2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس

01:07 - 1399/12/05
دونات یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین شیرینی‌های خانگی است که به راحتی می‌توان آن‌را در خانه تهیه کرد.
2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه

طرز تهیه دونات خانگی با 2 روش ویژه:

شیرینی دونات خانگی بسیار خوشمزه می باشد و از جمله محبوب ترین شیرینی ها در جهان می باشد که در کشورهای مختلف با دستور تهیه های گوناگون تهیه می شود ، با ما همراه باشید تا با 2 روش تهیه دونات خونگی را برای شما آموزش دهیم.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس12

دستور تهیه دونات خانگی (روش اول):

در دستور تهیه اولیه از مخمر برای تهیه خمیر دونات استفاده شده است.

مواد لازم دونات خانگی

با مقدار مواد ذکر شده می توانید در حدود 8 الی 9 عدد دونات تهیه کنید.

  • شکر 4 قاشق غذاخوری
  • کره به دمای محیط رسیده 50 گرم
  • تخم مرغ2 عدد
  • نمک به اندازه نوک قاشق غذاخوری
  • مخمر 1 قاشق غذاخوری
  • شیر ولرم یک لیوان (300 سی سی)
  • آرد 500 گرم
  • شکلات تخته ای و ترافل برای تزیین

طرز تهیه دونات :

مرحله 1

ابتدا نصف لیوان آب گرم را درون ظرف مناسبی بریزید و سپس یک قاشق مخمر را اضافه کنید و سپس یک قاشق چایخوری شکر را نیز اضافه می کنیم و هم می زنیم و حدود 15 الی 30 دقیقه در محیط گرم نگهداری میکنیم تا آماده شود.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس8

مرحله 2

یک ظرف دیگر برداشته و 2 عدد تخم مرغ را در آن می شکنیم و با همزن به خوبی هم می زنیم تا رنگ آن عوض شود و سپس 3 قاشق شکر و مقدار کمی نمک را اضافه میکنیم و دوباره شروع به زدن آن می کنیم ( حدود 3 دقیقه) و سپس کره به دمای محیط رسیده را اضافه میکنیم.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس11

مرحله 3

در این مرحله شیر ولرم را اضافه میکنیم و مقداری هم می زنیم و سپس مخمر آماده شده را اضافه میکنیم و دوباره مدتی هم می زنیم و بعد از آن آرد را کم کم از صافی رد می کنیم و به مواد اضافه میکنیم و هم می زنیم، توجه داشته باشید که آرد را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا متوجه میزان کشسانی و غلظت خمیر شوید.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس9

مرحله 4

وقتی غلظت خمیر را مناسب دیدید آن را از ظرف خود بیرون بیاورید و روی تخته کار خود ورز دهید و آن را تا جایی ورز دهید که چسبندگی خود را از دست دهد و به دست و میز کار شما نچسبد.

سپس آن را گرد کنید و درون ظرف که کف آن چرب شده است قرار دهید و سپس مقداری روغن روی خمیر بریزید و روی ظرف را یک پارچه تمیز بکشید و در محیط گرم حدود 45 الی 60 دقیقه استراحت دهید.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس13

مرحله 5

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، بافت خمیر نرم و پوک می شود و مقداری چسبنده می شود و نیاز است که شما آن را از ظرف خارج کنید و روی میز کار که مقداری آرد روی آن است دوباره ورز دهید و توجه کنید که آرد زیاد استفاده نکنید تا بافت آن را سفت نکند.

سپس یک سینی را برمی داریم و مقداری کف آن را چرب می کنیم و سپس با استفاده از قالب مخصوص دونات که وسط آن سوراخ دارد خمیر دونات یک اندازه و یک شکل درست میکنیم البته این کار را هم می توان بدون قالب انجام داد فقط ممکن است اندازه و شکل زیبایی نداشته باشد.در آخر هم روی سینی یک پارچه می کشیم و دوباره حدود 30 دقیقه به خمیر استراحت می دهیم.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس16

مرحله 6

مقداری روغن درون تابه ای می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی داغ شود و سپس خمیر دونات را درون تابه قرار می دهیم و وقتی یک طرف آن سرخ شد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز بپزد و در آخر کنار می گذاریم تا روغن اضافی آن کشیده شود .

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس13

مرحله 7

برای تزیین دونات می توانید از شکلاتتخته ای ذوب شده و همچنین از ترافل های رنگی استفاده کنید.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس11

دستور تهیه دونات خانگی (روش دوم):

مواد لازم درست کردن دونات پفکی

  • آرد:نیم کیلو
  • شکر :100 گرم
  • خاکه قند :200 گرم
  • ماست غلیظ :1 پیمانه سرخالی
  • تخم مرغ:2 عدد
  • روغن آبکرده :100 گرم
  • دارچین :2 ق س
  • بیکینگ پودر :2 ق م
  • جوش شیرین :1/2 ق م
  • نمک :1/2 ق چ

روش پخت دونات خانگی

مرحله اول :

ابتدا در ظرف مناسبی تخم مرغ ها را دانه دانه می شکنیم و روغن و شکر را با آن مخلوط میکنیم و با دور تند هم زن هم میزنیم تا کاملا رنگشان سفید شود.

مرحله دوم :

در ظرف دیگری بیکینگ پودر ، نمکو جوش شیرینرا در ماستمیریزم و حل میکنیم و این مایه را به مایه تخم مرغ ها اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم

مرحله سوم :

سپس آرد را کم کم اضافه میکنیم و با قاشق یا لیسک هم میزنیم تا زمانی که مایه حالت خمیری پیدا کند ، خمیر بدست آمده نه زیاد باید شل و چسبان باشد و نه زیاد سفت و خشک.

مرحله چهارم :

در این مرحله روی خمیر را با سلفون بپوشانید و 2 تا 3 ساعت اجازه بدهید تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

مرحله پنجم :

بعد از استراحت کردن خمیر ، روی یک میز یا سطح صاف مقداری آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار میدهیم . خمیر را با وردنه به قطر 1 سانتی متر باز کنید و با یک قالب گرد و یا دهانه استکان به صورت حلقه حلقه برش میدهیم .اگر هم بخواهید وسط دونات شما سوراخ داشته باشد با یک قالب دایره ای کوچکتر وسط آن را بردارید.

مرحله ششم :

دریک ظرف گود مقداری زیادی روغن بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم داغ شود. سپس دونات ها را طبق حجم ظرف و روغن داخل آن بریزید تا دو طرف آن سرخ شود.

مرحله آخر طرز تهیه شیرینی دونات :

وقتی دونات ها پف کردند و طلایی رنگ شدند از داخل روغن بر میداریم و داخل صافی قرار میدهیم تا روغن اضافه آن گرفته شود. خاک قند و دارچینرا هم مخلوط میکنیم و روی دو طرف دونات ها می پاشیم . برای تزیین هم میتوانید از پستهخرد شده و یا شکلاتذوب شده استفاده کنید.

2 دستور پخت متفاوت برای پخت دونات خوشمزه + عکس8

نکات تکمیلی در مورد دونات

دونات جزو کیک و شیرینی - کلوچه و کوکیمیباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 3 ساعت و و زمان پخت و انتظار آن در حدود 5دقیقه میباشد . دونات را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - دسر - سرو کنید . توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 10 نفر مناسب میباشد .