فوری / پیک پنجم کرونا در راه است

11:25 - 1400/03/21
دکتر شروین شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه به زودی پیک پنجم کرونا هم خواهد آمد گفت:

دکتر شروین شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه به زودی پیک پنجم کرونا هم خواهد آمد گفت: مردم متوجه جریان نیستند و رعایتی انجام نمی‌شود و ممکن است ویروس با سویه‌ای جدید حال یا هندی یا آفریقای جنوبی بیشتر شده باشد چون تعداد ویروسی که در سیستم تنفسی فوقانی وجود دارد بیشتر است. ولی این دلیل اصلی نیست دلیل اصلی این است که مردم رعایت نمی‌کنند.

دکتر شروین شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه به زودی پیک پنجم کرونا هم خواهد آمد گفت: مردم متوجه جریان نیستند و رعایتی انجام نمی‌شود و ممکن است ویروس با سویه‌ای جدید حال یا هندی یا آفریقای جنوبی بیشتر شده باشد چون تعداد ویروسی که در سیستم تنفسی فوقانی وجود دارد بیشتر است. ولی این دلیل اصلی نیست دلیل اصلی این است که مردم رعایت نمی‌کنند.

گفت وگو با دکتر شکوهی را می خوانید:

_ بیشتر متخصصین نسبت به پیک پنجم کرونا هشدار می‌دهند. هم زمان می‌بینیم که کرونای نوع هندی وضعیت برخی از شهرهای کشورمان را قرمز می‌کند. این خطر چقدر جدی است و آیا می‌تواند به بقیه شهرهای ایران سرایت کند؟

همه می گویند ما نمی‌گیریم و بسیار کم رعایت می شود. چرا فکر می‌کنید باید سویه جدیدی بیاید وقتی کمتر کسی رعایت می‌کند. به طبع اکثرا مبتلا می شوند. در صورتی سویه جدید را می گوییم که علت زرد شدن آنجا درگیری ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد بوده باشد و چیزی به عنوان ایمنی جمعی اتفاق افتاده و ویروس جدید نمی‌تواند جلوی ایمنی جمعی را بگیرد. اگر نظر شما این است که ۷۰% از افراد گرفته‌اند که می دانید نگرفته‌اند شاید ویروس جدید دخیل باشد ولی اصل کار این است که مردم متوجه جریان نیستند و رعایتی انجام نمی‌شود و ممکن است ویروس با سویه‌ای جدید حال یا هندی یا آفریقای جنوبی بیشتر شده باشد چون تعداد ویروسی که در سیستم تنفسی فوقانی وجود دارد بیشتر است. ولی این دلیل اصلی نیست دلیل اصلی این است که مردم رعایت نمی‌کنند.

_ آیا آماری وجود دارد که بگویند چند درصد افراد رعایت می‌کنند یا نمی‌کنند؟

باید این سؤال را از اپیدمیولوژیست ها بپرسید ولی اگر به جنوب کشور سر بزنید متوجه خواهید شد.

_ نقش آب و هوا چیست؟ آیا گرمی هوا در رفتار مردم مؤثر است؟

یکی از دلایل بیشتر شدن کرونا می‌تواند گرم شدن هوا و رفتن در اتاق‌های دربسته باشد. البته فکر نکنید یک دلیل است دلایل متعدد منجر به این مساله خواهد شد. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته نیز در جنوب کشور بعد از گرم شدن هوا به یکباره یک پیک داشتیم. چون در ماشین‌ها در و پنجره‌ها بالا می‌آید و ایراندیشینر ها روشن می‌شود و در وسایل نقلیه عمومی هم چنین اتفاقی می افتد و این جزو دلایل است.

_ آیا باید برای استان‌های جنوبی تمهیداتی در نظر گرفت تا به استان‌های دیگر سرایت داده نشود؟

طبق معمول تاریخ یک سال و خورده‌ای کرونا در ایران همینطور تکرار می‌شود ما این حرف‌ها را بارها زده‌ایم چند بار باید همان حرف‌ها را گفت؟!

_ آیا پیک پنجم خطرناک‌تر از پیک چهارم است و آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود؟ چون تعدادی واکسن زده و تعدادی نیز مبتلا شده‌اند.

باید دید چه پیش می‌آید. واقعاً نمی‌توان در موردش صحبت کرد. مگر در پیک چهارم خیلی‌ها نگرفته بودند؟! باید دید چطور پیش می‌رود و چند نفر مبتلا می شوند و از کسانی که واکسن زده‌اند چند نفر بدحال می‌شوند و یا چند نفر اصلاً نمی‌گیرند. باید همه موارد را در نظر گرفت و از امروز نمی‌توان نظر دارد امروز می‌توان در مورد کارهایی صحبت کرد که آن‌ها را انجام نمی‌دهند.

_ برخی از استان‌ها اعلام می‌کنند ذخیره واکسن آنها تمام شده است آیا تاخیری در تعهدات انجام گرفته است؟

هر چقدر واکسن بیشتری تزریق شود احتمال مرگ و میر و انتقال کمتر می‌شود. این مسلم است ولی در مورد اینکه ذخیره تمام شده است خب ذخیره بر اساس جمعیت پر ریسک تقسیم می‌شود و البته کمی بدقولی جاهایی که فروخته‌اند مطرح است و باید دید وضعیت چطور مدیریت می‌شود!

_ کسانی که دوز اول را دریافت کرده‌اند باید حتماً دوز دوم را در موعد مقرر بزنند یا تأخیر اشکالی ندارد؟

نه اشکالی ندارد و تأخیر دریافت دوز دوم یک سری خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. به هر حال هر زمان واکسن موجود بود باید تزریق شود. با توجه به نوع واکسیناسیون ایران حتی اگر دیر تزریق شود شاید در جاهایی به نفع بیماران باشد.