ و ۱۰۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۸۶ میلیارد تومان سهم آورده اعضا، استان مازندران با هزار واحد و در مجموع ۱۰۰ هزار مترمربع متراژ با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی که شامل ۴۵ میلیارد تسهیلات و ۲۵۵ میلیارد تومان سهم آورده اعضا است از دیگر استان هایی هستند که واحدهای مسکن مهر قابل افتتاح در این استان ها به بهره برداری رسیده است.