خورشت قورمه سبزی

نکات جادویی خورشت قورمه سبزی که از آن بی خبرید!

16:59 - 1400/12/20
مطمئنن برای شما هم اتفاق افتاده که بخواهید بر سر خورشت قورمه سبزی در میان دوستانتان به جدال بپردازید و از ترفندهایی که برای خوشمزه تر شدن و لعاب انداختن این خورشت اصیل ایرانی بکار میبرید بحث و گفتگو کنید.

خورشت قورمه سبزی یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و غالبا در هر خانه‌ای بار گذاشته شود عطر و بوی وسوسه انگیز آن کل محل را در برمی گیرد. اما سوال این است که چرا گاهی عطر و طعم قورمه سبزی بهتر می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که علاوه بر روش پخت، نسبت سبزی قورمه سبزی نیز در خوشمزگی آن تاثیر به سزایی دارد.

قورمه سبزی یکی از خورش‌های سبز است که یک پای ثابت آن را سبزی‌های تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و اسفناج تشکیل می‌دهد و چاشنی آن معمولا لیمو عمانی درسته یا پودر شده است، ولی گاهی به آن آب نارنج، آب غوره یا رب انار هم اضافه می‌کنند. نسبت سبزی قورمه سبزی در شهر‌های مختلف، فرق می‌کند همچنین نوع گوشت آن نیز می‌تواند متفاوت باشد همچون: قورمه سبزی با گوشت مرغ یا قورمه سبزی با گوشت چرخ کرده. ما در این مطلب قصد داریم نسبت سبزی قورمه سبزی در چند منطقه مختلف ایران را مرور کنیم.

نکات قورمه سبزی جا افتاده

مطمئنن برای شما هم اتفاق افتاده که بخواهید بر سر خورشت قورمه سبزی در میان دوستانتان به جدال بپردازید و از ترفندهایی که برای خوشمزه تر شدن و لعاب انداختن این خورشت اصیل ایرانی بکار میبرید بحث و گفتگو کنید.چرا که ثابت شده آشپز خوب آشپزیه که خورشت قورمه سبزیش لعابدار و روغن افتاده باشد و عطر و طعمش هوش از سر ببرد.

حال از شوخی گذشته امروز قصد داریم در این مطلب از بخش آشپزی چند ترفند کاربردی برای آماده سازی یک قورمه سبزی حرفه ای را برای شما ارائه دهیم.

البته باید ذکر شود که موارد گفته شده در این مطلب کاملا سلیقه ای است و اگر با ذائقه شما و خانواده تان سازگاری ندارد لزومی به اجرای آن نیست.

جادوی آب قلم در قورمه سبزی

اگر میخواهید به خوشت قورمه سبزیتان طعم و غلظت بیشتری دهید از آب قلم استفاده کنید که بی نهایت خورشت را خوشمزه و لعاب دار میکند.

انتخاب لوبیا

در خورشت قرمه سبزی بعضی ها از لوبیای قرمز و بعضی ها از لوبیا چیتی استفاده میکنند که کاملاً سلیقه ای است ولی لوبیا چیتی باعث غلظت بیشتر آب خورش میشود.که البته استفاده از هر دو نوع آنها هم توصیه میشود.

لوبیا برای خورش

لوبیای قرمز قابلیت رنگ دهی دارد و برای همین توصیه میشود علاوه بر خیس کردن ، یک ساعت قبل از ریختن داخل خورشت پخته شود تا رنگ آن گرفته شود و باعث تغییر رنگ سبزی قورمه سبزی نشود و خورش رنگ سبزی داشته باشد.

لیمو عمانی

لیمو عمانی را پس از خیس کردن در آب جوش ، از وسط به دو نیم کنید و هسته های آن را بیرون بیاورید تا باعث تلخی خورشت نشوند و مزه لیمو کاملا در خورش احساس شود.

برای غلظت بیشتر و طعم بهتر خورشت قرمه سبزی میتوان یک قاشق رب انار را در اواسط پخت به آن اضافه کرد تا خورشت قرمه سبزی خوشمزه تری داشته باشید.

افزودنی ها

یک یا دو قاشق شنبلیله خشک را در کمی روغن تفت دهید و نیم ساعت قبل از اینکه خورش قورمه سبزی کاملاً آماده شود به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود عطر و بوی غذایتان چندین برابر شود