لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد

10:26 - 1399/12/06
تکنولوژی می تواند به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی در فوتبال کمک کند.
لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد

به گزارش "ورزش سه"، پلتفرم تجزیه و تحلیل و داده های مسابقه در نرم افزار "لالیگا مدیا کوچ" به باشگاه ها کمک می کند تا وضعیت فیزیکی بازیکنان خود را کنترل کنند. داده ها به حدی از دقت رسیده اند که مربیان بدنساز و کادر فنی می توانند از آنها برای تصمیم گیری های کلیدی در همان زمان برگزاری مسابقات استفاده می کنند.

آسیب دیدگی بازیکنان می تواند مشکلات بزرگی در فصل یک باشگاه، در نتایج درون زمین، شانس کسب عناوین قهرمانی یا احتمال سقوط ایجاد کنند. در حالی که از بین رفتن احتمال آسیب دیدگی در یک ورزش فیزیکی مانند فوتبال تقریبا غیرممکن است، این تکنولوژی با تشخیص آسان الگوهای معنی داری که منجر به کاهش موارد آسیب دیدگی شده، شرایط را برای باشگاه های لالیگایی آسان تر می کند.

لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد15

شواهد اخیر نشان می دهد که برخی از مشکلات عضلانی ارتباط تنگاتنگی با دقایق حضور در تمرینات و مسابقات دارد. باشگاه ها به ابزارهای جدیدی روی آورده اند که داده هایی را به مربیان و کادر بدنسازی ارائه دهد که می توانند در به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی ها کمک کنند.

در طول تمرینات می توان به این داده ها را از طریق دستگاه های GPS روی بدن بازیکنان دسترسی پیدا کرد. همچنین اجازه استفاده در این تکنولوژی در حین برگزاری مسابقات در اسپانیا نیز وجود دارد. اما لالیگا به لطف مدیاکوچ، دوربین هایی کنار زمین کار گذاشته که بدون دخالت عوامل خارجی مانند باتری، آب و هوا یا سیگنال های GPS، اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت فیزیکی هر بازیکن را ارائه می کند.

با استفاده از مدیاکوچ، باشگاه های لالیگایی عملکرد بازیکنان خود را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن تاکتیک خود را تعیین می کنند. آنها همچنین نیاز فیزیکی بازیکنان را ارزیابی کرده و به این نتیجه می رسند که آیا تعویض آن بازیکن ضروری است یا خیر. با گذشت زمان این گروه شرایطی منحصر به فرد در مورد اعضای تیم و ویژگی های فردی آنها تعیین کرده و تمرینات و تاکتیک های خود را بر این اساس شکل می دهند.

فابیو نوادو، تحلیلگر فوتبال در بخش تحقیقات ورزشی تیم مدیاکوچ توضیح داد: "هر تیم نیازهایی دارد که باید به آنها پاسخ دهد و به لطف اطلاعاتی که از مدیاکوچبه دست می آید، آنها می توانند در طول یک یا چند فصل کارنامه بازیکنان خود را بررسی کنند."

لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد3

فرار از منطقه خطر

مدیاکوچ که در کامپیوتر و موبایل برای همه باشگاه های لالیگا در دسترس بوده و به همه کارکنان باشگاه اجازه می دهد تا به داده های عملکرد بازیکنان در طول مسابقات دسترسی پیدا کنند. حتی زنگ خطرهایی که قبل از شروع بازی از قبل هشدار می دهد نیز در این نرم افزار دیده شده است.

نوادو گفت: "به عنوان مثال با کمک این نرم افزار مربی بدنساز تیم می تواند هرگاه یک بازیکن به مقدار مسافت مشخص طی شده رسید، از این موضوع مطلع شود." این موضوع باعث می شود که در هر لحظه عملکرد بازیکن مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین این نرم افزار به تیم ها کمک می کند تا با هدف به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی تصمیم گرفته و شرایط بازیکنانی را که اخیرا از بند مصدومیت رها شده اند را کنترل کنند. اینگونه به آنها کمک می شود تا شعاع حرکتی مشخصی داشته و دوباره مصدوم نشوند.

