اعلام جزئیات عدم کسر مقرری ماه اول فرهنگیان + اصلاحیه

15:31 - 1400/02/18
جزییات عدم کسر مقرری ماه اول فرهنگیان از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

در این رابطه مدیر مل امور آموزشی وزارتخانه آموزش و پروش توضیحاتی ارائه کرد. آقای سلیمان زاده در این رابطه گفت کسانی که بیش از 30 سال در آموزش و پرورش خدمت کرده اند مققری ماه اول از حقوقشان کسر نمی گردد. با ما همراه باشید با جزئیات این خبر و همچنین عدم کسر مقرری ماه اول از احکام ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان مشمول تبصره (۲) ماده (۳) قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری در سایت تخصصی راهبرد معاصر.

عدم کسر مقرری ماه اول

مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: فقط افرادی که ۳۰ سال کسور بازنشستگی را پرداخت کرده‌اند از آنها برای کارکرد بیش از ۳۰ سال مقرری ماه اول کسر نمی‌شود.

امروز خبری با عنوان «مقرری ماه اول از حقوق فرهنگیان کسر نمی‌شود» به نقل از معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. با توجه به اهمیت موضوع برای جامعه معلمان برای اطلاع بیشتر از جزئیات، موضوع را از ناصر سلیمان زاده رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش جویا شدیم تا بدانیم آیا عدم کسر مقرری ماه اول شامل حال تمام فرهنگیان می‌شود؟

آیا عدم کسر مقرری ماه اول شامل حال تمام فرهنگیان می‌شود؟

سلیمان زاده در پاسخ به این پرسش گفت: فقط افرادی که 30 سال کسور بازنشستگی را پرداخت کرده‌اند از آنها برای کارکرد بیش از 30 سال مقرری ماه اول کسر نمی‌شود.

قانون اصلاح مقررات بازنشستگی

طبق تبصره 2 ماده 3 قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب سال 1368 مجلس شورای اسلامی، مستخدمین موضوع این ماده که سی سال کسور بازنشستگی و یا حق بیمه پرداخته، از پرداخت کسور بازنشستگی معاف خواهند بود‌لکن کسور بازنشستگی سهم کارفرمایی سنوات خدمت قابل قبول مستخدم در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه آنان وسیله دستگاه متبوع مستخدم به‌صندوق بازنشستگی کارکنان دولت و رفاه بازنشستگان واریز می‌گردد.

کسر مقرری ماه اول از احکام ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان

همچنین بخشنامه اخیر معاونت فنی درآمد صندوق بازنشستگی کشوری اذعان دارد: با توجه به ماده 14 ضوابط اجرایی قانون بودجه عمومی سال 1399 کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره 8206/ ت 57598 هـ مورخ 02-02-1399 هیئت وزیران و با عنایت به مفاد نامه شماره 43911-4690 مورخ 21-01-1400 معاونت حقوقی ریاست جمهوری؛ مقرری ماه اول از مصادیق کسور بازنشستگی موضوع تبصره (2) ماده (3) قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب 13-12-1368 تلقی گردیده لذا کسر مقرری ماه اول از احکام ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان مشمول تبصره موصوف که از سوی دستگاه‌های اجرایی صادر خواهد شد منتفی است.

بر این اساس کسر مقرری ماه اول، صرفاً از مستخدمین که دارای 30 سال سابقه کسور بازنشستگی هستند، کسر نخواهد گردید.

کمبود شدید معلم دوره دیده در مدارس سمپاد/مقرری ماه اول از حقوق فرهنگیان کسر نمی‌شود

معاون وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه در بحث تامین نیروهای کیفیت بخش (مشاور، مربی پرورشی، مربی بهداشت و...) اولویت با مدارس سمپاد است، گفت: مقرری ماه اول از حقوق فرهنگیان کسر نمی‌شود.

علی الهیار ترکمن در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به پرسشی درباره صدور احکام افزایش حقوق معلمان در سال 1400 عنوان کرد: نگارش احکام در حال انجام است. موردی را در افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت متوجه شدیم که نیاز به اصلاح دارد و به سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کردیم و منتظر نظر این سازمان هستیم.

وی درباره اینکه مشکلی که به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردید، چیست؟ گفت: موضوع مربوط به تصمیم گیری درباره نحوه محاسبه و اعمال تفاوت تطبیق است که این بند باید اصلاحیه داشته باشد.

الهیار ترکمن بیان کرد: طبق تصمیم گیری‌های انجام شده دیگر مقرری ماه اول از فرهنگیان کسر نمی‌شود.(مقرری ماه اول به وجوهی اطلاق می‌شود که در هنگام تبدیل وضعیت استخدامی (آزمایشی به رسمی) و یا افزایش حقوق و مزایا از حقوق مستخدم "افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند" برداشت و به صندوق بازنشستگی واریز می‌شود.)

وضعیت کمبود معلم در مدارس سمپاد

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا طبق بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی سال تحصیلی 1400-1401 اولویت اختصاص نیروی انسانی با مدارس سمپاد است؟ اظهار کرد: اولویت‌ اختصاص نیروهای کیفیت بخشی (مربی بهداشت، مشاور، متصدی آزمایشگاه و...) با مدارس سمپاد است.

