یحیی متخصص برد های خفیف و اقتصادی لیگ برتر

12:05 - 1399/11/22
یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس بیشتر بازی های خود را در لیگ برتر با اختلاف کم گل می برد و به نوعی متخصص برد های خفیف در فوتبال کشورمان محسوب می شود.
یحیی متخصص برد های خفیف و اقتصادی لیگ برتر

به گزارش "ورزش سه" سه پیروزی متوالی مقابل ماشین‌سازی، تراکتور و حالا مس باعث شده تا پرسپولیس در آستانه نیم‎فصل نخست لیگ بیستم بتواند با یک بازی کمتر در فاصله 2 امتیازی با صدر جدول باشد، روندی که سرمربی سرخ‌پوشان امیدوار است بتواند در هفته‌های پیش‌روی آن را ادامه دهد. آن‌هم در شرایطی که گل‌محمدی تیمش را در بسیاری از دیدارهای لیگ بیستم بدون مهاجم تخصصی به میدان فرستاده است.

مثال بارز این مسئله، دیدار روز گذشته مقابل مس رفسنجان بود که یحیی تصمیم گرفت تا عالیشاه را به جای عبدی در ترکیب اصلی قرار دهد؛ سیستمی بدون مهاجم هدف و با تکیه بر سرعت و تکنیک وینگرها. تاکتیکی که با توجه به محرومیت آل‌کثیر و نمایش‌های ضعیف آرمان رمضانی و مهدی مهدی‌خانی در خط حمله پرسپولیس در نیم‌فصل نخست لیگ بیستم بارها اجرایی شد و تیم یحیی یاد گرفته چطور حریفانش را با حداقل اختلاف شکست دهد.

چرا که پرسپولیسی‌ها هم در دیدار هفته گذشته مقابل تراکتور و پیش‌تر مقابل صنعت‌نفت و هم در دیدار شب گذشته مقابل مس رفسنجان فرصت‌های متعددی را برای گلزنی داشتند اما نبود مهاجم تمام‌کننده باعث شد تا دستاورد سرخ‌پوشان یک پیروزی حداقلی باشد و به لطف عملکرد خوب دفاعی، فقط با یک گل روی ضربات شروع مجدد همه این بازی‌ها را برنده شدند.

یحیی متخصص برد های خفیف و اقتصادی لیگ برتر13

اما با این‌حال، پرسپولیس لیگ بیستم که می‌توان استفاده حداقلی را از موقعیت‌های پرشمار گلزنی‌اش داشته، با همین فرمول توانسته به دو قدمی صدر جدول برسد؛ نگاهی جالب به 6 پیروزی شاگردان گل‌محمدی در لیگ بیستم نشان می‌دهد که آن‌ها 5 بردشان را با اختلاف یک گل به دست آورده‌اند. در واقع شاگردان مهدی رحمتی تنها تیمی بودند که با دریافت دو گل در دقایق پایانی، 3-0 به پرسپولیس باختند و در مابقی دیدارها، همه حریفان تیم یحیی بازی را با اختلاف یک گل واگذار کرده‌اند. آماری که در این فصل، یک رکورد محسوب می‌شود و هیچ تیمی نتوانسته به اندازه پرسپولیس، با اختلاف حداقلی حریفانش را ببرد.

این سبک بازی پرریسک و به دنبال بردهای اقتصادی البته همیشه برای پرسپولیس موفقیت‌آمیز نبوده، مثال واضح آن در دیدار مقابل ذوب‌آهن و شهرآورد پایتخت مقابل استقلال است که سرخ‌پوشان در دقیقه 90 برد را با تساوی عوض کردند؛ آن‌هم در شرایطی که در زمان پیش بودن از حریف خود، موقعیت‌های متعدد گلزنی را شاگردان یحیی از دست دادند. اما با این اوصاف و روند امتیازگیری پرسپولیس بر پایه سیستم بدون مهاجم تخصصی، می‌توان به گل‌محمدی و شاگردانش نمره قابل‌قبولی داد، چرا که آن‌ها توانسته با صعود پلکانی خود را به جمع سه تیم برتر برسانند و حالا بر پایه این سیستم فرصت دارند تا نیم‎فصل نخست را در صدر جدول به پایان ببرند.

منبع ورزش 3