علائم و نشانه های سرطان کبد چیست؟

14:12 - 1399/12/08
سرطان یکی از بدترین اتفاقات و بیماری هایی است که میتواند برای افراد پیش بیاید. یکی از سرطان هایی که تا به حال کم شنیده شده، سرطان کبد است.
علائم-نشانه-های-سرطان-کبد-چیست؟-

سرطان یکی از بدترین اتفاقات و بیماری هایی است که میتواند برای افراد پیش بیاید. یکی از سرطان هایی که تا به حال کم شنیده شده، سرطان کبد است.سرطان کبد این روزها یکی از سرطان های شایع سرطان کبد است و چون نشانه های غیر معمولی ندارد توجه نمی شود و دیر اقدام به درمان می شود که این درمان را سخت خواهد کرد.اما باید به رفتارهای بدنی مان توجه کنیم و به نشانه ها اهمیت دهیم . اگر به دنبال این هستید که نشانه ها و علائم سرطان کبد را بدانید بهتر این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.در این مقاله قصد داریم تا چند مورد از نشانه های سرطان کبد را توضیح دهیم و معرفی کنیم همچنین خیریه سرطانی محمد حسین رضوی به بیماران سرطانی کمک می کند تا با بیماری خود کنار بیایند و بتوانند با امید آن را شکست دهند.

اخبار بیماری سرطان

قبل از بررسی بیماری و سرطان کبد بهتر است که، کبد و مسئولتش در بدن را به صورت کامل توضیح دهیم.

کبد در بدن کارهای مختلفی را انجام می‌دهد که اصلی ترین آنها عبارتند از:

  • متابولیسم کربوهیدرات
  • پروتئین و چربی
  • ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • تبدیل آمونیاک به اوره
  • متابولیسم استروئیدها
  • عمل کردن به‌عنوان یک صافی برای محافظت در برابر سیل مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوند
  • کبد صفرا تولید می‌کند
  • نمک‌های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی مورد استفاده قرار می گیرند
  • بیلی روبین محصول نهایی انهدام گلبول‌های قرمز، در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می‌شود.

اینکه سرطان از عضوی به به کبد برسد و کب را درگیر کند تا اینکه به صورت مستقیم خود کبد سرطانی شود بسیار متفاوت است.

علائم و نشانه های سرطان کبد چیست؟11

معمولا وقتی مردم از سرطان کبد صحبت می‌کنند، منظور آنها نوعی از سرطان است که در جای دیگری از بدن شروع شده است و سپس به کبد گسترش یافته است. این وضعیت بیماری را "متاستاتیک یا متاستاز" می‌ نامند.میتوان اینگونه بیان کرد که، کبد تا حدودی به خاطر جریان خون بالا یکی از شایع‌ ترین مکان‌ها برای گسترش بدخیمی‌های احشایی به صورت متاستاز می باشد.از لحاظ علمی تومورهایی که در کولون (روده بزرگ) پانکراس، معده، ریه، پستان یا جایی دیگر به وجود می‌آیند، می‌توانند به کبد گسترش پیدا کنند و به فعالیت کبد آسیب وارد سازد.به همین دلیل اغلب موارد سرطان کبد در واقع سرطان‌هایی هستند که در ارگان دیگری شروع شده و به وجود آمده است.

علائم و نشانه های سرطان کبد چیست؟13کبد در بدن کارهای مختلفی را انجام می‌دهد که اصلی ترین آنها عبارتند از: متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی؛ ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی؛ تبدیل آمونیاک به اوره؛ متابولیسم استروئیدها؛ عمل کردن به‌عنوان یک صافی برای محافظت در برابر سیل مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوند،کبد صفرا تولید می‌کند، نمک‌های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی مورد استفاده قرار می گیرند و بیلی روبین محصول نهایی انهدام گلبول‌های قرمز، در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می‌شود.

معمولا وقتی مردم از سرطان کبد صحبت می‌کنند، منظور آنها نوعی از سرطان است که در جای دیگری از بدن شروع شده است و سپس به کبد گسترش یافته است. این وضعیت بیماری را "متاستاتیک یا متاستاز" می‌ نامند. کبد تا حدودی به خاطر جریان خون بالا یکی از شایع‌ ترین مکان‌ها برای گسترش بدخیمی‌های احشایی به صورت متاستاز می باشد.تومورهایی که در کولون (روده بزرگ) پانکراس، معده، ریه، پستان یا جایی دیگر به وجود می‌آیند، می‌توانند به کبد گسترش پیدا کنند و به فعالیت کبد آسیب وارد سازد. بنابراین اغلب موارد سرطان کبد در واقع سرطان‌هایی هستند که در ارگان دیگری شروع شده و به وجود آمده است.

