هشدار | خطر ابتلای مبتلایان کرونا به این سندروم

20:37 - 1400/04/03
به باور پژوهشگران، بیمارانی که از عفونت ویروس کرونا بهبود یافته اند ممکن است دچار نوعی سندرم التهابی خطرناک پوستی شوند.  در این گزارش علائم هشدار دهنده این عارضه را بررسی می کنیم.

به باور پژوهشگران، بیمارانی که از عفونت ویروس کرونا بهبود یافته اند ممکن است دچار نوعی سندرم التهابی خطرناک پوستی شوند. در این گزارش علائم هشدار دهنده این عارضه را بررسی می کنیم.

محققان می گویند؛ اگرچه بروز سندرم التهابی چند سیستمه در بزرگسالانی که از کرونا بهبود می یابند، به ندرت رخ می دهد اما ظهور این مشکل کاملا امکان پذیر است. این بیماری تاکنون فقط در کودکان تشخیص داده شده و تیمی از پژوهشگران دانشگاه کلگری در آلبرتا کانادا تأکید کردند که پزشکان پس از بهبودی از عفونت ناشی از ویروس SARS-CoV-2 که همان ویروس ایجاد کننده کرونا است ، باید بیماران بزرگسال را از نظر ابتلا به سندرم التهاب چند سیستمه زیر نظر داشته و در صورتی که بیمار دچار تب طولانی با علائم التهاب پوستی شد که چند عضو وی را درگیر کرده، اقدامات درمانی سریعی را آغاز کنند.

اعضای این تیم پژوهشی طی مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی کانادا (CMAJ) منتشر شده ، احتمال و چگونگی بروز سندرم فوق را در بزرگسالان توصیف و بررسی کردند.، طی مطالعات فوق، این تیم تحقیقاتی، یک مرد ۶۰ ساله را مورد مطالعه قرار داد که چهار هفته قبل به کرونا مبتلا شده و متعاقبا به دلیل طیف وسیعی از علائم ، از جمله تنگی نفس طولانی مدت ، تب شدید ، تورم و خستگی شدید را تجربه کرده و در بیمارستان بستری شده بود. آزمایش های انجام شده همچنین مواردی همچون تورم قلب و ریه را در این بیمار نشان می داد.

استفان وان ، متخصص بیماریهای عفونی از گروه پزشکی دانشگاه کلگری در این رابطه گفت: با توجه به سابقه اخیر بیمار در مورد عفونت کووید19 و ظهور نشانه هایی همچون تب بدون علائم موضعی ، تغییرات مخاط دهان ، التهاب ملتحمه و تغییرات اندام تحتانی ، ما به التهاب سندرم پس از کووید -19 مشکوک شدیم. این عارضه در بزرگسالان غیر معمول بوده اما متاسفانه به صورت شدید بروز می کند ولی در کودکان و نوجوانان آلوده به کرونا، به صورت خفیف تر مشاهده شده که به آن سندرم التهابی چند سیستمه کودکان (MIS-C) و همچنین بیماری شبه کاوازاکی گفته می شود.

در این میان باید توجه داشت که شروع سریع درمان دارویی به بهبودی بیمار کمک می کند. التهاب پوستی ناشی از کرونا برای اولین بار در آوریل سال ۲۰۲۰ به عنوان یک سندرم بیش از حد التهابی با ویژگی های شبیه به بیماری کاوازاکی توصیف شد. بر اساس آمارهای رسمی، از سوم مه سال ۲۰۲۱ تعداد ۳ هزار و ۷۴۲ کودک در ایالات متحده به طور رسمی دچار این عارضه شدند که متاسفانه ۳۵ مورد از این بیماری منجر به مرگ شد.

علائم و نشانه های سندرم التهابی پوست در پی کرونا

پژوهشگران توصیه می کنند در صورتی که پس از ابتلا به کرونا با این علائم مواجه شدید، آن ها را جدی گرفته و در کوتاه ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنید:

• تب بالا و طولانی مدت

• درد در معده

• ضربان قلب سریع

• تنفس بسیار سریع

• سردرد مزمن

• استفراغ

• اسهال