باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله

08:51 - 1399/12/06
کودک 9 ساله شما اکنون در آستانه دوران نوجوانی و بلوغ قرار دارد. او در حال تبدیل شدن به یک فرد مستقل است و 9 سالگی قطعا دوره ای پر از هیجان و استرس است از این رو تربیت کودک 9 ساله کاری بسیار سخت است.
باید-ها-نبایدهای-

ویژگی های رفتاری و شخصیتی کودک 9 ساله

روانشناسی کودک 9 ساله کاری بسیار سخت است چرا که آنها در دوران نوجوانی ایستاده اند . به طرق مختلف ، هنوز هم میتوانند در مرکز توجه والدین باشند ، اما در حال تبدیل شدن به افراد مستقل و قادر به انجام مسئولیت های خاص با نظارت بزرگسالان هستند .

9سالگی قطعا دوره ای برای تغییر می باشد، زمانی که کودک احساس می کند از والدین و خانواده جدا می باشد، زمانی که همسالان بسیار مهم می شوند، و دوره ای برای رشد طغیان های کودک از طرق مختلف می باشد.

او حالا بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی و کودکی را پشت سر گذاشته اما هنوز هم ثبات احساسی و شخصیتی زیادی ندارد .

کودک 9 ساله شما بهتر می‌تواند ناراحتی‌اش را کنترل کند. احساسات کودکان در این سن رشد می‌کند و به بلوغ می‌رسد، برای مثال از کمک به دیگران خشنود می‌شود. آنها از مستقل بودن در این سن لذت می‌برند اما هنوز به والدین خود احتیاج دارند.

آگاهی از اینکه برای رابطه با هر سنی باید انتظارات واقع بینانه ای داشت خیلی مهم است.

اکثر کودکان 9 ساله به درست و غلط بودن فکر می کنند، و می خواهند که کار درست را انجام دهند. وجدان او در حال رشد است و او حس قوی عدالت طلبی دارد نه فقط یرای خودش یلکه برای همه. این احساسات ممکن است تبدیل به عمل شوند مثل تمایل به انجام کارهایی عملی برای کمک به کسانی که بدبخت هستند.

اکثر کودکان 9 ساله خیلی صادق هستند، و کاری را که انجام داده اند به شما می گویند و کاری را که فکر می کنند درست نبوده را از شما پنهان نمی کنند.

کودک ۹ ساله بسیار پر حرف است، بنابراین به او اجازه بدهید تا صحبت کند، بگذارید با دوستانش صحبت کند زیرا در این حالت حداقل یک احساس مقدماتی از اتحاد بدست می آورد. او طرح های سازماندهی اجتماعی انجام می دهد.

تغییرات ظاهری کودک 9 ساله

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله8

کودکان 9 ساله کنترل عضلات قوی تر دارند

کودکان 9 ساله کنترل عضلات قوی تر دارند و حرکات نرم تر را شروع میکنند و محدودیت های فیزیکی خود را گسترش میدهند . او حالا می تواند روی استقامت، مهارت و سرعت خود تمرکز کند.

او همچنان در حال رشد است و نیار به خواب به میزان 10 ساعت در روز دارد. آنها همچنین به نحوی بهداشت شخصی و مراقبت شخصی خود را مدیریت میکنند ، در نتیجه مستقل تر از سایر سنین هستند.

او با جسمش آشناتر میشود و ممکن است نیازمند کمک باشد تا عزت نفسش را پرورش دهد تا بداند چگونه با احساسی که به ظاهرش دارد، ارتباط برقرار کند.

بلوغ می تواند در سنین 8 تا 12 در دختران و 9 تا 14 برای پسران شروع شود شاید دراین سن وارد دوره بلوغ شود بنابراین بهتراست در رابطه با تغییراتی که با آن روبه رو می شود بحث کنید. صحبت در مورد بلوغ در این محدوده سنی مناسب است اگر تا به حال در مورد روابط جنسی با او صحبت نکرده اید اکنون این کار را انجام دهید.

تغییرات شناختی کودک 9 ساله

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله7

کودک 9 ساله می تواند منتقدانه فکر کند

ازنظر شناختی، او می تواند منتقدانه فکر کند و نظرات و تفکراتش را به اشتراک بگذارد و نسبت به چگونگی کارکردن اشیاء مختلف کنجکاو است، بنابراین شما هنوز هم با حجم زیادی سوال از جانب او رو به رو می شوید.

کودکان 9 ساله بیشتر از خطرات و بلایای دنیای واقعی آگاه هستند . فرزند شما ممکن است سوالاتی در مورد داستانهایی که در اخبار و چیزهایی که در جامعه اتفاق می افتد ، بپرسد .

اطلاعات مربوط به سن مناسب او را به او ارائه دهید او مفهوم همدردی را میفهمد در این سن به کودکان خود کمک کردن به همنوعان در شرایط سخت را آموزش دهید .

