بوی بد ادرار از چیست و چطور درمان می شود ؟

11:15 - 1400/01/24
بوی ادرار در برخی مواقع غیر قابل تحمل می شود که می تواند از علائم یک بیماری و یا کمبود آب بدن باشد. آیا ادرار شما هم بوی نامطبوع دارد؟

بوی ادرار در برخی مواقع غیر قابل تحمل می شود که می تواند از علائم یک بیماری و یا کمبود آب بدن باشد. آیا ادرار شما هم بوی نامطبوع دارد؟

ادرار بد بو یکی از مواردی است که باعث اذیت و آزار افراد زیادی می شود. ادرار معمولا بوی بدی دارد اما مقصود ما بوهای غیر طبیعی تر و شدید تر می باشد. خوشبختانه می توان این بوی بد را درمان کرد. در این قسمت از نمناک علت های ادرار بد بو و راه های خانگی درمان آن را برای شما شرح می دهیم.

دلایل بدبو شدن ادرار 1. کم آبی بدن

رایج ترین علت ادرار بدبو کم آبی می باشد. زمانی که آب کافی نمی نوشید،ادرار شما بویی شبیه به آمونیاک پیدا می کند.بوی آمونیاک شبیه به بوی تخم مرغ فاسد می باشد. زمانی که بدن شما با کم آبی مواجه باشد، مواد زائد موجود در آن افزایش پیدا می کند و در این حالت ادرار فرد تیره تر و بدبوتر می شود .

2. عفونت ادراری

عفونت ادراری یکی از علت های ادرار بد بو است. عفونت ادراری در هر حالتی ادرار را بد رنگ و بد بو می کند که در خانم ها شایع تر است.

3. مصرف بیش از حد قهوه

بعضی از افراد بعد از نوشیدن قهوه دچار بدبویی در ادرار می شوند. این بوی بد به دلیل متابولیسم بعد از خوردن قهوه می باشد و همچنین فرآیندهای تولید مواد غذایی مثل قهوه در این امر بی تاثیر نیستند. قهوه همچنین باعث کم آبی بدن می شود.

قهوه

4. مصرف بیش از حد سیر و پیاز

سیر و پیاز تنفس شما را بدبو می کند اما این تنها کاری نیست که آن ها انجام می دهند . سیر و پیاز ماده ای به نام آلین تولید می کنند که در صورت شکسته شدن در بدن، با بوی بد همراه هستند .

5. مصرف مارچوبه

یکی از مواد غذایی که باعث شدید تر شدن بوی بد ادرار می ‎شود، مارچوبه است که دلیل این امر وجود ترکیبات طبیعی و گوگردی موجود در آن است. اگرچه این ترکیب اسیدی به هیچ وجه به بدن آسیب نمی ‎رساند اما با این حال باعث قوی تر شدن بوی بد ادرار می ‎شود.مارچوبه بعد از هضم شدن در بدن ماده ای به نام سولفور تولید می کند که یک آنزیم مهم در بدن است اما ادرار را با بد بویی همراه می کند. البته لازم به ذکر است که مصرف مارچوبه در برخی افراد بوی ادرار را تشدید نمی ‎کند که علت این امر مرتبط با ویژگی های ژنتیکی است اما با این حال در صورت شدید بودن این مسئله به پزشک مراجعه کنید.

6. دیابت

افراد مبتلا به دیابت ، قند خون بالایی دارند. مقادیر بالای قند خون باعث ایجاد بویی نامطبوع و شیرین در ادرار می ‎شود ،بسیاری از پزشکان برای تشخیص فرد مبتلا به دیابت ، ادرار او را مورد بررسی قرار می دهند که یکی از نشانه های آن بدبویی می باشد و علت آن هم قند بالای درون کلیه ها است. در صورت دارای بودن ادراری با بوی شیرین در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید زیرا دیابت بیماری بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی است.

