عربستان و بحرین مانع اصلی میزبانی ایران

21:41 - 1399/12/03
فدراسیون فوتبال ایران در شرایط به دقت شرایط گرفتن میزبانی در 4 بازی باقی مانده رقابت های مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیای 2023 را زیر نظر دارد که به نظر می رسد نفوذ شیخ سلمان شاید شانس ایران را برای این اتفاق مهم کم کند.
عربستان و بحرین مانع اصلی میزبانی ایران

به گزارش "ورزش سه"، به نقل از روزنامه فرهیختگان هفته گذشته در گزارشی به جلسه اینترنتی بین نمایندگان مرحله دوم گروه سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت های ۲۰۲۳ چین در منطقه آسیا همراه با عوامل برگزاری این گروه به نمایندگی از کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کردیم و در این خصوص نوشتیم دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به همراه مهدی خراطی و نماینده کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال در این جلسه اعتراض شدیداللحن خود را نسبت به برگزاری متمرکز این دیدار ها اعلام کرده اند و در ادامه این جلسه اظهار داشته اند که فدراسیون فوتبال ایران به دلیل تضییع حقوق تیم ملی، از آنجایی که باید سه دیدار از ۴ دیدار دور برگشت خود را در تهران برگزار کرده و از سوی دیگر برای صعود به تمام امتیازات دیدارهای دور برگشت نیازمند است، با برگزاری متمرکز رقابت ها به صورت جدی مخالفت کرده و تنها در صورتی موافق برگزاری متمرکز این رقابت هاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی دور برگشت را به ایران داده تا به صورت طبیعی و منطقی و بر اساس اصول جوانمردانه که شعار اصلی فیفا به شمار می رود، ایران بتواند از فرصت میزبانی رقابت ها استفاده کند.

همچنین فدراسیون ایران طی هفته های گذشته در گزارشی ارسالی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا به توانمندی های ایران برای میزبانی اشاره کرده تا بر همین اساس مسئولان ذیربط را برای گرفتن میزبانی دور برگشت مرحله دوم گروه سوم مقدماتی جام جهانی و مقدماتی جام ملت ها متقاعد کند. با این حال اخباری که این روزها از مراجع بین المللی به گوش می رسد کمی ناامید کننده است و منابع خبری مطلع شانس های ایران برای کسب میزبانی را بسیار اندک توصیف کرده و از کشورهای دیگر به عنوان میزبان این رقابت‌ها خبر می دهند.

از آنجایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان چندانی برای برگزاری دیدارهای مقدماتی نداشته و باید تا شهریور ماه تکلیف صعود تیم ها به مرحله نهایی را مشخص کند، به طور قطع به یقین ادامه رقابتهای مرحله دوم به صورت متمرکز برگزار شده و در این خصوص فرمت رفت و برگشت در کار نخواهد بود. حال اینکه در گروه سوم رقابت ها میزبانی از بین کشورهای ایران، عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج به کدام کشور برسد، بزرگترین ابهامی است که وجود دارد؛ که البته نگرانی های بسیاری را برای فوتبال دوستان ایرانی به وجود آورده است؛ اینکه بالاخره میزبانی به کدام کشور خواهد رسید.

بر طبق برخی مستندات منابع خبری افشا کرده‌اند که احتمال زیاد و با درصد بسیار بالایی شانس بحرینی ها برای کسب میزبانی ادامه رقابت‌ها یعنی دور برگشت مرحله دوم گروه سوم مقدماتی جام جهانی و جام ملت ها بیشتر از سایر کشورهای این گروه بوده ولی با این حال باید تا چند روز دیگر منتظر ماند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی را گرفته و آن را به صورت رسمی رسانه‌ای کند.

عربستان و بحرین مانع اصلی میزبانی ایران 17

فوت دو پیشکسوت دردسرساز شد!

در جلسه اینترنتی چند روز گذشته بین نمایندگان کشورهای گروه سوم در این خصوص بحث و بررسی فراوانی شکل گرفته و به خاطر مسائل اخیر رخ‌داده در ایران از جمله فوت دو پیشکسوت فوتبال ایران یعنی مهرداد میناوند و علی انصاریان نمایندگان کشورهای دیگر از این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ یاد کرده و اعلام می‌کنند چطور در کشوری که مدعی است پروتکل های بهداشتی در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با قدرت اعمال می شود، دو فوتبالیست مطرح در یک هفته فوت کرده و اگر واقعاً این ادعا صحیح بود چنین اتفاقاتی رخ نمی داد. این در حالی است که چه بسا وضعیت فوت شدگان کرونایی در سایر کشورهای این گروه شاید بر طبق آمار نسبت به جمعیت این کشورها و در مقایسه با ایران بهتر هم نباشد اما متاسفانه در گذشت دو چهره مطرح و نامی فوتبال کشورمان طی این مدت اخیر باعث شده تا سایر کشورها از این اتفاق به عنوان یک نقطه ضعف یاد کرده و بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