او نشانه شخصیتش را به همراه دارد. وی حرکات خاص، روش خندیدن، روش تعجب و تحسین کردن خاص خودش را داراست. او دارای خلق و خو، قهر و اخم، ویژگی های خاص، شیوه غذا خوردن، مالکیت، روش بیان، عادات ، هیجان های خاص خود است که او را منحصر به فرد می سازد.

استقلال و رشد اجتماعی در کودک 9 ساله

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله10

بسیاری از کودکان 9 ساله مستقل هستند

بسیاری از کودکان 9 ساله مستقل هستند و می‌توانند از پس بیشتر کارهایشان برآیند. آنها از رفتن به سینما، خوابیدن در خانه دوستان‌ و تقسیم نظرات و افکارشان لذت می‌برند.

کودک 9 ساله شما در این زمان احساس استقلال بیشتری از شما دارد و نگران همسالان و اینکه همسالانش چطور فکر می کنند می باشد کودکان 9 ساله به شدت دوست دارند توسط دیگران پذیرفته شوند و به همین دلیل به آسانی از انتقاد ناراحت و شرمگین می‌شوند. آنها می‌توانند دچار عدم اعتماد به نفس شوند.

در این سن دوستان و نظرات‌شان برای آنها اهمیت دارد. طبیعی است که به سمت هم جنسانش گرایش داشته باشد و نباید او را از این کار منع کنید چون همچنان در حال پرورش برخی روابط سالم با هم جنسان خودش است. اکنون زمان آن رسیده که “نظری ندادن” را تمرین کنید یا اینکه قادر باشید که کلمات حمایت کننده را بر زبان بیاورید .

لجبازی در کودک 9 ساله

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله8

کودک 9 ساله لجباز هم به طبع نیازمند توجه بسیار است

شیوه برخورد با فرزند لجباز شما اکنون که او در آستانه نوجوانی است بسیار سخت تر از خردسالی است . کودک 9 ساله لجباز هم به طبع نیازمند توجه بسیار است.

لجبازی میتواند یک مشخصه باشد که کودک شما از ابتدای تولد نشان میدهد . شما می توانید از این واقعیت که والدین زیادی در وضعیت شما هستند مطلع باشید و بدانید که تنها نیستید .

لجبازی در کودک 9 ساله میتواند ژنتیکی باشد و همچنین میتواند رفتار به دست آمده از مشاهده دیگران باشد ، اما این رفتار را میتوان به رفتاری بسیار خوب و نرمال تبدیل کرد باید بدانید این امر نیازمند صبر و آرامش بسیار است .

خواندن و نوشتن در کودک 9 ساله

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله10

کودکان 9 ساله مهارت کافی برای خواندن و نوشتن دارند

کودکان 9 ساله مهارت کافی برای خواندن و نوشتن دارند و قادرند تا احساسات و نظرات خود را با لغات پیچیده بیان کنند. شما می‌توانید از آنها انتظار داشته باشید تا انواع مختلف متون واقعی و تخیلی مانند بیوگرافی‌ها، اشعار، داستان‌های تاریخی و.. را بخوانند و انواع مختلف متون مانند گزارشات، مقالات، داستان‌ها تخیلی را بنویسند.

مهارت خواندن ونوشتن او تاجایی رشد کرده است که می تواند اطلاعاتی که روی آنها پژوهش کرده است در گزارش کتاب ها ومقالات و داستان ها ارائه دهد. همچنین می‌توانند با استفاده از مواد لازم تحقیق کنند و اطلاعات کافی را به دست آورند و پس از نتیجه‌گیری گزارشی تهیه کنند.

در مدرسه ، کودکان 9 ساله به خوبی در گروه ها کار می کنند و برای کار بر روی یک پروژه یا فعالیت همکاری میکنند. آنها میخواهند در یک موضوع یا بخش خاصی از برنامه درسی کار کنند تا اینکه ماهر شوند. تکالیف ریاضی او احتمالا شامل عمل ضرب و تقسیم ، کسر و هندسه می باشد و او می‌تواند اطلاعات را جمع آوری و سازماندهی کند و به صورت گزارشات و ارائه ها به اشتراک بگذارد.

روانشناسی کودک نه ساله پسر

برای تربیت کودک نه ساله پسر شما باید بدانید که او نیازمند آزادیها و استقلال های بیشتری است . کودک پسر باید بیاموزد که در اجتماع به تنهایی از خودش دفاع کند و با مسائل زندگی دست و پنجه نرم کند . در تربیت کودک نه ساله پسر باید اجازه بدهید که او شکست بخورد و از شکست خود تجربه بسازد .