7. کم آبی بدن

در صورت عدم نوشیدن آب کافی ، بدن با کمبود آب مواجه شده ، ادرار به رنگ زرد تیره یا نارنجی در خواهد آمد و بویی شبیه به آمونیاک خواهد داشت که این اتفاق در بیشتر افراد به صورت جزئی رخ داده و نیازی به انجام درمان پزشکی وجود نخواهد داشت. نوشیدن آب کافی باعث بهبود بوی ادرار خواهد شد.

اگر دچار سرگیجه ، ضعف ، خستگی شدید و یا سایر علائم غیر معمول هستید ، ممکن است دچار کمبود آب شدید شده باشید و در این حالت نیازمند معالجات پزشکی خواهید بود .

8. شستشو

منظور از شستشو اقدامی است که در طی آن ، خانم ها داخل اندام تناسلی را با ترکیبی از مایعات شستشو می دهند که این کار نه تنها باعث شستشوی این قسمت از بدن نمی شود ، بلکه میکروب ها را افزایش می دهد. این میکروب ها همان باکتری های سالم محیطی هستند که با شستشوی داخل واژن باعث بدبو شدن ادرار می شوند.

9. سنگ کلیه

سنگ های کلیه معمولا به علت مواد شیمیایی خاصی در بدن تولید می شوند و یکی از نشانه های آن ها بوی بد ادرار می باشد . اگر بوی بد ادرار را همراه با درد در یک طرف بدن خود احساس کردید ، حتما به پزشک مراجعه کنید.

10. عفونت قارچی

عفونت قارچی معمولا همراه با خارش و بوی بسیار بد است که علت آن هم به هم خوردن تعادل در باکتری های واژنی است.

11. عفونت ادراری

عفونت ادراری معمولا باعث تشدید بوی ادرار خواهد شد . تکرر ادرار و سوزش ناحیه تناسلی در حین ادرار کردن از شایع ترین علائم عفونت ادراری می ‎باشد.علت بروز این بیماری وجود باکتری های مختلف در ادرار می ‎باشد. در صورت تشخیص پزشک مبنی بر وجود این بیماری، او برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد تا باکتری ها را از بین بروند.

12. اختلالات ژنتیکی تشخیص داده نشده

اگر ادرار شما بوی تندی شبیه به بوی ماهی دارد ، احتمالا به اختلالی به نام تریمتلامونوریا مبتلا هستید. این وضعیت یک مشکل طبیعی در بدن است که ربطی به تمیزی فرد ندارد و ادرار را با بوی بد همراه می کند. این اختلال در بین خانم ها رواج بیشتری دارد و بعد از رابطه جنسی هم بیشتر خود را نشان می دهد.

13. بارداری

ادرار خانم های باردار به دلیل تغییر میزان هورمون ها بوی بد و زننده ای دارد. این هورمون ها شامل استروژن ها و پروژسترون می باشند. این هورمون ها بوی ادرار را تغییر نمی دهند اما مشام بویایی خانم ها را دستخوش تغییر می کنند. برای جلوگیری از کمبود آب بدن، زنان باردار نیز باید آب بیشتری بنوشند زیرا کم آبی باعث افزایش اسید اوریک شده و بوی بد ادرار را افزایش خواهد داد.

14. تخمک گذاری

همان هورمون های بارداری در دوران تخمک گذاری نیز آزاد می شوند و همان تاثیرات را به جای می گذارند.

15. یائسگی

یائسگی خطر ابتلا به عفونت های ادرار و بوی آمونیاک را افزایش می دهد . در یائسگی نیز با کاهش استروژن و پروژسترون مواجه هستیم که عاملی برای تغییر بویایی خانم هاست .

16. مکمل ها

ویتامین ها ، داروها و مکمل ها می توانند بوی بد ادرار را به وجود بیاورند . قرص هایی که ویتامین B6 زیادی دارند ، مولتی ویتامین ها، داروهای قلب و بارداری، از علت ها ادرار بدبو می باشد .

