گرفتن وام سهام عدالت چه مزایایی دارد

12:03 - 1400/04/04
قرار است به کسانی که هنوز از سهام عدالت خود بهره نبرده‌اند وام تا سقف هفت میلیون تومان برای خرید کالا بدهند. آیا به صرفه است که افراد این وام را بگیرند؟
گرفت-وام-سهام-عدالت-چه-

گرفتن وام سهام عدالت چه مزایایی دارد7

قرار است به کسانی که هنوز از سهام عدالت خود بهره نبرده‌اند وام تا سقف هفت میلیون تومان برای خرید کالا بدهند. آیا به صرفه است که افراد این وام را بگیرند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار است به کسانی که هنوز از سهام عدالت خود بهره نبرده‌اند وام تا سقف هفت میلیون تومان برای خرید کالا بدهند. آیا به صرفه است که افراد این وام را بگیرند؟

برای پاسخ به این سوال سه نکته قابل اهمیت است. میزان سود این وام، روند تورم کالاهایی که امکان خرید دارند و نوع برتری آن نسبت به دیگر وام‌ها.

طبق آخرین اعلام بانک مرکزی،یارانه‌بگیران معیشتی و عادی یا دارندگان «سهام عدالت» که تاکنون سهام خود را نفروخته باشند می‌توانند هفت میلیون تومان با بازپرداخت دوره ۱۸ ماهه وام بگیرند. برای این کار باید با مراجعه به بانک، برای دریافت کارت رفاهی اقدام کنند.

در حال حاضر پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» بانک‌های عامل این طرح محسوب می‌شوند و هم اکنون بانک ملی به طور مقدماتی طرح یاد شده را آغاز کرده است.

اما نکته مهم میزان سود این وام است. سود این وام به مانند برخی دیگر از وام‌ها ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار است.هرچند این نرخ شاید کمی بالا به نظر برسد اما توجه به روند تورم نشان می‌دهد دریافت‌کنندگان این وام از این نظر به نوعی مشمول حمایت خواهند شد. در حال حاضر تورم طبق اعلام مرکز آمار ایران از مرز ۴۳ درصد عبور کرده و طبق پیش‌بینی پژوهشکده آمار تا مرداد ماه ممکن است این میزان به ۴۶ درصد هم برسد. در ۱۸ ماه پیش‌رو هم بعید به نظر می‌رسد تورم اقتصاد ایران تا مرز ۱۸ درصد برسد. بنابراین دریافت‌کنندگان این وام از این نظر به نوعی منتفع خواهند شد.

نکته دوم درباره خرید کالا توسط این وام است. در طرح کارت رفاهی، افراد می‌توانند از طریق پایانه‌های فروشی که بانک‌های عامل آنها را تعیین می‌کنند، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود مبادرت کنند. طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران تورم خوراکی‌ها حدود ۶۰ درصد است و این روند صعودی بعید است که در ماه‌های آینده تنزل شدیدی داشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت بهره از وام ۱۸ درصد برای خرید کالاهای با تورم حدود ۶۰ درصد به نوعی می‌تواند برای برخی خانوار کمک باشد.

اما سومین نکته این است که این وام چه مزیتی نسبت به دیگر وام‌ها دارد؟ نخواستن وثیقه مهمترین ویژگی آن است. قرار است با اتکا به سهام عدالت، بانک‌ها این وام را در اختیار مشتریان قرار دهند اما آیا با توجه به پرداخت اقساط ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان، دریافت این وام می‌تواند برای همه مردم جذاب باشد؟