چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس

11:32 - 1399/12/07
مرور جدول نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر در دوره های شانزدهم تا نوزدهم که درنهایت با قهرمانی پرسپولیس خاتمه یافته، نشان می دهد که سرخپوشان همچنان توانسته اند کسب میانگینی بالاتر از 2 امتیاز را در هر مسابقه کسب کنند.
چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، یکی از مهم ترین تغییرات آماری‌ای که پس از حضور برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ایران رقم خورد و تاثیر محسوسی در افزایش کیفیت مسابقات لیگ برتر داشت، کسب میانگین بیشتر از دو امتیاز در مسیر قهرمانی لیگ های شانزدهم تا هجدهم بود و در شرایطی که سه فصل قبل تر به ترتیب فولاد خوزستان، سپاهان و استقلال خوزستان با کسب امتیازات 57 ، 59 و 57 قهرمان لیگ برتر در دوره های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم شده بودند، برانکو و پرسپولیس این تابو را شکستند و موفق شدند در سه فصل پیاپی بیشتر از 60 امتیاز کسب کنند.

پرسپولیس در لیگ شانزدهم با کسب 64 امتیاز قهرمانی را جشن گرفت و در لیگ هفدهم با کسب 66 امتیاز؛ در لیگ هجدهم هم سرخپوشان پس از رقابت تنگاتنگی که با سپاهان داشتند، با 61 امتیاز درنهایت قهرمانی را جشن گرفتند تا برانکو با میانگین بیشتر از 2 امتیاز در هر مسابقه به کار خود در مسابقات ایران خاتمه دهد.

چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس6

پرسپولیس در شرایطی در پایان لیگ شانزدهم اولین قهرمانی از سلسله قهرمانی متوالی خود را شروع به جشن گرفتن کرد که در پایان نیم فصل اول با کسب 32 امتیاز بالاتر از تیم تراکتور به رهبری امیرقلعه نویی قرار گرفت.

این آمار با کالدرون و یحیی گل محمدی نیز ادامه داشت و پرسپولیس در لیگ نوزدهم نیز موفق به کسب میانگینی بالاتر از 2 امتیاز ( هم در نیم فصل و هم در پایان مسابقات) شد و با 67 امتیاز در شرایطی که رقبای این تیم درگیر مشکلات و بهانه گیری های زیادی شده بودند، جام قهرمانی را بالای سر برد.

*اما در نیم فصل شرایط پرسپولیس طی چهار قهرمانی اخیر چطور بوده است؟ این سوالی است که در ادامه به آن می پردازیم.

چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس19

پرسپولیس در لیگ هفدهم شروع مقتدرانه ای با برانکو در مسابقات داشت و اگرچه در نیم فصل دوم افت محسوسی را تجربه کرد ولی با کسب 36 امتیاز طی نیم فصل اول گام مهمی را برای دومین قهرمانی برداشته بود و حتی تیم آماده شفر هم در نیمه دوم مسابقات حریف سرخپوشان نشد.

سرخپوشان پایتخت که قهرمان چهار دوره اخیر فوتبال ایران به شمار می روند، در سه دوره اخیر قهرمان نیم فصل نیز لقب گرفته اند؛ آنها طی این مدت تنها در لیگ هجدهم قافیه را به دلیل تفاضل گل کمتر به سپاهان و شهرخودرو (پدیده). واگذار کردند ولی در تمام این مدت باز هم حداقل میانگین 2 امتیاز را در هر بازی کسب کرده بودند. آنها در لیگ شانزدهم با 32 امتیاز، در لیگ هفدهم با 36 امتیاز، در لیگ هجدهم با 31 امتیاز و در لیگ نوزدهم هم با 31 امتیاز به کارشان خاتمه دادند.

چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس1

لیگ هجدهم بسیار فشرده دنبال شد و در پایان هم این تیم سپاهان بود که با امیرقلعه نویی توانست عنوان قهرمانی نیم فصل را جشن بگیرد، در پایان فصل اما این مربی قافیه را به پرسپولیس واگذار کرد تا سرخ ها سومین قهرمانی را با برانکو جشن بگیرند.

حالا اما در لیگ بیستم پرسپولیس کمترین امتیاز را به واسطه شروع نه چندان خوبی که پس از مغلوب شدن در فینال آسیا تجربه کرد، به نام خودش ثبت کرده؛ با این حال آنها از میانگین 2 امتیاز تنزل نکرده اند و با کسب 30 امتیاز در مرز آن قرار دارند.

چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس8

علی رغم تمام کم لطفی های که به کالدرون می شود، این مربی با وجود شروع بسیار بدی که داشت، توانست تیمش را رفته رفته سامان ببخشد و بالاتر از استقلال که در پایان هفته سیزدهم استراماچونی را از دست داده بود، پرسپولیس را قهرمان نیم فصل کرد. یحیی در پایان این فصل نوزدهم توانست بیشترین میانگین امتیازی پرسپولیس در راه قهرمانی را با کسب 67 امتیاز ثبت کند.

در سالی که ممنوعیت ورود بازیکنان و مربیان خارجی به زعم بسیاری از کارشناسان فوتبالی و مربیان لیگ برتر سبب افت کیفی مسابقات شده است، یکی از مهم ترین چالش هایی که پیش روی قهرمانی لیگ بیستم وجود دارد، کسب میانگین امتیازی بالاتر از 2 است که باید دید این اتفاق درنهایت و در پایان رقابت های لیگ بیستم که البته هنوز زمان دقیق خاتمه آن نیز مشخص نیست، به چه شکلی و با چه آماری رقم خواهد خورد.

چالش جذاب و مهم پیش روی پرسپولیس5

درنهایت این جدول، امتیازات تیم ها در پایان نیم فصل اول مسابقات لیگ بیستم را به تصویر می کشد؛ جایی که برای اولین مرتبه طی 4 سال اخیر، امتیازات پرسپولیس از عدد 30 تجاوز نکرده است. همین موضوع را می توان یکی از بزرگ ترین چالش های قهرمان لیگ بیستم دانست و باید دید در ادامه چطور پیش خواهد رفت.

منبع ورزش 3