مکمل

17. بیماری های کبدی کبد مسئول از بین بردن سم ها و مواد مضر در بدن است و همچنین به هضم غذا کمک می کند . عفونت ها و بیماری های کبدی می توانند سطح بالایی از آمونیاک را در ادرار تولید کنند و در نتیجه باعث ادرار بد بو می شوند.

سایر علائم بیماری کبد عبارتند از:

حالت تهوع استفراغ درد شکم زرد بودن پوست یا چشم ضعف نفخ کاهش وزن ادرار تیره در صورت دارا بودن این علائم، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید چرا که بیماری کبد تهدید کننده زندگی است .

18. فنیل کتونوری این بیماری یک بیماری ژنتیکی و مادرزادی است . این بیماری باعث می ‎شود که بدن توانایی تجزیه اسید آمینه ای به نام فنیل آنالنین را نداشته باشد . این امر در نهایت باعث تشدید بوی بد ادرار می ‎شود .

علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

کاهش رنگدانه های پوستی ناتوانی ذهنی کند شدن یادگیری مهارت های اجتماعی در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، امکان بروز ADHD و نقص شدید روحی وجود خواهد داشت .

19. فیستول مثانه

این مورد بسیار نادر است اما اتفاق می افتد. این زخم ها در بین شکم و روده رخ می دهد که باعث عفونت ادرار یو بد بو شدن آن می شود . فیستول مثانه زمانی رخ می ‎دهد که وجود آسیب و یا نقصی در مثانه به باکتری ها امکان ورود به آن را بدهد. فیستول مثانه می ‎تواند به دلیل صدمات جراحی ، بیماری های روده مانند بیماری التهابی روده ، کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون بروز پیدا کند.

20. بیماری ادراری شربت افرا

این بیماری نوعی بیماری نادر است که باعث تشدید بوی بد ادرار همانند بوی شربت افرا می ‎شود. در افراد مبتلا به این بیماری بدن توانایی تجزیه اسید های آمینه لوسین ، ایزولوسین و والین را ندارد. عدم درمان به موقع این بیماری ممکن است منجر به بروز آسیب مغزی و مرگ شود.

علائم ادرار بدبو ادرار ابری و یا تیره بوی بد و زننده هنگام ادرار کردن ادرار قهوه ای یا به رنگ عسلی تیره درد هنگام ادرار تکرر ادرار و حجم زیاد آن در صورت نوشیدن کم آب درد کمر، لگن و شکم کمر درد

تشخیص علت بوی بد ادرار برای تعیین این مسئله که آیا بوی بد ادرار ناشی از یک وضعیت پزشکی است یا خیر، پزشک از چندین روش وارد عمل خواهد شد .

برخی از این موارد عبارتند از:

آزمایش ادرار :

نمونه آزمایش ادرار به منظور شناسایی باکتری های و سایر عوامل دیگر بررسی خواهد شد.

سیستوسکوپی :

در این روش یک لوله نازک همراه با یک دوربین در انتها به مثانه بیمار وارد می ‎شود تا هرگونه بیماری در این بخش شناسایی شود.

اسکن یا تصویر برداری :

از این روش معمولا برای شناسایی علت بوی بد ادرار استفاده نخواهد شد اما با این وجود در صورتی که هیچ گونه عفونت در آزمایش های انجام شده مشاهده نشود ، این امکان که پزشک به منظور تشخیص علت بوی بد ادرار از اشعه ایکس یا سونوگرافی استفاده کند، موجود خواهد داشت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟ در صورتی که ادرارتان بیش از دو روز دارای بوی بد و غیر طبیعی بود ، حتما به پزشک مراجعه کنید و همچنین در صورت دارا بودن علائم زیر نیز لازم است که به پزشک مراجعه کنید :

ادرار با بوی شیرین سرگیجه نفخ حالت تهوع استفراغ این علائم ممکن است نشان دهنده علائم دیابت، کمبود آب شدید بدن و یا بیماری کبد باشد .

راه های خانگی درمان ادرار بد بو 1. هیدراته کردن بدن

مصرف بالای آب باعث می شود که زودتر به دستشویی بروید و در نتیجه سموم بیشتری از بدن خارج می شود و بوی بد را کاهش می دهد.