ریکاردو رستا، مدیر بخش تحقیقات ورزشی لالیگا و تیم مدیاکوچ گفت: "کار این نرم افزار پیش بینی آسیب دیدگی نیست، اما تشخیص آستانه تحمل جسمانی فیزیکی بازیکنان و نزدیک شدن به روند پرخطر را بر عهده دارد. بازیکنانی هستند که بدون طی این روند آسیب می بینند و بسیاری دیگر که حتی وقتی از این اعداد عبور کردند هم دچار مشکل نمی شوند. همه چیز به طور قابل اندازه گیری نیست. اما بحث ما شناسایی منطقه خطر به عنوان یک روش پیشگیری است."

اندازه گیری حداکثر سرعت

وقتی یک بازیکنان آسیب دید، باشگاه ها عملکرد بازیکن در هفته های قبل از آسیب را مطالعه می کنند تا الگوی بالقوه ای در شناسایی احتمال تکرار این اتفاق را ترسیم کنند. متغیرهای بی شماری در مدیاکوچ وجود دارد که می تواند برای کمک به حداقل رساندن ریسک در طول زمان مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از معیارهای مهم فعلی، مسافاتی است که بازیکن در حین دویدن با سرعت بیش از 24 کیلومتر در ساعت یا هنگام بهره گیری از حداکثر سرعت خود طی می کند.

لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد20

نوادو ادامه داد: "به نظر می رسد حرکات انفجاری بازیکنان با شدت بسیار زیاد یکی از دلایل اصلی آسیب های عضلانی است. شتاب و البته کاهش سرعت معیارهایی بودند که تا همین اواخر نمی شد آنها را به طور دقیق اندازه گیری کرد. خوشبختانه فناوری ما برای دستیابی به این هدف به اندازه کافی پیشرفت کرده است."

مثالی از باشگاه سویا

کادر بدنسازی باشگاه های اسپانیا در حال همکاری با لالیگا برای استفاده از داده های مدیاکوچ، متناسب با روشهای کمی و کنترل مورد نظر خود هستند. هر باشگاه از فرمول خاصی برای کاهش خطر آسیب دیدگی استفاده می کند و این روند بر اساس روش استفاده شده از منابع موجود متفاوت است. در باشگاه سویا هدف بر آن است از شرایط جسمی و روحی بازیکنان محافظت شود.

اسکار کارو و په په، مربیان بدنسازی باشگاه سویل خاطرنشان کردند: "ما تصمیم گرفته ایم که از دستگاه های GPS در طول تمرین و مدیا کوچ در طول مسابقات استفاده کنیم."

در باشگاه سویا، داده ها به مثابه شاخصی برای اتفاقی که ممکن است در نهایت رخ می دهد دیده می شوند. این دو مربی افزودند: "داده ها به خودی خود معنای زیادی ندارد. اما ما سعی می کنیم شاخص هایی پیدا کنیم تا به ما کمک کنند تا آسیب دیدگی را پیش بینی کنیم. امروزه به لطف پیشرفت های دانش علمی و استفاده بهتر از داده ها، می توانیم محدودیت های هشدار دهنده کاملا قابل اعتمادی پیدا کنیم."

با بررسی برخی از فاکتورها به این نتیجه می رسیم اگر یک بازیکن عملکردی فراتر از حد معمول خود داشت، باید فراز و نشیب های بازی او با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل شوند." اطلاعات به دست آمده باید ما را به سمت یک راه حل کاربردی و عملی هدایت کند. اگر اینگونه نباشد، استفاده از داده ها فایده ای ندارد.

کارو و په په همچنین به اهمیت همبستگی بین داده های کمی و کیفی اشاره کردند. آنها در ادامه گفتند: "یک بازیکن می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل عاطفی یا اجتماعی قرار گیرد. باید بدانید که چگونه به حرف های یک بازیکن گوش دهید، زیرا حرف های خود بازیکن در روند پیشگیری از آسیب دیدگی و بهینه سازی عملکرد بسیار ارزشمند است."

