یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟

10:48 - 1401/05/04
یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.
یارانه نقدی

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

ماجرای یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به تهرانی‌ها چیست؟

اما برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند سخنان شهردار تهران برنامه‌های او برای شهر تهران است که ممکن است در ردیف‌های بودجه هم نشانی از آن نباشد؛ از‌جمله کیف پول شهروندی.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که تأکید می‌کند هنوز بودجه سال ۱۴۰۱ را ندیده و هنوز تحلیل آن زود است، می‌گوید: درخصوص کیف پول شهروندی شهردار تهران چشم‌اندازهای خود را تشریح کردند.

به گفته او این نوع یارانه‌ها در حوزه اختیارات شهرداری نیست و مجلس و دولت باید به آن ورود کنند؛ چون نیاز به منابع مالی سنگینی دارد.

امانی بیان کرد: ما در تهران نزدیک به ۸٫۵ میلیون نفر جمعیت داریم و اگر قرار باشد به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر بگیریم، یک اعتبار فوق‌العاده‌ای است که بودجه شهرداری جواب نمی‌دهد.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟8

پرداخت یارانه نقدی با حذف ارز ترجیحی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد: در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی در برنامه دولت قرار می‌گیرد.

آنطور که ایسنا گزارش داده، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کند.

وی ادامه داد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند. علاوه بر این به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دولت اجازه داد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت کرده و صرف هزینه‌های مرتبط کند.

همچنین اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟8

پرداخت یارانه نقدی و معیشتی جدید محتمل شد!

بنا به اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی در برنامه دولت است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟3

رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کند.

وی ادامه داد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند. علاوه بر این به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دولت اجازه داد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت کرده و صرف هزینه‌های مرتبط کند. همچنین اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

وی گفت: در مصوبه دیگری، به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی مصارف بودجه خود تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی و ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند. به شهرداری‌های کشور و سازمان های وابسته به آن‌هاجهت توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تایید وزارت کشور ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خودشان و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری سهام دولت گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که سهام دولت به دستگاه های دولتی واگذار شود که برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد؛ همچنین موضوع پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح شد. پیشنهاد برخی از اعضای تلفیق این بود دولت این بدهی را تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید پرداخت کند اما در نهایت این موضوع نیز برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارسال شد.

زارع در پایان درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

واریز یارانه نان به کارت یارانه/ مشمولان چه کسانی هستند؟

دولت برای یارانه نان کارت جدید صادر نمی‌کند، بلکه یارانه خرید نان را به حساب یارانه نقدی واریز می‌کند. مشمولان چه کسانی هستند؟

هفته قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه از صدور کارت نان یارانه‌ای خبر داده بود اما روابط عمومی این سازمان روز گذشته صدور کارت نان را تکذیب کرد.

رئیس روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: نه قرار است کارت نان صادر شود، نه نان کوپنی در دستور کار است، اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای نیز خریداری می‌کند.

بنابراین سازمان برنامه و بودجه یارانه نان را به طور کلی تکذیب نکرده، بلکه صدور کارت جدید را تکذیب کرده است. به نظر می‌رسد که قرار است یارانه نان به همان حسابی واریز شود که یارانه نقدی هر ماه واریز می‌شود.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟17

سازمان برنامه و بودجه یک حساب بانکی از سرپرستان خانوار دارد که یارانه نقدی و معیشتی بنزین را به آن حساب واریز می‌کند، یارانه نان نیز به گفته روابط عمومی این سازمان به همین حساب واریز می‌شود و مصرف‌کننده نهایی می‌تواند نان یارانه‌ای بگیرد.

دولت یک یارانه آرد در اختیار خبازی‌ها می‌گذارد که از این طریق نان یارانه‌ای را در اختیار مردم قرار دهند. اما این یارانه جدید قرار است از طریق آزاد شدن بودجه دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود.

تصمیم دولت برای سال آینده این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت نکند. حالا نمایندگان مجلس باید تصمیم بگیرند که دولت اجاره دارد ارز ترجیحی حذف کند یا نه!

دولت در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران هزینه‌ اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، خرید تضمینی گندم و یارانه نان پرداخت کند.

اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، پولی که در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده گندم پرداخت می‌کرده را به صورت یارانه به حساب مردم واریز می‌شود.

از آنجایی که جامعه هدف دولت برای پرداخت یارانه ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی بنزین می‌گیرند، به احتمال زیاد یارانه نان نیز به این گروه پراخت می‌شود.

یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه‌بگیران پردرآمد را تا خردادماه سال آینده از فهرست دریافت یارانه حذف کنند.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟

به نقل از مهر، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده از فهرست دریافت یارانه حذف کنند.

دولت پیش بینی می‌کند که این حذفی‌ها اغلب از سه دهک بالای درآمدی باشند.

در متن لایحه بودجه آمده است؛ بر اساس بند ب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام تا منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها براساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی و در صورت وارد بودن اعتراض یارانه آنها مجدداً برقرار شود.

مردم در انتظار یارانه ۸۰۰ هزار تومانی/ یارانه جدید هفته آینده واریز می‌شود؟

یک بازه زمانی که معمولا دولت برای پرداخت کمک‎های حمایتی خود مد نظر قرار می‎دهد، پایان ماه است. آیا دولت در روزهای باقی مانده از دی ماه در هفته آینده یارانه جدید را واریز می‌کند؟

یک هفته به پایان دی ماه باقی مانده است و یارانه‌بگیران همچنان منتظر وعده دولت برای پرداخت یارانه جدید در این ماه هستند، یارانه‌ای که قرار بود دو هفته قبل پرداخت شود اما هنوز خبری از آن نیست.

دولت اعلام کرد که یارانه‌ها از دی ماه دو برابر می‌شود، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم گفت یک خانوار چهار نفره در این ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، اما تاکنون همان ۳۵۵ هزار توماه ماه‌های قبل را دریافت کرده‌اند.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟11

یک بازه زمانی که معمولا دولت برای پرداخت کمک‌‎های حمایتی خود مد نظر قرار می‌‎دهد، پایان ماه است. در واقع دولت در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی بنزین، بیستم هر ماه یارانه نقدی و آخر ماه نیز کمک حمایتی جدید خود را واریز می کند؛ بنابراین یک احتمال برای واریز یارانه جدید در هفته آینده است.

اما به نظر نمی رسد دولت یارانه جدید را در روزهای پایانی دی ماه واریز کند، چرا که از یک سو از ابتدا به این موضوع اشاره کرده که افرادی یارانه جدید را دریافت می‌کنند که پیش از این یارانه معیشتی دریافت می‌کردند.

از سوی دیگر نیز دولت قصد دارد از منابعی که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی آزاد می‌شود یارانه پرداخت کند، پیش‌بینی دولت این بود که مجلس در دی ماه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را تصویب می‌کند اما مجلس تاکید کرده که برای موضوعی به این مهمی فوری تصمیم نمی‌گیرد.

بنابراین محاسبات دولت برای واریز یارانه درست از آب در نیامده و به احتمال زیاد واریز یارانه در روزهای باقی مانده از دی ماه انجام نشود.

طبق اعلام جزئیات یارانه جدید از سوی دولت، مقرر شد به ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌‎کنند یارانه جدید پرداخت شود، ۳۰ میلیون نفر اول که شامل دهک‌های اول، دوم، سوم و چهارم می‌شود مبلغ ۱۲۶ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت می‎کنند و ۳۰ میلیون نفر دیگر که شامل دهک‌های پنجم، ششم و هفتم می‌شود مبلغ ۹۰ هزار تومان دریافت می‎‌کند.

یارانه نقدی دی ماه واریز شد

صد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی دی ماه شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ دی ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر پرداخت شد. تعداد کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند حدود ۷۸ میلیون نفر است.

همچنین ۲۱ میلیون خانوار در بهار سال ۱۳۹۹ مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند. نوزدهمین قسط این وام از یارانه دی ماه خانوارها کسر شد.

تا پایان سال فقط دو ماه دیگر باقی مانده است، برای سال آینده دولت در لایحه بودجه، حذف سه دهک از یارانه‌بگیران نقدی را پیش‌بینی کرده است.

براساس لایحه بودجه، دولت به وزارت کار سه ماه فرصت داده است تا سه دهک از یارانه‌بگیران را شناسایی کند. احتمالا یارانه نقدی نیز فقط به کسانی برسد که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

در روز دهم دی ماه نیز یارانه معیشتی بنزین واریز شد. مبلغ این یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای هر خانوار است که مبلغ آن متناسب با تعداد اعضای خانوار است.

همچنین قرار بود یارانه جدید دولت با یارانه معیشتی بنزین در روز دهم دی ماه واریز شود و مشمولان آن نیز همان ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر هستند.

اگرچه دولت واریز این یارانه را به ماه بعد موکول کرده اما به نظر می‌رسد تا زمانی که مجلس تصمیمی برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نگیرد، پرداخت یارانه جدید در دستور کار نیست.

مجلس نیز به صراحت اعلام کرده که نمی‌تواند به صورت فوری موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بررسی کند، چرا که موضوع مهمی است.