علائم سرطان کبد :

علائم و نشانه های این سرطان تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته نرسد ، نمایانگر نخواهند شد. از علائم سرطان کبد می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • زردی و رنگ پریدگی پوست
  • درد در ناحیه شکم
  • کاهش وزن شدید و به طور ناگهانی
  • تورم کبد و تورم پوست
  • خستگی های مزمن
  • حالت تهوع و استفراغ به صورت مداوم
  • کمر درد
  • خارش و التهاب پوست
  • تب و لرز

آیا سرطان کبد کشنده است؟

نسبت مرگ و میر در سرطان کبد درمقایسه با بسیاری از سرطان های دیگر بیشتر می باشد. این نوع سرطان در کشور های شرق آسیا و آفریقا ۱۰ برابر بیشتر از نقاط دیگر جهان شایع است .

سرطان اولیه کبد چیست؟

انواع مختلف سرطان اولیه کبد، از سلول‌های مختلفی که کبد را تشکیل می‌دهند آغاز می شود. افراد مبتلا به آسیب‌های جدی کبدی، احتمال بیشتری برای رشد سرطان کبد دارند. انوع اصلی سرطان اولیه کبد عبارتند از: کارسینوم هپاتوسلولار، کلانژیوکارسینومای، آنژیو سارکوما کبد، هپاتوبلاستوما

علائم و نشانه های سرطان کبد چیست؟2

علائم و نشانه های سرطان کبد:

چاقی :

شایع ترین علت بالا رفتن آنزیم های کبدی، کبد چرب می باشد که البته علت آن هنوز مشخص نگردیده است. یکی از عوامل موثر بر این بیماری پرخوری و چاقی است؛ به خصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی شان بیشتر از حد طبیعی است.پزشکان هشدار می دهند که کبد چرب غیرالکلی می تواند به سرطان منجر شود. به عقیده پزشکان گرایش به مصرف مواد الکلی و شیوع چاقی در عصر حاضر به حدی افزایش یافته که اگر از هم اکنون اقدامات ضروری و پیشگیرانه صورت نگیرد می تواند موجب افزایش موارد جراحی در بیماران مبتلا به عارضه کبد چرب در آینده شود.

درد غیر معمول شکم و ورم :

اکثر افراد مبتلا به سرطان کبد، دچار درد در سمت راست بالای شکم می‌شوند. همچنین در این قسمت ورم را نیز می توان مشاهده کرد . اما درد در این ناحیه لزوما نشان دهنده سرطان کبد نیست بلکه می‌تواند ناشی از عفونت هپاتیت یا مشکلات لوزالمعده یا مثانه باشد.

از دست دادن وزن :

از دست دادن وزن و اشتها بدون داشتن رژیم غذایی خاص، با انواع بیماری های مختلف از جمله تعدادی از سرطان ها از جمله سرطان کبد ارتباط دارد. اگر در حال از دست دادن وزن بدون تلاش و رژیم می باشید حتما به پزشک مراجعه کرده و پزشکتان را در جریان همه رفتارهای بدنی خود قرار دهید.

احساس سیری زودهنگام :

زیادی مایعات در شکم موجب می‌شود سریعتر از حد معمول احساس سیری کنید. به گفته دکتر ابوالفا، سرطان همیشه موجب کاهش وزن و کاهش اشتها می‌شود. مشکلات سوهاضمه از جمله آروغ زدن و تهوع نیز شایع هستند اما اینها به تنهایی علائم سرطان کبد نیستند بلکه علامت بسیاری از بیماریهای غیر سرطانی دیگر هم می باشند.

عادات اجابت مزاج تغییر می‌کند :

اسهال یکی از علائم شایع سرطان پانکراس است. غذای هضم نشده خوب جذب نمی‌شود و به درستی مسیر گوارشی را طی نمی‌کند.

زرد شدن چشم ها و پوست :

این علائم زردی می تواند نشان دهنده سرطان کبد باشد ضمن این که ممکن است نشانه ای از ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز باشد.

ابتلا به هپاتیت سی :

برخی ویژگی های خاص ممکن است شما را در معرض خطر سرطان کبد قرار دهد. افرادی که سابقه ویروس هپاتیت سی دارند جزء افرادی هستند که در معرض خطرند. با این حال درمان به موقع و زودرس هپاتیت سی از بروز سرطان کبد تا حد زیادی پیشگیری خواهد کرد.