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله8

کودک 9 ساله پسر باید بیاموزد که در اجتماع به تنهایی از خودش دفاع کند

تربیت کودک نه ساله دختر

یک کودک نه ساله دختر حالا به درک بسیار زیادی از زندگی رسیده از تخیلات رویایی و پرنسس وارگونه خود خارج شده و با واقعیت های زندگی اطرافش بیشتر روبرو است.

بازی کردن برای او حالا به نوعی دارد از بین میرود و او در زندگی واقعی به سرگرمی های واقعی نیاز دارد و میتواند از بیشتر زمینه های فکری خود که در رشد و تعالی است استفاده کند . در نتیجه والدین نقش مهمی در این مسیر ایفا میکنند .

والدین برای تربیت فرزند نه ساله دختر باید اعتماد به نفس ، شخصیت پذیری و نقش پذیری را به او تزریق کنند.

از نظر اسلام نه سالگی برای یک دختر سنی است که او به بلوغ اجتماعی ، فکری و انسانی خودش رسیده و حالا میتواند برای بسیاری از ابعاد زندگی اش تصمیم بگیرد

در نه سالگی دختران روحیه حمایتگر بسیاری دارند و معمولاً به والدین خود کمک میکنند .

نکاتی در مورد تربیت کودک 9 ساله

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله16

سعی کنید محیط خانه را آرام و شاد نگه دارید

- سعی کنید محیط خانه را آرام و شاد نگه دارید. اگر به نظر می رسد که کودک روش درستی را در پیش نگرفته است، ابتدا باید به زندگی خانوادگی و خود نگاه کنند.

- روبرو شدن با پیامدها و برخوردهای طبیعی و منطقی در رابطه با رفتارها بهترین روش برای راهنمایی کودک است.اگر شما قبلا در رابطه با ارزش خانواده صحبتی نمی کردید اکنون زمان آن رسیده است که می توانید واقعا ارزش خانواده را قالب کلمات بگنجانید.

- اظهار نظر یک طرفه نکنید : کودکان مستبد و نافرمان همیشه آمادگی خود را برای مقابله با استدلال های شما دارند . بنابراین در عوض ، گوش شنوا را به آنچه فرزند شما میگوید قرض بدهید .

- درست است که از زمان تقلید کردن کودک شما گذشته است ولی همواره بهترین الگو برای کودکان 9 ساله والدین هستند. مثبت بودن و دوست داشتن کودکتان مهم ترین چیزی است که باید وجود داشته باشد.

- نیاز نیست که همه ی مسائل کودک را حل کنید. این مشکل انهاست، نه مشکل شما. این مربوط به انها می شود که بر روی آن کار کنند، و شما یک راهنما و حمایت کننده می باشید، نه یک حل کننده ی نهایی مشکل.

- با فرزندتان اتصال ایجاد کنید : فرزندتان را مجبور نکنید کاری انجام دهد که نمیخواهد . این دقیقا آنها را مجذوب میکند تا آن کار را انجام ندهند .

- نکته ی دیگری که در رابطه با تربیت کودک 9 ساله وجود دارد اینست که، کودک به بزرگسال دیگری به جز شما نیاز دارد که در کنار شما باشد و کودک بتواند به او اعتماد کند. اگر شما حوزه ی محدودی در خارج از خانواده دارید، توصیه می شود که به دوستانی نزدیک شوید که می توانند به شما کمک کنند.

- ارائه برخی از گزینه ها : سعی کنید به کودک خود قدرت انتخاب بدهید تا او بتواند از بین گزینه های شما بهترین گزینه را انتخاب کند .

- راه های زیادی برای حمایت از او وجود دارند. خلق او هرلحظه در حال تغییر است و اجاره دهید بداند او را دوست دارید، حتی اگر رفتارش را دوست نداشته باشید، ضمن این که وضع محدودیت های واضح و دائمی به او کمک می کند احساساتش را متعادل کند.

- باید بدانید که کودکان 9 ساله اگر چه قسمت اعظمی از شیطنت های خود را از دست میدهند اما هنوز هم یک کودک هستند و نیازمند بازیهای کودکانه و انجام رفتار هایی از سر ذوق و شادی هستند.

اگر شما احساس میکنید که کودک شما گوش گیر است و کمتر صحبت میکند یا از نظر جسمی دچار اختلالاتی مثل کمتر غذا خوردن یا کاهش اشتها و یا از دست دادن وزن شده است او ممکن است افسرده باشد یا در محیط اجتماع بیرون از خانه با مسائلی دست و پنجه نرم میکند که نمیتواند آنها را با شما در میان بگذارد .

- با کارهایی مثل وظایف در خانه، صحبت در رابطه با خرج کردن و پس انداز عاقلانه و یا اجازه دادن به شرکت در برنامه ریزی برای خانواده او را تشویق کنید در باره نگرانی هایش صحبت کند، احساسش را بروز دهد و حس مسئولیت پذیری را درخود ارتقا دهد. این کارها به او اطمینان و مهارت هایی که نیاز دارد، می دهد.