تصمیم دولت این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و به جای آن یارانه نقدی پرداخت کند که مبلغ آن بین ۹۹ تا ۱۲۶ هزار تومان است، به این صورت که چهار دهک اول یارانه ۱۲۶ هزار تومانی و سه دهک پنجم، ششم و هفتم مبلغ ۹۹ هزار تومان به عنوان یارانه نقدی جدید بگیرند.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟7

واریز یارانه دی ماه تا ساعتی دیگر/ دولت یارانه جدید را واریز می‌کند؟

یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی تا ساعتی دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، قرار بود مبلغ یارانه‌ها در دی ماه افزایش یابد اما این کار انجام نشد. دولت برای واریز یارانه جدید منتظر چیست؟

قرار بود در این ماه همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین یارانه جدیدی نیز واریز شود، اما دولت به آن عمل نکرد.

تا ساعاتی دیگر یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار حدود ۷۸ میلیون نفر واریز می‌شود. با این که دولت وعده واریز یارانه جدیدی در دی ماه داده اما در این ماه فقط یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی واریز شده است.

دولت قصد دارد دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و از منابع آزاد شده آن یارانه پرداخت کند، در واقع یارانه جدید جایگزین ارز ترجیحی می‌شود. به نظر می‌رسد تصور دولت این بود که مجلس خیلی سریع با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی موافقت می‌کند و دولت این اجازه را می‌گیرد که یارانه جدید بدهد.

یارانه جدید از بهمن واریز می‌شود؟

یارانه جدید که احتمالا رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان است در دی ماه پرداخت نمی‌شود و به بهمن ماه موکول خواهد شد.

یکصد وسی و یکمین مرحله یارانه با نرخ قدیمی به حساب سرپرستان خانوار، دوشنبه ۲۰ دی ماه واریز می‌شود. پس یارانه‌های جدید از کی قرار است واریز شود؟

آنطور که ایسنا گزارش داده، بعد از یارانه معیشتی، ‌یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم فردا (دوشنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و با وجود اعلام اولیه، یارانه جدید که احتمالا رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان است در دی ماه پرداخت نشده و به بهمن ماه موکول خواهد شد، این در حالی است که منابع پرداخت این یارانه باید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

از سال ۱۳۸۹ تاکنون، سالهاست که در بیستم هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب میلیون‌ها ایرانی واریز می‌شود که تعدادشان به ۷۸ میلیون نفر در ماه می‌رسد. از آبان ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین یارانه جدیدی تحت عنوان کمک معیشتی به چرخه یارانه‌ای ایران وارد شد و در دهم هر ماه مبلغ متفاوتی بنا به تعداد خانوار پرداخت می‌شود.

اما در چند ماه اخیر که دولت بر برنامه خود برای اصلاح وضعیت یارانه‌های پنهان تاکید داشته و ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، از سوی چند مرجع دولتی اعلام شد که یارانه جدید در ازای این حذف ارزی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟7

میرکاظمی –رئیس سازمان برنامه و بودجه- گفته بود که حمایت نقدی بین ۹۰ تا حدود ۱۲۰ هزار تومان است، پورمحمدی، معاون وی نیز بر پرداخت نقدی در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تاکید کرده بود، ‌اواخر آذرماه رضایی-معاون اقتصادی رئیس جمهوری- از پرداخت یارانه نقدی در اوایل دی ماه خبر داد و گفت که مبلغ یارانه جدید تا دو برابر رشد می‌کند اما ظاهرا زمان را مناسب اعلام نکرده بود و در ادامه خاندوزی-وزیر اقتصاد- یارانه را رد نکرد ولی زمان آن را هم تائید نکرد.

پیگیری‌ها نشان داده بود که دولت در نظر دارد یارانه جدید را بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین یارانه بگیران معیشتی که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند پرداخت کند که برای ۳۰ میلیون نفر رقم ۹۰ هزار و ۳۰ میلیون نفر دیگر ۱۲۶ هزار تومان است.

با این حال گفته می‌شد یارانه جدید همراه با یارانه معیشتی پرداخت خواهد شد ولی در موعد واریز مشخص شد که خبری از این یارانه نیست، ولی این مطرح بود که احتمالا تا آخرماه بررسی و پرداخت صورت گیرد که اکنون در آستانه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می دهد، پرداخت محدود به همان مبلغ نقدی است و یارانه جدید پرداخت نمی شود.

بر این اساس با توجه به اینکه یارانه جدید برای یارانه بگیران معیشتی است احتمالا همزمان با واریز همان نیز پرداخت خواهد شد که پیگیری ها نشان می‌دهد ممکن است در آینده این پرداخت صورت بگیرد.