ابتلا به هپاتیت ب :

اگرچه این نوع هپاتیت با هپاتیت سی ارتباطی ندارد اما می تواند منجر به سرطان شود. کودکانی که در بدو تولد واکسن این هپاتیت را نمی زنند ، در معرض خطر سرطان کبد قرار می گیرند. مادر مبتلا به هپاتیت ب از طریق زایمان می تواند فرزند خود را مبتلا کند. افرادی که تزریق دارو با سرنگ مشترک انجام می دهند، شانس ابتلای بیشتری دارند.پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و کسانی که با مبتلایان به هپاتیت مزمن زندگی می کنند، مستعد این بیماری می باشند . واکسن هپاتیت ب برای تمام نوزادان در بدو تولد و بالغین پر خطر توصیه می شود. همچنین تزریق واکسن هپاتیت ب مهمترین عامل پیشگیری از سرطان بوده که در همه کودکان در بدو تولد و بالغین با ریسک بالا توصیه می شود.

نوشیدن الکل :

مصرف کنندگان الکل در معرض خطر سیروز کبدی و از بین رفتن بافت کبد می باشند. این وضعیت می تواند زمینه خوبی برای رشد سلول های سرطانی باشد.

چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند؟

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد مبتلا به سرطان کبد می شوند. اما عوامل خاص شناخته شده ای را برای افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد به شرح زیر معرفی کرده‌اند که عبارتند از:

سرطان کبد در افراد بالای 50 سال شایع تر است. حضور طولانی مدت عفونت هپاتیت B یا C می‌تواند به شدت به کبد آسیب بزند. هپاتیت از شخصی به شخص دیگر از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن فرد آلوده، مانند خون و یا مایع منی انتقال می یابد. همچنین ممکن است از مادر به فرزند در هنگام زایمان منتقل شود. شما می‌توانید خطر ابتلا به هپاتیت B و C را با استفاده از مقاربت جنسی محافظت شده کاهش دهید.

همچنین واکسن هپاتیت B نیز برای محافظت وجود دارد.سیروز شکلی از آسیب کبدی است که در آن بافت سالم توسط بافت زخمی جایگزین می‌شود. کبد زخمی نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و در نهایت ممکن است به عوارض متعدد، از جمله سرطان کبد منجر شود. قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان کبد است. آفلاتوکسین یک ماده سمی تولید شده توسط یک نوع قارچ است که می‌تواند بر روی بادام زمینی، غلات و ذرت رشد کند. دیابت Diabetes و چاقی نیز از عوامل خطر می باشند.

بدن افراد مبتلا به دیابت، تمایل به اضافه وزن یا چاقی دارد. چاقی نیز می‌تواند باعث مشکلات کبدی شده و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. مصرف‌ قرص‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌ (ضد حاملگی‌)، استفاده‌ از استروییدهای‌ آنابولیک‌ توسط‌ بعضی‌ از ورزشکاران‌ برای‌ افزودن‌ بر حجم‌ عضلات‌، مناطق‌ خاص‌ جغرافیایی‌ نیز به طور کلی از عوامل خطرناک ابتلا به بیماری سرطان کبد است .

علائم و نشانه های سرطان کبد چیست؟15

آیا متاسانتاژ کبد کشنده است ؟

باید بیان شود که سلول های سرطانی قادر هستند با رگ سازی و از طریق جریان خون ، خود را به سایر نواحی و بافت های بدن منتقل کنند. در واقع می توان گفت اکثر سرطان ها سیری خاموش دارند و پس از سرایت به سایر نواحی بدن کم کم نشانه ها و علائم خود را آشکار می کنند که متاسفانه پس از این مرحله شانس درمان سرطان تا حدود بسیار زیادی کاهش می یابد.

برای درمان سطان کبد چه راه هایی وجود دارد؟

سرطان کبد در حال حاضر جزء بیماری های لاعلاج به شمار می آید. در صورت انجام عمل جراحی فقط 25 درصد از تومور کبد را می توان خارج کرد. پیوند کبد هم در اندک بیمارانی موفقیت آمیز است ضمن اینکه عود سرطان هم بسیار شایع است. درمان سرطان کبد بستگی به مرحله پیشرفت بیماری دارد. اگر زود تشخیص داده شود، احتمال موفقیت درمان افزایش می یابد.

راه های درمان شامل موارد زیر می باشد:

  • جراحی برای برداشتن بخش سرطانی کبد
  • جراحی پیوند کبد
  • فریز کردن سلول های سرطانی
  • گرما دادن سلول های سرطانی
  • تزریق الکل به داخل تومور سرطانی
  • تزریق داروهای شیمی درمانی به داخل کبد
  • رادیوتراپی یا پرتودرمانی
  • دارو درمانی

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد

بیمار محدودیت برای فعالیت فیزیکی ندارد و می تواند تا حد توان به فعالیت های سابق خود ادامه دهد.این بیماران می توانند از رژیم غذایی پر انرژی و کم پروتئین استفاده کنند.