ترشحات زیاد واژن ناشی از چه بیماری هایی است؟

19:17 - 1400/02/20
ترشحات زیاد واژن گاهی با توجه به شرایط می تواند عادی باشد اما اگر با علائم دیگری مثل تب و درد و خارش همراه است احتمالا عفونت دلرید.

چنانچه می دانید ترشحات زنانه که طیف خاصی از اطلاعات را در بر دارد به طور کلی امری طبیعی است که در دوران مختلف کم و زیاد می شود ولی گاهی اوقات این ترشحات با زیاد شدنشان هشداری به همراه دارند که بایستی جدی گرفته شود.

گاهی ترشحات زیاد واژن موجب نگرانی زنان می شود که علت این ترشحات چیست و چگونه می توان ان را در خانه و یا با کمک پزشک درمان کرد؟ ترشحات واژن همیشه دلیلی برای نگرانی نیست.

همه چیز از برانگیختگی تا تخمک گذاری می تواند میزان ترشحات شما در طول چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد با این حال، برخی موارد وجود دارند که در آن ترشحات زیادی واژن ممکن است نشانه ای از یک وضعیت اساسی باشد.

اما همانطور که در بخش سلامت جنسی در نمناک خواهید خواند اگر علائم غیرمعمول دیگری را تجربه می کنید، ممکن است زمان آن باشد که به پزشکتان مراجعه کنید.

1. تخمک گذاری:

ترشحات در وسط چرخه قاعدگی - در روز 14 ام - وقتی بدن شما آماده می شود که تخمک را از تخمدان آزاد کند، افزایش می یابد. همان طور که تخمک گذاری نزدیک می شود، ترشحات شما ممکن است آبکی تر، روشن تر و کش سان تر از قبل شود.

بعد از اینکه تخمک آزاد شد، ترشحات ممکن است کاهش یابد و کدر و سفت شود. علایم دیگر تخمک گذاری شامل افزایش دمای بدن ، درد شکمی یک طرفه و لکه بینی است.

2. برانگیختگی:

زمانی که شما برانگیخته می شوید، رگ های خونی در اندام تناسلی تان گشاد می شوند. در نتیجه، واژن مایع را به اندازه روان کاری واژن آزاد می کند و دیوارها را مرطوب کرده و ترشحات را افزایش می دهد.

شما حتی ممکن است متوجه این خیسی در مدخل واژن خود شوید. علایم دیگر برانگیختگی شامل تورم واژن، سرعت بالای تنفس و ضربان نبض و سرخ شدن سینه و گردن است.

3.داشتن استرس و یا عدم تعادل هورمونی:

عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس یا مشکلات سلامتی دیگر، مانند سندرم پلی کیستیک تخمدانی (PCOS)، ممکن است باعث افزایش ترشحات واژن شود.

حدود 10 درصد از زنان در سن باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. علایم دیگر آن، شامل خیلی چیزها مثل موی صورت و بدن و افزایش وزن در دوره های نامنظم و ناباروری است.

4. واکنش آلرژیک:

درست مانند دیگر قسمت های بدن، واکنش آلرژیک در اطراف واژن نیز امکان پذیر است. عوامل رایج آن، چیزهایی مانند تمیز کننده ها، نوار بهداشتی ها، لباس و حتی دستمال توالت هستند.

علاوه بر ترشحات مازاد، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

خارش قرمزی درد در طول رابطه جنسی یا دفع ادرار

5. آنتی بیوتیک:

آنتی بیوتیک ها می توانند به تعدادی از بیماری ها کمک کنند، حتی آن ها می توانند تعادل باکتری را در واژن شما مختل کنند. این امر می تواند منجر به عفونت قارچی شود، که اغلب با افزایش ترشحاتی مانند پنیر یا آب می شود.