2. اضافه کردن جوش شیرین به آب

برای این مورد از درمان بهتر است که کمی آب را با جوش شیرین مخلوط کنید و بنوشید . جوش شیرین حاوی آلکالین است که به خنثی کردن اسید ادرار کمک می کند و همچنین التهابات را تسکین می دهد و علائم عفونت را از بین می برد.

3. بلوبری

بلوبری به شدت با عفونت های ادراری مبارزه می کند. بلوبری حاوی آنتی اکسیدان هاست که باعث تولید باکتری می شوند.

4. آناناس

آناناس ها حاوی انزیم های فعال به نام بروملاین هستند و همچنین عفونت ادراری را از بین می برد. این میوه دارای خواص ضد التهابی است که به از بین بردن عفونت ها کمک می کند.

5. قره قروت

قره قروت نیز برای جلوگیری از عفونت های ادراری بسیار مفید است و بوی بد آن را کنترل می کند.

6. جعفری

جعفری باعث افزایش ادرار می شود و در نتیجه شستشوی آلت تناسلی بیشتر اتفاق می افتد. جعفری همچنین دارای خواص ضد التهابی است و به فرآیند ریکاوری بعد از بیماری های ادراری نیز کمک می کند.

7. کرفس

کرفس حاوی ویتامین آ، ای و آهن است و همچنین خواص ضد التهابی دارد که عفونت های ادراری را حذف می کند.

8. زنجبیل

زنجبیل را می توانید در نوشیدنی ها و ومیان وعده ها استفاده کنید و همچنین از عفونت ادراری جلوگیری می کند و آن را درمان می نماید . زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و برای روده نیز ضد میکروب می باشد.

9. ویتامین ث

این ویتامین حاوی مواد آنتی اکسیدانی است و میزان اسیدی بودن ادرار را کاهش می دهد و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و در نتیجه آن را از عفونت مصون نگه می دارد .

10. کاهش پروتئین ورودی

پروتئین زیاد می تواند باعث تولید اوره شود. مصرف کم تر پروتئین اوره را نیز کاهش می دهد و از بوی بد ادرار جلوگیری می کند.

11. تمیز کردن خود به طور کامل

بهداشت یکی از عوامل مهم و حیاتی در این مورد است. با شستشوی کامل واژن از بیرون باعث از بین بردن باکتری ها می شود و بوی بد آن ها را از بین می برد.

12. مراجعه به پزشک

زمانی که با اقدامات بالا نتوانستید مشکل را حل کنید ، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز یک درمان مناسب را دنبال کنید.

13. تغییر رژیم غذایی

نوشیدنی ها و مواد غذایی را مثل قهوه و مارچوبه را تغییر دهید تا بوی بد ادرار کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی

14. شستشو لباس ها و ملحفه ها

بهتر است که زود به زود لباس زیر خود را عوض کنید و آن ها را مرتب بشویید. در خرید لباس زیر خسیس نباشید و مطمئن باشید که خسیس بودن در این امر به سلامت شما ضربه می زند. روکش های تخت را نیز با آب خنک دوبار در روز شستشو دهید.

15. تهویه کننده های هوا

در حمام و دستشویی از هواکش و تهویه کننده ها استفاده کنید که شاید بوی بد از ادرار شما نباشد.

عادات سالم ادرار در قسمت انتهایی این بخش از سلامت نمناک به ارائه نکاتی در زمینه سالم نگه داشتن مثانه خواهیم پرداخت :

روزانه 5 تا 7 مرتبه ادرار کنید. در صورت لزوم، آب بیشتری میل کنید تا بیشتر ادرار کنید. از ادرار کردن اجباری به جز در مواقع ضروری مانند قبل از خوابیدن خودداری کنید. از ایستاده ادرار کردن خودداری کنید زیرا در این حالت نیازمند فشار آوردن بیشتری به مثانه خود خواهید بود و بنابراین بهتر است همیشه نشسته ادرار کنید.