شیخ سلمان بحرین را میزبان می کند؟

نکته دیگر اینکه از شیخ سلمان رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان یک ابزار قدرت برای کسب این میزبانی سرنوشت ساز و حیاتی یاد شده و از آنجایی که به طور معمول طی این سالهای اخیر در راستای دیپلماسی ورزشی و ارتباطات بین المللی و کسب کرسی های مناسب و تاثیر گذاری در جوامع مرتبط بین الملل از جمله کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال، فدراسیون ایران همواره در موضع ضعف قرار داشته و بیشتر از آنکه تاثیر گذار باشد تحت تاثیر قرار گرفته و چه بسا طی دوره های گذشته نیز با برخی حق کشی ها بسیاری از امتیازات از ایران سلب شده است. به نظر می‌رسد با وجود رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا تقریباً میزبانی بحرینی‌ها قطعی بوده و همانطور که در بالا مطرح کردیم برخی منابع بین المللی نیز در این خصوص شانس بحرین را بیشتر از سایر کشورهای این گروه میدانند‌.

نکته دیگر اینکه بحرینی ها از لحاظ سیاسی نیز طی سالهای اخیر چالش های فراوانی را با ایران پشت سر گذاشته اند و چه بسا حالا بهترین فرصت را در عرصه ورزش پیدا کرده اند تا با سیاسی بازی بخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند. پیش از این نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا با ریاست شیخ سلمان بحرینی مواضع سیاسی خود را در تصمیماتش به وضوح آشکار کرده و چند سال پیش که فدراسیون ایران مدعی شده بود هیچ مشکلی برای میزبانی از نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا وجود ندارد، این کنفدراسیون در یک اقدام یکجانبه و عجیب میزبانی را از هر دو کشور ایران و عربستان گرفته و دیدارهای نمایندگان ۲ کشور را در در کشور ثالث برگزار کرده بود. البته در نهایت دادخواهی ایران در دادگاه عالی ورزش نیز به جایی نرسیده و حرف مسئولان کنفدراسیون آسیا در این خصوص به کرسی نشسته و حالا نیز یک بار دیگر فوتبال ایران در خطر از دست دادن یک میزبانی حساس دیگر است.

عربستان و بحرین مانع اصلی میزبانی ایران 19

نکته قابل توجه این که به جز ایران و بحرین کشور عراق نیز درخواست خود برای میزبانی مرحله برگشت رقابت ها را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده اما از آنجایی که این کشور نیز طی سالهای اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و چالش های زیادی را پشت سر گذاشته به نظر نمی رسد با میزبانی این کشور موافقت شده و این در حالی است که کشورهای هنگ کنگ و کامبوج نیز تا این لحظه برای میزبانی اعلام آمادگی نکرده و بر طبق تجربه قبلی و سابقه میزبانی این کشورها به نظر نمی‌رسد اصولاً این دو کشور برای میزبانی ادامه رقابت ها تمایلی داشته باشند و درخواستی را کرده باشند؛ بنابراین با افشای این گزارش به نظر می‌رسد از حالا مسئولان فدراسیون فوتبال ایران باید تلاش خود را صدچندان کرده تا جلوی شیطنت و سیاسی بازی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شود هرچند بر طبق شنیده ها تقریباً کار میزبانی بحرین پایان یافته تلقی شده ولی تا لحظه اعلام رسمی هیچ تغییراتی از جمله تغییر میزبان رقابت‌ها در صورت فشار کشورمان غیرقابل پیش بینی نخواهد بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا ۲۵ اسفند میزبان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را انتخاب خواهد کرد.

این در حالیست که با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) دیدار‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و انتخابی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که قرار بود فروردین ۱۴۰۰ برگزار شود، در خرداد ۱۴۰۰ به صورت متمرکز برگزار خواهد شد. تیم ملی ایران ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ با هنگ کنگ بازی می‌کند، ۱۷ خرداد مقابل بحرین و ۲۱ خرداد برابر کامبوج به میدان می‌رود. ۲۵ خرداد نیز تیم ملی کشورمان با عراق رو به رو می‌شود.

منبع ورزش 3