همچنین ممکن است این موارد را تجربه کنید:

خارش جوش درد سوزش در طول رابطه جنسی یا دفع ادرار

6. فراموش کردن تامپون یا کاندوم:

فراموش کردن برداشتن تامپون به اندازه کافی غیر معمول نیست. برای مثال، ممکن است قبل از بیرون بردن تامپون قبلی، یک تامپون جدید قرار داده باشید. و یا ممکن است به سادگی آنرا فراموش کرده باشید، مثلا در انتهای دوره.

همپنین جاماندن کاندوم در واژن. در هر دو مورد، شما ممکن است ترشحات زیاد با بوی بد بو در رنگ های زیاد از زرد و سبز تا صورتی و قهوه ای را تجربه کنید.

علایم دیگر ،عبارتند از:

تب خارش درد در طول رابطه جنسی یا دفع ادرار جوش و یا تورم در اطراف واژن

تب بالا ترشحات زیاد واژن و تب بالا ترشحات زیاد واژن به علت دستگاه

7. دستگاه داخل رحمی (یو دی یو):

آی یو دی نوعی وسیله جلوگیری از بارداری است که در رحم قرار داده می شود. اگرچه یک آی یو دی در پیش گیری از بارداری در دراز مدت موثر است، اما هنوز یک شی خارجی است و ممکن است به بافت حساس آسیب برساند.

برخی از مردم ترشحات قهوه ای تا آبکی بدبو را گزارش می دهند. در حالی که میزان ترشحات می تواند عادی باشد، اما ممکن است برخی تغییرات نشانه ای از عفونت باشند.

اگر این موارد را دارید، به پزشک مراجعه کنید:

ترشحات زرد، سبز یا خاکستری بوی زننده تورم در اطراف واژن درد یا تحریک پذیری در اطراف واژن

8. جلوگیری از بارداری هورمونی:

روش های کنترل بارداری هورمونی می تواند نکات مثبتی مانند حفاظت در برابر حاملگی و کمک به درمان پریودهای سنگین، آکنه و کیست داشته باشد.

با این حال، ممکن است اثرات جانبی خاصی را در طول مسیر تجربه کنید که چندان خوشایند نیستند. این، شامل افزایش ترشح واژن می شود در حالی که هورمون های شما تنظیم می شوند.

همچنین ممکن است این موارد را تجربه کنید:

سردرد تهوع تحریک پذیری سینه ها تغییر تحریک جنسی

9. علائم اولیه بارداری:

تقریباً تمام افراد افزایش ترشح واژن خود را با بارداری تجربه می کنند. این، به حفاظت جنین در برابر عفونت ها کمک می کند. ترشحات شما نیز ممکن است رقیق و روشن یا سفید باشد.

دیگر علائم اولیه بارداری، عبارتند از:

از دست دادن دوره قاعدگی تحریک پذیری سینه ها تهوع خستگی زیاد ادرار کردن

10. شیردهی:

لوچیا نوعی از ترشح واژن است که ممکن است در هفته های بعد از زایمان کودک تجربه کنید. وقتی شیردهی می کنید، این ترشحات ممکن است بیشتر شوند.

آنها معمولاً به صورت خونریزی قرمز تیره شروع می شود و سپس به رنگ صورتی یا قهوه ای آبکی تغییر می کند که قبل از اینکه به رنگ زرد کرمی برسد، صورتی یا قهوه ای آبکی تغییر می کند.

لوچیا به طور کلی چهار تا شش هفته بعد از بچه دار شدن شما، متوقف می شود.

11. علائم عفونت مخمری:

بیش از 75 درصد از زنان حداقل یک بار دچارش می شوند. ممکن است این بیماری در اثر این موارد ایجاد شود:

آنتی بیوتیک ها سیستم ایمنی ضعیف قند خون بالا لباس های زیر تنگ و یا الیاف مصنوعی

علاوه بر ترشحات زیاد، ممکن است این موارد را هم تجربه کنید:

ترشحات غلیظ ترشحات آبکی خارش قرمزی درد در طول رابطه جنسی یا دفع ادرار

ترشحات آبکی ترشحات زیاد واژن و عفونت عفونت هایی که موجب ترشحات زیاد واژن می شوند

12. علائم واژینوز باکتریایی:

واژینوز باکتریایی ناشی از رشد زیاد باکتری ها در واژن می باشد. این بیماری ممکن است منجر به التهاب و افزایش ترشحات با بوی ماهی شود که رقیق، خاکستری، سبز و یا سفید است.