وی افزود: در بحث اختصاص نیروی انسانی به کلاس‌های درس اولویت ما برای تامین معلم با مدارس دولتی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با افزایش تعداد مدارس سمپاد نیاز به تامین استانداردها زیاد شد، گفت: اولویت برای تامین نیروهای کیفیت بخشی با این مدارس بوده که تاکید سند تحول بنیادین است.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که در مدارس سمپاد چه تعداد معلم نیاز است؟ بیان کرد: اطلاعات مربوط به معلمان مدارس سمپاد در اختیار سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که امیدواریم اطلاعات را با ما به اشتراک بگذارد.

چندی پیش خانم الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در برنامه ویدئویی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با تایید معضل کمبود معلم دوره دیده در مدارس سمپاد، از نبود دوره درسی یا رشته مجزای آموزش تیزهوش در دانشگاه فرهنگیان ابزار تاسف کرده بود.

با وجود تاکید روزافزون بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان، به نظر می‌رسد مدارس سمپاد همچنان قصد دارند از معلمان غیررسمی استفاده کنند. این در حالی است که امکان جذب معلم از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با طی دوره مهارت آموزی یکساله برای مدارس سمپاد وجود دارد. بر این اساس سوال مهمی مطرح می‌شود، استفاده از معلمان دوره ندیده غیررسمی، در مدارس سمپاد مطلوب چه کسانی است؟

انتقاد فرهنگیان از کسر مقرری ماه اول

یکی از معلمان، نسبت به کسورات بی‌دلیل از حقوق او و همکارانش انتقاد کرد.

یکی از معلمان از کسر حقوق او و همکارانش بدون توجه به نیازهای آن‌ها انتقاد کرد. این معلم با ثبت دغدغه‌های خود گفت: «دولت در ابتدای هر سال که حقوق‌ها افزایش می یابد، مقدار افزایش یافته حقوق فرهنگیان را در همان ماه اول کم می‌کند برای مثال اگر حقوق یک معلم در سال ۹۹، چهار میلیون تومان باشد و در سال ۱۴۰۰، حقوق‌ها ۲۵ درصد افزایش یابد، مقدار افزایش حقوق این معلم یک میلیون می‌شود که دولت ماه اول این یک میلیون را از حقوق کسر می‌کند و آن را کسر مقرری ماه اول می‌نامند.»

در همین رابطه، این معلم درباره این گونه مشکلات او و همکارانش را بیان می‌کند: مبلغی از فیش حقوق ما سالیانه کسر می شود که محل واریز آن مشخص نیست.

وی افزود: سال‌های قبل این رقم کم بود و معلمان نسبت به آن اعتراض نمی‌کردند اما چندسالی است که رقم‌های بالایی را کم می‌کنند، همین امسال یک میلیون تومان را کاهش دادند و این رقم نسبت به سابقه کار افراد کاهش پیدا می‌کند.

این معلم ابراز کرد: ما هرزمانی مراجعه می‌کنیم چیزی نمی‌گویند و تنها پاسخ می‌دهند دستور از بالاست. حتی زمانی که دانشجو معلم بودم این کسورات نیز وجود داشت و مشخص نبود این هزینه برای چه کم می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در طول‌های گذشته این‌گونه بوده که هر زمانی افزایش حقوق داشته باشیم آن رقم را برمی‌دارند اما در چند سال اخیر، ماه اول، تمام حقوق را پرداخت می‌کنند اما ماه دوم این هزینه را کاهش می‌دهند.

اعلام جزئیات عدم کسر مقرری ماه اول فرهنگیان + اصلاحیه11

اعلام جزئیات عدم کسر مقرری ماه اول فرهنگیان + اصلاحیه6

عدم کسر مقرری ماه اول از احکام ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان مشمول تبصره (۲) ماده (۳) قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری

ابلاغ عدم کسر مقرری ماه اول از احکام ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان مشمول (بخشنامه شماره ۲۰۸۹/د/۲۲۰ مورخ ۱۲/۲/۱۴۰۰ صندوق بازنشستگی کشوری)

اداره کل استان تهران

مدیریت استان...

با سلام و احترام

با توجه به ماده ۱۴ ضوابط اجرایی قانون بودجه عمومی سال ۱۳۹۹ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۲۰۶/ت۵۷۵۹۸هـ مورخ ۲/۲/۱۳۹۹ هیٔت وزیران و با عنایت به مفاد نامه شماره ۴۶۹۰/۴۳۱۱۹ مورخ ۲۱/۱/۱۴۰۰ معاونت حقوقی ریاست جمهوری؛ مقرری ماه اول از مصادیق کسور بازنشستگی موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب ۱۳/۱۲/۱۳۶۸ تلقی گردیده لذا کسر مقرری ماه اول از احکام ترمیم و افزایش حقوق و مزایای کارکنان مشمول تبصره موصوف که از سوی دستگاه‌های اجرایی صادر خواهد شد منتفی است.

محمد علی ابراهیم زاده- معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری

‌تبصره ۳ ماده ۳ قانون استخدام کشوری:

میزان حقوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین مشمول تبصره ۱ این ماده و نیز مستخدمینی که بر اساس بند الف ماده ۷۴ و مواد ۷۷ و ۷۹ قانون استخدام کشوری با کمتر از سی سال سابقه خدمت بازنشسته یا ازکارافتاده می‌شوند، پس از محاسبه بر اساس مفاد ماده ۱ این قانون نتیجه یک‌سی‌ام در سنوات خدمت قابل قبول آنان ضرب می‌شود.

اعلام جزئیات عدم کسر مقرری ماه اول فرهنگیان + اصلاحیه10