اگر این ۱۲ نشانه را دارید به بیماری قلبی مبتلا هستید

12:26 - 1400/02/14
اغلب افراد تصور می‌کنند بارزترین نشانه ابتلا به بیماری قلبی احساس درد در قفسه سینه است.
اگر-این-۱۲-نشانه-را-دارید-بیماری-

اغلب افراد تصور می‌کنند بارزترین نشانه ابتلا به بیماری قلبی احساس درد در قفسه سینه است. اگر چه درد در قفسه سینه از نشانه‌های ابتلا به بیماری قلبی است، اما برخی دیگر از نشانه‌های معمولی هم از نشانه‌های پنهان ابتلا به بیماری قلبی و سکته هستند.

حکم رابطه جنسی در ماه مبارک رمضان چیست؟

اگر این ۱۲ نشانه را دارید به بیماری قلبی مبتلا هستید11

اگر این ۱۲ نشانه را دارید احتمالا به بیماری قلبی مبتلا هستید و برای به تعویق انداختن و پیشگیری علائم سکته قلبی خاموش در مردان و زنان هر چه زودتر باید به پزشک مراجعه کنید.

۱- آپنه خواب یا قطع تنفس در خواب

«آپنه خواب» یا در واقع همان توقف تنفس در خواب در اثر انسداد راه هوایی در حلق و بینی در زمان خواب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد از جمله اختلالاتی است که باید بسیار جدی گرفته شود، چون یکی از علائم بیماری قلبی است. آپنه خواب در مواردی می‌تواند مرگبار باشد و به همین دلیل حتما در صورت مشاهده این علامت باید پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. در حقیقت زمانی که دارید خروپف می‌کنید و این خروپف با توقف تنفس شما شکسته می‌شود و ممکن است اکسیژن کافی به مغز شما نرسد. آپنه خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی و ریتم‌های غیر طبیعی قلب می‌شود. آپنه خواب قابل درمان است و به عنوان یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی و علائم سکته قلبی خاموش بهتر است جدی گرفته شود.

۲- بثورات جلدی زرد و نارنجی رنگ

اگر سطح تری‌گلیسیرید در خون بالا باشد ممکن است پوست شما در اطراف ناحیه انگشتان دست و پا دچار بثورات جلدی زرد و نارنجی رنگ شود و این یکی از علائم بیماری قلبی و از جمله علائم قبل از سکته قلبی است. بخشی از این چربی‌ها در خون شما نقش مهمی در تقویت رگ‌ها و شریان‌های شما دارند و اگر از حد معمول بیشتر شوند یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی است و ممکن است شما را در معرض خطر سکته‌های قلبی و مغزی قرار دهند.

۳- قدرت بدنی ضعیف

می‌دانستید قدرت دستان شما به معنای قدرت قلب شماست؟ تحقیقات نشان می‌دهند هر چه قدرت دست شما برای فشار دادن بیشتر باشد احتمال ابتلا شما به بیماری‌های قلبی کمتر است. اگر قدرت دست شما برای فشار دادن اشیاء کم است ممکن است یکی از علائم مهم بیماری قلبی باشد. با این‌همه بهبود این عمکلرد نمی‌تواند نشانه سلامت قلب شما باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۴- نقاط تیره زیر ناخن

اگر بدون دلیل و بدون این‌که ناخن‌های‌تان به جایی برخورد کرده باشند و یا به آن‌ها ضربه وارد شده باشد زیر ناخن‌های‌تان نشانه خون‌مردگی باشد ممکن است دچار عفونت در قلب یا دریچه‌های آن باشید. ابتلا به دیابت هم ممکن است موجب این مورد شود. افرادی که دچار این نشانه هستند ۲ تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی هستند. این تیرگی ناخن می‌تواند از جمله علائم سکته قلبی خفیف هم باشد.

۵- سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از علائم مهم ابتلا به بیماری قلبی و از جمله دلایل و علائم سکته قلبی خاموش در مردان و زنان باشد. البته سرگیجه ممکن است به علل مختلف در شما بروز پیدا کند که یکی از دلایل آن می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد. اما از جمله اقدامات اولیه سکته قلبی این است که قبل از وقع سکته علائم را شناسایی و درمان کنید. در این مورد هم عموما علت اصلی سرگیجه این است که خون کافی به مغز نمی‌رسد و به همین دلیل علت سرگیجه ممکن است ریتم نامنظم قلب و تضعیف عضله قلب باشد به خصوص اگر این حالت با احساس لرزش و نبض تند قلب باشد.

