عیدی نقدی رئیس‌جمهور برای امسال چیست؟

12:51 - 1399/12/09
رئیس‌جمهور اعلام کرده که عیدی دولت به مردم این است که برای سه ماه اول سال آینده، ۲۵ درصد تخفیف در عوارض آزاد راه غدیر در نظر گرفته شود. آیا دولت عیدی نقدی هم می‌دهد؟

با نزدیک شدن به روزهایی پایانی سال موضوع عیدی داغ می‌شود از عیدی کارفرمایان به کارگران تا عیدی رئیس‌جمهور به مردم.

امسال از نظر تحریم‌های اقتصادی اقشار زیادی از مردم تحت فشار قرار گرفتند و محدودیت‌های کرونایی این فشارها را بیشتر کرد به همین علت نیز مردم انتظار بیشتری برای دریافت عیدی یا کمک اقتصادی از دولت دارند.

آغاز فروش سهام عدالت، عیدی نقدی ۲۰۰ هزار تومانی، واریز سود سهام عدالت و کسر عوارض آزاد راه از جمله سناریوهای عیدی رئیس‌جمهور به مردم است.

شاید بتوان گفت کمترین عیدی تخفیف ۲۵ درصدی برای آزاد راه غدیر (آزادراه تهران-کرج-قزوین) است. رئیس‌جمهور در روز هفت اسفند در مراسم افتتاح آزاد راه غدیر اعلام کرده که به عنوان عیدی سال جدید و وجود بیماری کرونا، برای سه ماه اول سال آینده ۲۵ درصد تخفیف در عوارض آزاد راه غدیر در نظر گرفته شود.

با فرض این که دولت بخواهد عیدی نقدی به مردم بدهد، این عیدی چه می‌تواند باشد؟

در سه سال گذشته در ماه اسفند سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شده اما با آزادسازی سهام که از اردیبهشت ماه کلید خورد وضعیت واریزی‌ها تغییر کرده است. تا سال قبل مدیریت سهام عدالت به عهده سازمان خصوصی‌سازی بود اما با آزادسازی نوع مدیریت عوض شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وعده واریز سود سهام تا پایان سال را داده است.

فروش سهام عدالت نیز از مرداد ماه متوقف شده است اما طبق اظهارات فهیمی در هفته گذشته به نهادهای بزرگ مثل هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجوز داده شده تا در بخش خرید مشارکت کنند.

بنابراین واریز سود سهام عدالت و فروش آن نیز گزینه‌های دیگری هستند که ممکن است دولت از آن به عنوان عیدی استفاده کند.

یک گمانه تایید نشده نیز وجود دارد که قرار است دولت عیدی نقدی ۲۰۰ هزار تومانی را به هر نفر بدهد.

با توجه به این که دولت در امسال دو مرحله یارانه کرونا و دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت کرد، ممکن است که یکی از این طرح‌ها دوباره اجرا شود. یعنی این احتمال وجود دارد که مرحله سوم وام یک میلیون تومانی پرداخت شود یا یارانه معیشتی کرونا که در اسفند ماه آخرین مرحله آن واریز می‌شود در سال آینده برای چند ماه ادامه داشته باشد.

منبع : تجارت نیوز