پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس

12:11 - 1399/11/23
دیدار بین پرسپولیس و مس رفسنجان یکی از تاکتیکی ترین بازی های لیگ برتر کشورمان لقب گرفت.
پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس

به گزارش "ورزش سه"، دیدار معوقه‌ی تیم‌های پرسپولیس و مس رفسنجان از هفته‌ی نهم رقابت‌های لیگ برتر، روز سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد‌ و سرخ‌های مشکی‌پوش توانستند با تک گل سید جلال حسینی، ۳ امتیاز ارزشمند این دیدار را به حساب خود واریز کنند تا با ۲۴ امتیاز از ۱۳ مسابقه، به رده‌ی سوم جدول راه یابند. شاگردان یحیی، حال در صورت پیروزی در دیگر دیدار معوقه‌ی خود مقابل گل‌گهر، می‌توانند صدرنشین شوند.

پیش از برگزاری بازی هم می‌شد حدس زد قرار است شاهد جدالی جذاب و تاکتیکی باشیم. هر دو تیم در فرم خوب خودشان قرار داشتند؛ مس رفسنجان با کسب ۱۱ امتیاز در ۵ هفته‌ی اخیر، بهترین تیم این ۵ هفته بود و پرسپولیس هم با کسب ۱۰ امتیاز در جایگاه سوم قرار داشت. از سوی دیگر، یحیی گل‌محمدی و محمد ربیعی، دو تن از بادانش‌ترین و به‌روز‌ترین مربیان حال حاضر لیگ برتر هستند که حضورشان کمک شایانی به افزایش کیفیت لیگ ایران کرده است.

پرسپولیس بازی را با آرایش ۲-۴-۴ و یک تغییر مهم دنبال می‌کرد؛ جایگزینی امید عالیشاه به‌جای مهدی عبدی در رأس خط حمله. تصمیمی که بسیار مثمرثمر واقع شد و عالیشاه و امیری توانستند زوج خوبی را در رأس خط حمله‌ی سرخ‌ها تشکیل دهند. نگاهی به نقشه‌ی گرمایشی( heatmap) امید( تصویر اول) نشان می‌دهد این بازیکن تا چه اندازه به نقاط مختلف زمین سرک کشیده است. امید هم‌چنین مطابق آمار سایت «یازده»، با ۶ شوت و ارسال ۲ پاس کلیدی، از این حیث هم بهتر از تمام بازیکنان پرسپولیس عمل کرد. مسی‌ها هم مطابق بازی‌های قبلی خود با آرایش ۱-۳-۲-۴ کار را آغاز کردند که در هنگام دفاع تبدیل به ۱-۱-۴-۴ می‌شد.

تبلیغات

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس15

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس6

تیشرت و پولوشرت برند رو با قیمت باورنکردنی بخر!

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس3

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس14

تصویر ۱: هیت‌مپ‌ امید عالیشاه( راست به چپ)

عملکرد عالی مس در فاز دفاع محمد ربیعی و کادرفنی‌اش با آنالیز دقیق حملات سرخ‌پوشان، توانسته بودند کاملاً در فاز حمله شاگردان یحیی را مهار کنند. برنامه‌ی اصلی پرسپولیس در فاز حمله یا استفاده از منطقه‌ی ۱۴( فضای بین مدافعان و هافبک‌های حریف) یا ایجاد برتری عددی در جناحین است. مسی‌ها اما با ایجاد فشردگی طولی مناسب بین خطوطشان، مانع از ایجاد فضا در منطقه‌ی ۱۴ شدند( تصویر ۲ و ۳). ربیعی هم‌چنین برای جلوگیری از ایجاد برتری عددی سرخ‌ها در جناحین، به هافبک‌های دفاعی تیمش( مهرداد رضایی و میثم نقی‌زاده) دستور می‌داد تا به جناحی که توپ در جریان است بروند. برای مثال، اگر پرسپولیس حمله‌ای را از راست تدارک می‌دید و نعمتی و شیری در این حمله توسط امام‌علی و کعبی مهار می‌شدند، حال وقت آن بود که یکی از بین نوراللهی و سرلک یا یکی از بین عالیشاه و امیری هم به سمت راست اضافه شوند تا برتری ۳ به ۲ برای پرسپولیس ایجاد‌ شود. در این حالت، رضایی یا نقی‌زاده باید نفر سوم تیم پرسپولیس را مهار می‌کردند. اگر به جای یک نفر، دو بازیکن پرسپولیس به جناح توپ اضافه می‌شدند، آن گاه هم رضایی و هم نقی‌زاده به جناح توپ می‌رفتند تا فضاهای لازم را پوشش دهند( تصویر ۴). به جرئت می‌توان گفت در این ۱۳ مسابقه‌‌ای که پرسپولیس انجام داده، هیچ تیمی به اندازه‌ی مس در نیمه‌ی اول نتوانسته بود این‌گونه سرخ‌ها را در فاز حمله مهار کند. اما بعد از دریافت گل به‌نظر رسید بازیکنان مس تا حدودی دچار فروپاشی ذهنی شدند و‌ نتوانستند همانند ۵۰ دقیقه‌ی ابتدایی وظایف خود را به خوبی اجرا کنند. مسئله‌ای که شاید با توجه به اولین تجربه‌ی حضور آن‌ها در لیگ برتر چندان دور از انتظار هم نباشد. برای مثال، اگر به تصویر ۵ نگاه کنید، دیگر خبری از آن فشردگی طولی بین خطوط مسی‌ها نیست و در نتیجه در ادامه‌ی این صحنه امیری بهترین فرصت پرسپولیس را در نیمه‌ی دوم از دست می‌دهد.

