سندروم مثانه چیست و چه علائمی دارد؟

14:59 - 1400/03/08
سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد

سندروم مثانه درناک یا اینترستیشیال سیستیتیس، جزو بیماری‌های مزمن کلیه و مجاری ادراری می‌باشد و اغلب زنان را درگیر می‌کند و با علائمی مانند؛ سوزش ادرار، تکرر ادرار و ... همراه است. شدت این علائم بسته به پیشرفت بیماری، از شخصی به شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد. سندرم مثانه دردناک به دلیل علائم و عوارضی که برای فرد ایجاد می‌کند، می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

به همین دلیل، نیاز مراجعه به متخصص اورولوژی در مبتلایان به این بیماری الزامی است. تاکنون علت این بیماری به طور دقیق شناسایی نشده است و به همین دلیل درمان قطعی هم برای سندروم مثانه دردناک وجود ندارد ولی روشهای درمانی متعددی برای کاهش عوارض و مشکلات بیماران، توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری قابل تجویز است.

علائم سندروم مثانه دردناک

علائم این بیماری برای همه افراد ثابت نبوده و با عوامل گوناگون، در خود فرد نیز ممکن است تغییر کند. مثلا در بانوان هنگام قاعدگی یا ارتباط جنسی ممکن است علائم شدت بیشتری یابد. برخی از نشانه‌های سندروم مثانه دردناک عبارتند از:

  • احساس درد و ناراحتی در زمان پر بودن مثانه و کاهش درد پس از تخلیه مثانه
  • احساس درد هنگام نزدیکی برای بانوان
  • احساس درد یا حساسیت لگن
  • تکرر ادرار
  • سوزش ادرار
  • بی اختیاری ادرار

همانطور که در فهرست علائم سندروم مثانه دردناک مشاهده می‌شود، این نشانه‌ها بسیار شبیه به عفونت ادراری هستند و تفکیک این دو بیماری توسط پزشک متخصص قابل انجام است. ضمن اینکه، گاهاً به همراه سندروم مثانه دردناک ممکن است عفونت ادراری هم وجود داشته باشد و علائم را تشدید نماید.

تشخیص سندروم مثانه دردناک

اقدامات تشخیصی در بیماری سندرم مثانه دردناک شامل آزمایش ادرار، کشت ادرار، نمونه برداری از جدار مثانه، سیستوسکوپی، و متسع ساختن جدار مثانه زیر بیهوشی می‌شود.

درمان سندروم مثانه دردناک

همانطور که در ابتدای بحث عنوان شد، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، تنها با برخی روشهای درمانی از قبیل جراحی، درمان‌های دارویی، تحریک عصب، اتساع مثانه و ایجاد تحولاتی در سبک زندگی، می‌توان شرایط فرد مبتلا را بهتر نمود.