اما موضوع قابل توجه این است که پرداخت یارانه‌ جدید باید از محل منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ باشد که ظاهرا تاکنون حذفی صورت نگرفته است و احتمالا با پرداخت این یارانه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم باید آغاز شود.

سهم هر فرد از یارانه نان چقدر است؟

رقم یارانه نان چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده است که با احتساب جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک می‌رسد.

رقم یارانه نان چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده است که با احتساب جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک می‌رسد.

امام جمعه اردبیل درباره یارانه نان گفته است: دولت سالانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌پردازد که شایسته است در برابر این رقم سنگین تانوایان و مردم در پخت مناسب و مصرف مطلوب همت کنند.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟3

یارانه سالانه نان چهار هزار میلیارد تومان است که سهم ماهانه آن حدود ۳۳۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود. با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور برای هر نفر ماهانه چهار هزار تومان یارانه نان در نظر گرفته شده است، یعنی هر فرد ماهانه می‌تواند یک نان سنگک بخرد.

در خصوص تامین نان، دولت در چند سال اخیر برای واردات گندم دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان پرداخت می‌کرد، اما دولت رئیسی تصمیم دارد که دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.

مردم نگران بودند که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت گندم افزایش یابد، اما معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یارانه دارو و گندم حذف نشده است گفته است: مردم نگران نباشند. یارانه گندم و دارو در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد اما شیوه عمل و دستورالعمل ها در این بخش تغییر می‌کند.

دولت قصد دارد که گندم را از طریق یارانه کالا یا یارانه نقدی ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهد. در خصوص یارانه نقدی جدید دولت وعده داده که به ۶۰ میلیون نفر مبلغی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌کند.

۳۰ میلیون نفر اول که شامل دهک‌های اول تات چهارم می‌شود ماهانه مبلغ ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دوم که دهک‌های پنجم، ششم و هفتم هستند ماهانه مبلغ ۱۲۶ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

قرار بود این یارانه با یارانه معیشتی بنزین دی ماه پرداخت شود که عملی نشد و پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز آن به بهمن ماه موکول شده است.

۳ اتفاق در روز دوشنبه هفته آینده/ واریزی‌های دی ماه کدامند؟

در روز دوشنبه هفته آینده یعنی بیستم دی ماه سه اتفاق برای گروه‌های مختلف رخ می‌دهد، دو واریزی انجام می‌شود و سامانه ثبت‌نام مسکن دولتی برای گروهی فعال می‌شود.

در هفته آینده برای گروه‌های مختلف از مردم خبرهایی در راه است. یک یارانه واریز می‌شود، مجردان می‌توانند مسکن دولتی ثبت‌نام کنند و حقوق‌ گروهی از بازنشستگان پرداخت می‌شود.

یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در روز دوشنبه واریز می‌شود. ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی این ماه را در ساعت ۲۴ روز دهم دی ماه دریافت می‌کنند.

خانوارهایی که مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کرده‌اند نیز در این ماه یکی دیگر از اقساط این وام را پرداخت می‎کنند.

قرار بود در این ماه یارانه دیگری نیز واریز شود اما گفته شد این یارانه به یارانه معیشتی بنزین اضافه می‌شود ولی انجام نشد. به نظر هم نمی‌رسد که در هفته پیش‌رو و با یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی پرداخت شود.

همزمان با واریز یارانه نقدی، پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز آغاز می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی براساس حروف الفبا و ترتیب زمانی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران خود را واریز می‌کند که از روز بیستم هر ماه شروع می‌شود و تا پایان ماه ادامه می‌یابد.

مردان مجرد که متقاضی طرح نهضت ملی مسکن هستند می‌توانند از روز دوشنبه هفته آینده یعنی بیستم دی ماه با مراجعه به سامانه ثمن وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند.

دولت برای مجردان دو شرط در نظر گرفته است، اول این که بیش از ۲۳ سال سن داشته باشند، دوم این که در زمان تحویل واحدهای مسکونی خود متاهل باشند.

پیش‌بینی شده ساخت مسکن بین دو تا سه سال زمان ببرد، پس از این مدت اگر این گروه از متقاضیان همچنان مجرد باشند باید هزینه بیشتری بپردازند. در واقع در این طرح مسکن، دولت به متقاضیان زمین رایگان می‌دهد اما شامل مجردان نمی‌شوند و مجردان باید پول زمین را نیز پرداخت کنند.

یارانه نقدی ویژه برای تهرانی ها | مبلغ واریزی چقدر خواهد بود؟20