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس3

تصویر ۲: فشردگی بازیکنان مس باعث‌ می‌شود نقی‌زاده پاس شیری را قطع کند. هیچ یک از بازیکنان پرسپولیس در فضای بین مدافعان و‌ هافبک‌های مس آزاد نیستند.

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس2

تصویر ۳: فشردگی عالی بازیکنان مس هیچ‌ گزینه‌ی پاسی برای پهلوان نمی‌گذارد و پاس اشتباه او به‌راحتی مسی‌ها را صاحب توپ می‌کند.

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس14

تصویر ۴: حضور نقی‌زاده و رضایی در جناحی که توپ در جریان است، مانع از ایجاد برتری عددی معمول پرسپولیس در جناحین می‌شود. دو تیم در جناح راست در وضعیت ۴ به ۴ قرار گرفته‌اند.

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس10

تصویر ۵: نوراللهی در فضای بین هافبک‌ها و مهاجمان مس( منطقه‌ی ۱۱) به‌راحتی صاحب توپ می‌شود و هیچ فشاری را از طرف رضایی، آذرپاد یا امام‌علی احساس نمی‌کند.

پرسپولیس چگونه خلق موقعیت کرد؟ در روزی که سرخ‌ها در فاز حمله نتوانستند موقعیت خاصی خلق کنند، اما در فاز انتقال از دفاع به حمله، بازی بسیار درخشانی را از خود ارائه دادند. سرخ‌ها به محض بازپس‌گیری توپ در نقاط مختلف زمین، با چندین پاس طولی خود را در موقعیت گل‌زنی قرار می‌دادند و به همین ترتیب هم توانستند چندین موقعیت جدی گل‌زنی را در نیمه‌ی اول خلق کنند. برای مثال، به دو تصویر ۶ و ۷ دقت کنید؛ در دقیقه ۳۲:۴۴ پهلوان توپ را پس می‌گیرد، ۱۲ ثانیه بعد و با ۵ پاس، امیری در موقعیت مسلم گل‌زنی است. یا در دقیقه‌ی ۳۸:۱۵، سرلک توپ را بازیابی می‌کند، ۷ ثانیه بعد و با ارسال تنها ۳ پاس، عالیشاه در موقعیت عالی گل‌زنی است.( تصویر ۸ و ۹) یکی از دلایلی هم که به ارائه‌ی فوتبال انتقالی پرسپولیس در دقایقی از این مسابقه کمک کرد، بازیابی‌های توپ مناسب این تیم بود. مطابق آمار یازده، سرخ‌ها در این دیدار ۳۶ بازیابی توپ( ۷ بار با تکل، ۱۸ بار با قطع توپ و ۱۱ بار با تصاحب توپ دوم) داشتند که ۹ بار بیش‌تر از حریفشان بود. پرسینگ مؤثر پرسپولیس هم در رقم زدن این تعداد بازیابی مؤثر بود. خط اول پرس سرخ‌ها متشکل از دو بازیکن بسیار انرژیک، امیری و عالیشاه، و خط دوم پرس آن‌ها هم متشکل از نعمتی، نوراللهی و پهلوان بود. ( تصویر ۱۰) این ۵ نفر روی هم ۲۵ بار تکل و قطع توپ موفق داشتند.

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس11

تصویر ۶

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس13

تصویر ۷

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس12

تصویر۸

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس17

تصویر ۹

پیاده سازی تاکتیک های زیبا در بازی پرسپولیس- مس7

تصویر ۱۰: نحوه‌ی پرسینگ پرسپولیس؛ نقی‌زاده و رضایی کاملاً بین هافبک‌ها و مهاجمان پرسپولیس گیر افتاده‌اند و اگر دو مدافع میانی مس صاحب توپ شوند، امیری و عالیشاه بلافاصله آن‌ها را تحت فشار خواهند گذاشت؛ در نتیجه، نوشی‌صوفیانی توپ را بلند می‌زند. او در این دیدار ۱۳ بار توپ را بلند ارسال کرد.

اگر چه پیروزی در این مسابقه فرم خوب چند هفته‌ی اخیر پرسپولیس را تثبیت کرد، اما در این بین نباید از یک نکته غافل شد؛ مشکل تمام‌کنندگی عناصر تهاجمی. شاید اوج این مشکل را بتوان در دو مسابقه‌ی اخیر مقابل تراکتور و مس مشاهده کرد. موقعیت‌های پرشماری که توسط امثال امیری، پهلوان، عالیشاه، نعمتی و عبدی از دست می‌روند، باعث می‌شوند تا استرس حفظ نتیجه تا آخرین ثانیه نفس بازیکنان، کادرفنی و هواداران را بگیرد. گهگاهی هم ممکن است اتفاقات بازی با دربی تکرار شود و دروازه‌ تیم در دقایق پایانی باز شود. این مشکلی است که یحیی و کادر توان‌مندش باید هرچه سریع‌‌تر در تمرینات آن را رفع کنند.

از طرف دیگر، باید برای لیگ برتر خوش‌حال بود که مربیان با‌دانشی هم‌چون‌ محمد ربیعی یا مجتبی حسینی در آن نتیجه می‌گیرند. نسلی تازه‌نفس و نوگرا که خود را خارج از چرخه‌ی ثابت مربیان لیگ برتر، به نیمکت دو تیم شهرستانی رسانده‌اند و موفقیت آن‌ها می‌تواند زمینه‌‌ی حضور چندین چهره‌های جوان و بادانش دیگر در رأس کادرفنی تیم‌های لیگ فراهم کند.

منبع ورزش 3