فوری / پرداخت یارانه 800 هزارتومانی به این افراد

12:56 - 1400/03/25
یارانه دستمزد طرحی است برای رونق اشتغال که طبق آن به کافرمایانی که افراد جویای کار را استخدام کنند مبلغی تا ۳۰ درصد حقوق پایه پرداخت می شود.

یارانه دستمزد طرحی است برای رونق اشتغال که طبق آن به کافرمایانی که افراد جویای کار را استخدام کنند مبلغی تا ۳۰ درصد حقوق پایه پرداخت می شود. مبلغ حداقل مزد ۱۴۰۰ حدود ۲/۴ میلیون تومان است و بر این اساس یارانه دستمزد ۸۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

یارانه دستمزد نوعی کمک برای افزایش اشتغال است که در بین انواع سوبسیدهای دولتی کمتر از آن شنیده ایم. بر اساس تعریفی که تسنیم از این سوبسید ارائه داده یارانه دستمزد، مبلغی است که توسط دولت به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۵ سال به کارفرما پرداخت می‌شود.

جزئیات پرداخت یارانه دستمزد

منابع این طرح نیز از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمکهای مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود. نکته مهم این که در سالجاری حداقل دستمزد با افزایش ۳۹ درصدی مواجه شده و در نتیجه مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری نیز افزایش یافته است.

گزارش ها مبلغ این یارانه را به صورت شفاف اعلام نکرده اند اما با توجه به حداقل مزد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ مبلغ یارانه دستمزد حدود ۸۰۰ هزار تومان ماهانه برآورد می شود.

شایان ذکر است کارفرمایان ۳۰ درصد یارانه‌دستمزد دریافت و مابقی را خود تقبل می کنند و نیروهای جذب شده در یارانه دستمزد حداقل حقوق را دریافت می کنند.

مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت کارحدود ۳۴هزار و ۳۰۸ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و حدود ۲۷هزار و ۷۰۲ نفر تعداد جذب شدگان جوینده کار است که قرارداد منعقد کرده و حدود ۶هزار و ۵۵کارفرما در این طرح نیز ثبت نام کرده اند.

بر اساس آمار استان ها خوزستان ، مازندران، لرستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی, هرمزگان, اردبیل, چهارمحال و بختیاری, کهگیلویه و بویراحمد, خراسان جنوبی, گلستان, سیستان و بلوچستان,بوشهر,ایلام,کردستان و خراسان شمالی از جمله استان هایی هستندکه جویندگان کار در آنها قرارداد منعقد کرده اند.

متقاضیان یارانه‌ مذکور با ثبت نام در سامانه https://pyd.mcls.gov.ir و طی کردن مراحل ، در فرآیند دریافت آن قرار می گیرند.