سردار آزمون

5 نکته مهم از زندگی سردار آزمون که نمی دانید!

20:55 - 1400/09/26
همزمان با انتشار خبر توافق سردار آزمون با باشگاه لیون، رسانه‌های فرانسه توجه خود را به وی و اتفاقات فوتبالی او معطوف کرده‌اند. یکی از این رسانه به نکاتی از زندگی سردار اشاره کرده است.

همزمان با انتشار خبر توافق سردار آزمون با باشگاه لیون، رسانه‌های فرانسه توجه خود را به وی و اتفاقات فوتبالی او معطوف کرده‌اند. یکی از این رسانه به نکاتی از زندگی سردار اشاره کرده است.

سایت footmercato فرانسه در گزارشی به سردار آزمون مهاجم ایرانی تیم زنیت پرداخته است که گفته می‌شود با قراردادی چهار ساله راهی باشگاه لیون می‌شود. این رسانه، پنج نکته از زندگی آزمون را زیر ذره بین برده است که بخش‌هایی از این گزارش در ادامه می‌آید:

یک مهاجم بسیار کامل

سردار آزمون سریع، فیزیکی، تکنیکی و بسیار باهوش تمام توانایی‌های یک مهاجم مدرن را دارد. سردار آزمون می‌تواند به تنهایی در خط حمله باشد یا به صورت دو نفره مانند زنیت با آرتم زوبا، در روستوف با دیمیتری پولوز یا الکساندر بخاروف یا در تیم ملی ایران با مهدی طارمی بازی کند. سردار آزمون بیش از هر چیز بازیکن باهوشی است. او در دوران حرفه‌ای خود ۱۰۴ گل (۶۲ برای زنیت، ۱۷ برای روبین و ۲۵ برای روستوف) به ثمر رساند و در ۲۵۸ بازی ۴۳ پاس گل داد. او گاهی اوقات به عنوان یک وینگر یا مهاجم دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. او بیش از هر چیز یک گلزن باقی می‌ماند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این است که او می‌داند چگونه در فضاهای کوچک بدرخشد و بازی ترکیبی را دوست دارد.

«قربان بردیف» پدر دوم آزمون

وقتی صحبت از سردار آزمون می‌شود، سخت است که حرفی از قربان بردیف زده نشود. مربی ۶۹ ساله روسی-ترکمن آزمون را در سال ۲۰۱۵ به صورت قرضی به روستوف آورد و در زمستان ۲۰۱۷ او را به روبین کازان بازگرداند. قربان بردیف با ایفای نقش «پدر دوم» برای بازیکن ایرانی، تیم‌هایش را حول محور سردار آزمون شکل داده است تا بتواند تمام استعداد خود را به نمایش بگذارد. همچنین این مربی او بود که در تابستان ۲۰۱۷ مانع از خروج سریع آزمون به مقصد یکی از پنج لیگ برتر اروپا شد. دیمیتری زیمین روزنامه نگار روسی سه سال پیش به ما گفت: «برای آزمون، نظر بردیف بسیار مهم است. او مانند پدر دومش است. خود مربی از آزمون می‌خواست به روبین کازان کمک کند.» همکاری دوم این دو نفر در روبین کازان به نتیجه نرسید، اما آنها بسیار صمیمی باقی ماندند و سردار آزمون مدیون کوربان بردیف است.

«مسی» ایرانی

سردار آزمون مهاجم راست دست و ۱ متر ۸۶ سانتیمتر قد با لیونل مسی چپ دست و ۱ متر ۶۹ سانتیمتری فاصله زیادی دارد. با این حال، نام مستعار مهاجم ایرانی به مهاجم آرژانتینی مرتبط است. او این لقب را مدیون انتظارات بالای مردم کشورش است. در واقع ایران از زمان علی کریمی و علی دایی به دنبال ستاره جدیدی بود و در سال ۲۰۱۰ در صعود به جام جهانی شکست خورد. استعداد بزرگی که پس از سال‌ها ظهور کرد، به عنوان رهبر آینده ایران شناخته شد. آزمون در ۲۱ بازی ملی اخیر خود ۱۶ گل به ثمر رسانده و پنج پاس گل داده است. مقایسه با مسی هم با یک عمل معنا پیدا می‌کند. در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ سردار آزمون با تیم روستوف در پیروزی تاریخی ۳-۲ در لیگ قهرمانان اروپا یک گل زیبا مقابل بایرن مونیخ به ثمر رساند. بازیکن ایران قبل با یک حرکت زیبا بواتنگ را فریب می‌دهد. کمی بیش از یک سال قبل از آن، لیونل مسی اقدام مشابهی با بواتنگ کرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بواتنگ در حال حاضر در تیم لیون بازی می‌کند و همبازی شدن او با آزمون هم از نکاتی است که این رسانه فرانسوی به آن اشاره کرده است.

5 نکته مهم از زندگی سردار آزمون که نمی دانید!14

المپیک مارسی آزمون را زیر نظر داشته است

سردار آزمون زمانی که در فصل ۲۰۱۶/۲۰۱۷ در روستوف عملکرد خیره کننده‌ای داشت، چشم بسیاری از باشگاه‌ها را به خود جلب کرده بود. لیورپول، دورتموند و اورتون و همچنین المپیک مارسی برای جذب او در رقابت بودند. باشگاه مارسی در جریان بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل اتلتیکو مادرید، استعدادیاب هایی را برای زیر نظر گرفتن او فرستاد. آزمون بعد از آن بازی گفت: «من نمی‌دانستم که نمایندگان المپیک مارسی در این بازی حضور دارند و بعد از بازی متوجه شدم. امروز کاملاً به روستوف متعهد هستم و تنها هدفم این است که به آنها کمک کنم تا در مسابقات پیروز شوند. اینکه بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد را نمی دانم.» بنابراین آزمون می‌توانست زودتر وارد فرانسه شود.

مادرش جایگاه ویژه ای در حرفه او دارد

بخش پایانی این گزارش به توجه ویژه آزمون به مادرش و ماجراهایی که بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رخ داد، اختصاص دارد؛ زمانی که آزمون به دلیل توهین بعضی از هواداران به مادرش تصمیم گرفت از بازی در تیم ملی خودداری کند. آزمون گفته بود: «مادرم در غلبه بر بیماری موفق شده بود و من خوشحال بودم، اما متأسفانه به دلیل کینه توزی برخی و توهین‌های ناروایی که به من و همبازیانم شد، بیماری او جدی شد. من را در شرایط سختی قرار داد که باید انتخاب کنم و بنابراین مادرم را انتخاب می‌کنم.»

به نوشته این رسانه فرانسوی، آزمون که اغلب در سفرهای زنیت با مادرش همراهی می‌کند، جایگاه ویژه‌ای در زندگی‌اش به او می‌دهد.