علایم دیگر آن، شامل؛ خارش در مهبل یا سوختن در طول ادرار است.

13. علائم عفونت مقاربتی (STI):

مثل سوزاک و کلامیدیا ممکن است در ابتدا هیچ نشانه ای نداشته باشند. با این حال، با پیشرفت عفونت، ممکن است بوی بد یا ترشح زیاد واژن و یا حتی خونریزی بین دوره ها را تجربه کنید.

دیگر نشانه های STI عبارتند از:

درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار یا مدفوع درد پایین شکم درد در حین مقاربت

اگر درمان نشود، STIs مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند منجر به عفونت جدی تر در اندام های تولید مثلی به نام بیماری التهابی لگن (PID) و حتی ناباروری شوند.

آنچه که "سالم" تلقی می شوند به تعدادی از عوامل بستگی دارد، از جمله:

_سن

_چرخه قاعدگی

_فعالیت های جنسی

_دارو

_شرایط سلامتی

به طور کلی، میانگین ترشحی که فرد در روز تولید می کند، باید حدود یک قاشق چای خوری باشد. بافت آن می تواند از رقیق تا سفت و لغزنده و کرمی نرم باشد. رنگ آن ممکن است از سفید تا سفید گچی باشد.

بوی آن باید نسبتاً بدبو است. شما ممکن است بسته به جایی که در چرخه تان هستید، ترشحات بیشتری داشته باشید. زمانی که تخمک آزاد می شود، مقدار ترشحات کاهش می یابد و سفت تر و سفید تر می شود.

حتی ممکن است در روزهایی که خون به سمت خارج شدن از رحم ادامه می یابد، رنگ قرمز و یا قهوه ای تیره را تجربه کنید. در صورتی که ترشحات شما در این مقدار باشد، عادی در نظر گرفته می شود.

ترشح سالم ترشحات زیاد واژن طبیعی نکات بهداشتی در زمان ترشحات زیاد واژن

توصیه هایی برای مدیریت:

حتی اگر چیزی که شما می بینید طبیعی به نظر می آید، ممکن است یک منبع برای ناراحتی باشد. شاید بتوانید تاثیر آن را به حداقل برسانید:

زمانی که ترشحات زیاد را تجربه می کنید، پد روزانه بگذارید. اینها می توانند از پوست شما محافظت کنند و همچنین به شما کمک کنند در طول روز احساس خشک بودن کنید. از لباس های زیر پنبه ای استفاده کنید. کتان نیز می تواند به جلوگیری از عفونت های مخمری در مقایسه با مواد دیگر مانند نایلون کمک کند. وقتی دستشویی می روید، خود را از جلو به عقب پاک کنید. این می تواند خطر ابتلا به بیماری های خاص را کاهش دهد. سعی کنید از تمیز کننده های بدون بو استفاده کنید، تا خطر تحریک پذیری خود را کاهش دهید.

نکات بهداشتی ترشحات زیاد واژن و نکات آن چه زمانی باید برای ترشحات زیاد واژن به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی علائم غیر معمول دیگری را تجربه کردید، ترشحات شدید واژینال معمولاً باعث نگرانی نمی شود.اغلب بسته به اینکه شما در کجای چرخه قاعدگی خود هستید، نوسان می کند.اگر این موارد را تجربه می کنید باید به پزشکتان مراجعه کنید:

درد خارش جوش زخم تب بوی غیرمعمول ترشحات زرد، سبز یا خاکستری خونریزی خیلی غیر عادی، به خصوص در بین دوره های قاعدگی.