۶- مشکلات جنسی

شاید باورتان نشود، اما در برخی موارد بی‌میلی‌های جنسی در زنان و مردان یکی از علائم بیماری قلبی است و فرد ریسک بالاتری برای ابتلا به سکته قلبی یا حمله قلبی را دارد. اختلال نعوظ در مردان ممکن است به دلیل اشکال در سیستم گردش خون به خاطر فشار خون بالا یا کلسترول بیش از حد باشد. اخلال در جریان گردش خون میل جنسی را در زنان هم کاهش می‌دهد.

۷- تغییرات رنگ پوست

انگشتان آبی یا خاکستری رنگ ممکن است به علت گردش خونی باشد که فاقد اکسیژن لازم است. این مسئله به خاطر نقص در عملکرد قلب و انسداد رگ‌های خونی رخ می‌دهد. در این صورت حتی امکان خونریزی در پوست دست و پا هم وجود دارد. تغییرات رنگ پوست از جمله علائم بیماری قلبی است.

۸- خونریزی لثه

اگر چه هنوز ارتباط میان خونریزی لثه و ابتلا به بیماری‌های قلبی به صورت واضح مشخص نیست، اما مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد ورم کردن لثه‌ها یا خونریزی آن‌ها ممکن است منجر به التهاب قلب شوند. یک نظریه در این مورد می‌گوید که باکتری‌ها از لثه وارد جریان خون می‌شوند و سبب ایجاد التهاب در قلب می‌شوند. بیماری‌های لثه که منجر به از دست دادن دندان می‌شوند حتی خطر بروز سکته قلبی را هم افزایش می‌دهند.

۹- لکه‌های تیره روی پوست

پیدا شدن لکه‌های تیره ضخیم در نقاطی مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران معمولا زمانی رخ می‌دهد که بدن شما با هورمون انسولین مشکل داشته باشد. در حقیقت زمانی که بدن شما نسبت به هورمون انسولین مقاومت نشان دهد و مبتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک مبتلا باشید بهتر است برای کنترل قند خون و نیز چکاپ قلب به پزشک متخصص مراجعه کنید. این موارد ممکن است علائم بیماری قلبی باشند.

۱۰- اشکال در تنفس

اشکال در تنفس و نفس‌های کوتاه و منقطع ممکن است از جمله علائم بیماری قلبی، نارسایی قلبی، ریتم غیر طبیعی قلب و یا حمله قلبی باشد. اگر بعد از برخی کار‌ها مثل ورزش کردن یا پیاده‌روی سبک یا حتی در حالتی که دراز کشیده‌اید در تنفس دچار مشکل می‌شوید و البته پیش از این به این صورت نبوده‌اید بهتر است به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید، چون این امر ممکن است یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد.

اگر در قفسه سینه خود هم در این موارد احساس درد می‌کنید حتما به اورژانس مراجعه کنید، چون ممکن است از علائم اولیه سکته قلبی شدید باشد.

۱۱- تورم در قسمت پایین پا‌ها

تورم در پا‌ها زمانی که زیاد می‌نشینید، زیاد سر پا می‌ایستید یا در دوران بارداری امری محتمل است. در مواردی غیر از این ممکن است دلیل این امر نارسایی قلبی و گردش ضعیف خون باشد. تورم پا‌های شما ممکن است به خاطر یک لخته خون باشد که گردش خون را از اندام‌های پایین بدن به سمت قلب متوقف می‌کند.

اگر تورم پا‌ها به صورت ناگهانی رخ دهد حتما با پزشک خود مشورت کنید، چون ممکن است دلیل این امر ابتلا به بیماری‌های قلبی و از جمله علائم قبل از وقوع سکته قلبی در مردان و زنان و حتی جوانان باشد.

۱۲- خستگی بیش از حد

همیشه خستگی را به پای کم‌خوابی و کار زیاد نگذارید. یکی از علائم مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی در شما شود، زیرا عضله قلب آن‌قدر قوی نیست که بتواند نیاز‌های بدن شما را برآورده کند. از سوی دیگر احساس ضعف و خستگی می‌تواند به دلایل مختلف از جمله کم‌خونی، سرطان یا حتی افسردگی باشد. با درمان افسردگی و خستگی به صورت اصولی و زیر نظر پزشک در واقع پیشگیری از سکته قلبی را از پله اول شروع می‌کنید.