خبری خوش برای افرادی که قبلا کرونا گرفته اند!

16:43 - 1400/02/12
مطالعه‌ای که به تازگی دانشمندان کالج سلطنتی انگلیس انجام داده‌اند، نشان می‌دهد یک دوز واکسن کرونا می‌تواند بهبودیافتگان کرونایی را در برابر انواع ویروس کرونا محافظت کند.

مطالعات نشان می‌دهد یک دوز واکسن باعث افزایش محافظت در برابر ویروس کرونا می‌شود، اما تنها در کسانی که قبلا به این ویروس مبتلا شده باشند. در کسانی که قبلا آلوده نشده‌اند و تاکنون فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، پاسخ ایمنی به انواع جهش یافته ویروس کرونا به مراتب کمتر است.

این یافته‌ها که در مجله ساینس منتشر شده است و به سرپرستی محققان کالج سلطنتی لندن انجام شده، نشان می‌دهد پاسخ‌های ایمنی کادر درمان در بیمارستان‌های انگلیس به اولین دوز واکسن متفاوت بوده است. آن‌ها دریافتند افرادی که قبلا عفونت خفیف یا بدون علامت داشتند، پس از دریافت یک دوز واکسن mRNA، ایمنی آن‌ها به طور قابل توجهی در برابر انواع ویروس به ویژه گونه آفریقای جنوبی آن افزایش یافته است، این در حالی است که در کسانی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند، پاسخ ایمنی پس از دوز اول کمتر بود و به طور بالقوه آن‌ها در معرض خطر انواع مختلف قرار داشتند.

پروفسور رزماری بایتون، استاد ایمونولوژی و داروی تنفسی در کالج سلطنتی لندن که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد افرادی که اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و قبلا به کووید-۱۹ آلوده نشده‌اند، به طور کامل در برابر انواع نگران کننده در گردش محافظت نمی‌شوند. این مطالعه اهمیت دریافت دوز‌های دوم واکسن برای محافظت بیشتر را برجسته می‌کند.

نمونه‌های خون از نظر وجود و سطح ایمنی در برابر سویه اصلی سارس-کوو ۲ و همچنین انواع هندی و آفریقای جنوبی نگران کننده بودند. محققان همراه با آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های Y شکل را نیز که به ویروس چسبیده و به انسداد یا خنثی کردن تهدید کمک می‌کنند، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آن‌ها بر روی دو نوع گلبول سفید خون متمرکز شدند: سلول‌های B که ویروس را به یاد می‌آورند و سلول‌های T که به حافظه سلول B کمک می‌کنند که سلول‌های آلوده به ویروس کرونا را شناسایی و از بین ببرند.

بیشتر بخوانید:

  • ۳۹۴ بیمار دیگر قربانی کرونا شدند/ شناسایی ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹
  • عزل متخلفان در پروسه تزریق واکسن در مناطق ۶ ، ۷ و ۹/ پروتکل تزریق واکسن بزودی ابلاغ می‌شود

آن‌ها دریافتند پس از اولین دوز واکسن، عفونت قبلی با یک سلول T تقویت شده، سلول B و پاسخ آنتی بادی خنثی کننده همراه است که می‌تواند محافظت موثری در برابر سارس-کوو ۲ و همچنین انواع جهش یافته ویروس ایجاد کند؛ با این حال در افراد فاقد عفونت قبلی به سارس-کوو ۲ یک دوز واکسن منجر به کاهش سطح آنتی بادی‌های خنثی کننده علیه ویروس و انواع مختلف آن شد و به طور بالقوه آن‌ها را در معرض عفونت قرار داد و اهمیت دوز دوم واکسن را برجسته کرد.

این تیم دو نوع نگرانی را مورد بررسی قرار داد، با این حال آن‌ها فکر می‌کنند این احتمال وجود دارد که یافته‌ها در سایر انواع در گردش مانند گونه برزیلی و هندی نیز صادق باشد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که چه میزان محافظت توسط سلول‌های T ارائه می‌شود. نکته جالب این است جهش در انواع ویروس در اینجا منجر به ایمنی سلول T می‌شود که بسته به تفاوت ژنتیکی بین افراد می‌تواند در مقایسه با سویه اصلی کاهش یافته، تقویت شده و یا بدون تغییر باقی بماند.

پروفسور بوتون اظهار کرد: داده‌های ما نشان می‌دهد عفونت طبیعی به تنهایی ممکن است ایمنی کافی در برابر انواع مختلف را ایجاد نکند. احتمالا تقویت با یک دوز واکسن در افراد مبتلا به عفونت قبلی وجود دارد. با ادامه ظهور انواع جدید، پیگیری سریع گسترش جهانی واکسن‌ها برای کاهش انتقال ویروس و از بین بردن فرصت‌های ایجاد انواع جدید مهم است.

پروفسور دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی کالج سلطنتی لندن نیز در این باره گفت: در زمان بهبود چشم انداز در این کشور‌ها با برنامه‌های قابل توجه واکسن، این مطالعه به ما یادآوری می‌کند که باید مراقب تهدیدات مختلف باشیم. بیشتر افراد واکسینه شده تنها یک دوز دریافت کرده‌اند در حالی که می‌دانیم این امر محافظت چشمگیری در برابر ویروس اصلی ایجاد می‌کند، اما داده‌های ما حاکی از آن است که افراد، مستعد ابتلا به انواع نگران کننده دیگر می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: ما نشان می‌دهیم واکسن‌های فعلی از برخی از نگرانی‌ها محافظت می‌کنند با این حال افرادی که فقط اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند پاسخ ایمنی خاموش‌تری نشان می‌دهند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که برنامه واکسیناسیون جهانی به طور کامل اجرا شده است.