آنها در ادامه مدعی شدند نحوه انتخاب متغیرهای مورد نیاز از داده های موجود بسیار حیاتی است. کارو و په په افزودند: "ما باید داده هایی را انتخاب کنیم که به ما کمک کند ساختار و طراحی یک جلسه تمرینی را تغییر دهیم." تجزیه و تحلیل داده هایی که خیلی مفید نیستند می تواند به منزله اتلاف وقت باشد و مهم این است که هنگام کار در عرصه ورزش قهرمانی از این امر پرهیز کنیم و با برنامه شلوغ مسابقات در این مقطع، اهمیت این امر بیشتر هم شده است.

لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد5

جلب اعتماد باشگاه ها

لالیگا برای رشد بستر و ادغام این تکنولوژی با باشگاه های دسته اول ودوم اسپانیا، سالهاست که روی برنامه مدیا کوچ کار می کند. روبرتو لوپز، هماهنگ کننده پروژه و بخش تحقیقات ورزشی گفت: "در ابتدا باشگاه ها به داده های دستگاه های کار گذاشته شده روی بدن بازیکنان نسبت به داده های گرفته شده از دوربین ها نسبت اعتماد بیشتری داشتند. اما با لطف از کار قوی تیم مدیا کوچ در تلاش برای افزایش کیفیت اطلاعات خود، حالا این داده ها بیشتر به رسمیت شناخته می شوند." این اعتماد همچنین به دلیل انتشار مطالعاتی که نشاندهنده تعدد دوربین های استفاده شده توسط مدیاکوچ و دقیق تر بودن آنها نسبت به GPS بوده، ایجاد شده است.

لوپز با استناد به مطالعه اخیر که در مجله علمی PLOS ONE منتشر شده افزود: "ما در طول مسابقات با هشت بازیکنی که از دستگاه GPS در تیم دوم بارسلونا استفاده می کردند کار کرده و در ادامه این داده ها را با دوربین های خود مقایسه کردیم." نتایج نشان داد که برای معیارهای خاص مانند مسافت طی شده، تفاوت بین دو نتیجه کمتر از 1٪ بوده و در واقع نتایج عملا یکسان بود."

درک تصمیمات سخت مربیگری

با توجه به شیوع ویروس کرونا و برنامه فشرده مسابقات، مراقبت از سلامتی بازیکنان به نگرانی مهم تی برای باشگاه ها تبدیل شده است. استفاده از سیستم چرخشی می تواند به افزایش زمان استراحت بازیکنان کمک کند، اما با توجه به اهمیت نتایج همه بازی ها، مربیان به طور طبیعی تمایلی به عدم استفاده از بهترین بازیکنان خود ندارند. استفاده از این داده ها به باشگاه ها کمک می کند تا به تعادل برسند.

لالیگا اسپانیا با این تکنولوژی فوق حرفه ای متحول خواهد شد16

لوپز در ادامه گفت: "ممکن است با توجه به شرایط جدول یا اهمیت یک مسابقه، یک بازیکن علیرغم مشکلات در آن دیدار به میدان برود. اما به لطف مدیاکوچ، برای تیم های پزشکی این امکان وجود دارد که بالاتر رفتن اعداد و معیارها را به طور مستقیم دنبال کرده و به مربیان برای اقدامات پیشگیرانه مشاوره دهند."

رستا در نتیجه گفت: "وظیفه مربیان به دلیل نیاز به تصمیم گیری داخلی و کسب نتیجه در زمین بسته به این تصمیمات، هر ساله دشوارتر می شود. در برخی مواقع تماشاگران متوجه نمی شوند چرا یک بازیکن علیرغم اینکه عملکرد خوبی داشته در ترکیب قرار نمی گیرد. دلایل این امر بیشتر و بیشتر مبتنی بر داده هایی است که توسط کادر حرفه ای شاغل در باشگاه به طور جدی مطالعه می شود. نیاز به درک پیچیدگی چنین تصمیماتی باعث می شود شرایط که براساس نتایج و عواقب بالقوه، با دقت سنجیده شوند."

منبع ورزش 3