پرهیز قلعه نویی از صحبت درباره مشکلات استقلال

12:54 - 1399/11/20
قلعه نویی سرمربی گل گهر اذعان داشت که در حال حاظر مشکلات باشگاه استقلال به او مربوط نمی شود.
پرهیز قلعه نویی از صحبت درباره مشکلات استقلال

گل‌گهر سیرجان بعد از شروع توفانی در رقابت‌های فصل بیستم لیگ برتر چند هفته‌ای روند نتیجه‌گیری‌اش پرفرازونشیب شده و نتوانسته است آن دوره درخشان خود را در ابتدای فصل ادامه دهد.

به گزارش طرفداری و به نقل از فرهیختگان، امیر قلعه نویی، سرمربی گل گهر سیرجان در خصوص وضعیت تیمش گفتگویی انجام داد که در پایین می خوانید:

از فوت ناگهانی مهرداد میناوند و علی انصاریان صحبت‌مان را شروع کنیم. دو عزیزی که از جمع فوتبالی‌ها پر کشیدند و واقعا حیف شدند. شما زمانی که مدیر سازمان فوتبال استقلال بودید با علی انصاریان کار کردید.

ابتدا باید عرض تسلیت خودم را نسبت به درگذشت این دو عزیز و همه خانواده‌هایی که به خاطر کرونا عزیزان خود را از دست دادند ازجمله خانواده‌های محترم میناوند و انصاریان داشته باشم، به هر حال ما حرف‌هایمان را قبلا زده بودیم و این حرف‌هایی که الان دوستان مطرح می‌کنند من خیلی جلوتر از اینها گفته و به آنها پرداخته بودم، ضمن اینکه درخصوص کرونا و اتفاقاتی که به‌وجود آمد خیلی جلوتر از اینها پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و در مجموع گفتنی‌ها را گفته بودم. شاید الان بعد از فوت این دو بنده خدا خیلی‌ها بخواهند برخی مسائل را عنوان کرده و شفاف‌سازی کنند اما اگر آرشیو مصاحبه‌های من را ببینید خیلی جلوتر از اینها به این صحبت‌ها پرداخته و هشدارهای لازم را داده بودم که باید از موج‌های بعدی کرونا جلوگیری کرده و مردم هم باید مراقبت کنند و همان زمان عنوان کردم مسئولان باید هر چه سریع‌تر به فکر تهیه واکسن برای مردم باشند و حتی عنوان کردم که این واکسن باید از جنس خوب تهیه شود. این حرف‌ها را جلوتر زده بودم اما دوستان اجازه نمی‌دهند حرف‌های من انعکاس زیادی پیدا کند اما در یک برنامه تلویزیونی و در چند مصاحبه رادیویی این صحبت‌ها را کرده و در این خصوص هشدارهای لازم را داده بودم و آرشیو آنها هم موجود است. در هر صورت جامعه ورزش دو عزیز خود را از دست داد و خیلی از خانواده‌ها هم به خاطر شیوع ویروس کرونا داغدار شده‌اند و این مسائل جای تاثر و تاسف دارد. نمی‌دانم چه بگویم جز اینکه آرزو کنیم خدا به خانواده‌های آنها صبر بدهد و آنهایی که از دست دادیم را قرین رحمت کند و ان‌شاءالله با انبیا و اولیا همنشین شوند.

علی انصاریان در آن سالی که به استقلال پیوست در لیست شما بود یا صمد مرفاوی خودش درباره جذب این بازیکن اقدام کرده بود؟

به هر حال بحث ما این است که خروجی کار علی انصاریان به‌طوری بود که هم طرفداران استقلال و هم طرفداران پرسپولیس ایشان را دوست داشتند. یک زمان یکی جابه‌جا می‌شود و این اتفاق نمی‌افتد اما علی انصاریان با وجود اینکه به استقلال آمد بعد از اینکه فوتبالش تمام شد مورد احترام و مقبولیت هواداران هر دو تیم قرار گرفت و شخصیتی داشت که همه دوستش داشتند. خدا هم او و هم مرحوم میناوند را رحمت کند. فوت این دو عزیز خیلی خبر تلخی برای همه خصوصا جامعه فوتبال بود.

به گل‌گهر برسیم، لیگ را توفانی شروع کردید و به صدر جدول هم رسید اما در ادامه برخی مشکلات باعث شد تا نتایج دور از ذهنی برای این تیم سیرجانی به دست بیاید.

این یک چیز طبیعی است. تیم گل‌گهر نیز چند بخش دارد، بخش اول این است که مدیران علاقه‌مند به ورزش و فوتبال دارد و آنها به دنبال این هستند که زیرساخت‌های خود را توسعه داده و درحال انجام کارهای خوبی هستند و بخش دوم به تجربه تیم در لیگ برتر مربوط می‌شود که این تیم درحال حاضر سال دوم حضور در لیگ را تجربه می‌کند. در هر صورت شرایط تیمی که سال دوم حضورش را تجربه می‌کند با شرایط تیم‌های بزرگی مثل فولاد خوزستان، سپاهان، تراکتور، استقلال، پرسپولیس، صنعت نفت و... فرق می‌کند چراکه اینها سابقه چندین سال حضور در لیگ برتر را دارند. از سوی دیگر در خود تیم دو نوع نگرش وجود داشت، یک نوع نگرش اینکه یک‌سری از دوستان از بیرون آمده و برخی اظهارات را مطرح کرده بودند و یک‌سری نگرش مبنی‌بر اینکه این تیم سال گذشته استرس نیفتادن را داشت؛ با این وجود از زمانی که به تیم اضافه شدیم تمرینات خوبی را انجام داده و نتایج خوبی را هم در همان هفته‌های ابتدایی گرفتیم منتها در ادامه دو معضل به‌وجود آمد و برایمان مشکل‌ساز شد، یکی اینکه به هر حال امروز شاهد آن هستید که سوت یک داور حتی برای تیم‌هایی که بزرگ هستند و تجربه دارند می‌تواند نتیجه را برگرداند اما برای ما این اشتباهات که عقیده داریم سهوی بوده طی چندین هفته باعث شد تا از این اشتباهات ضربه بخوریم. در هر صورت ما از بازیکنانی بهره می‌بریم که تجربه آنچنانی ندارند هرچند از چند بازیکن باتجربه هم استفاده می‌کنیم اما مجموعه تیم این نگرش را نداشته و وقتی طی چند هفته نتیجه بازی با اشتباه داوری رقم بخورد تیم از لحاظ روحی و روانی به‌هم می‌ریزد. مشکل دوم ما این بود که نمی‌توانستیم از موقعیت‌های‌مان استفاده کنیم و گل‌های ساده دریافت می‌کردیم. با این حال تا همین‌جا هم ما خیلی کارهای بزرگی انجام دادیم یعنی تیمی که سال گذشته به دنبال نیفتادن بود امروز تا این اندازه توقعات را بالا برده که همه توقع دارند در بالای جدول باشد، یعنی کار بزرگی انجام شده هرچند ما روز اول قول دادیم که به دنبال ثبات تیمی هستیم اما امروز دوست و دشمن همه از بازی‌های گل‌گهر لذت می‌برند.

همان‌طور که خودتان گفتید آن اوایل گل‌گهر توقعات را با نتایج درخشانی که کسب کرد بالا برد و حالا شاید یک مقدار نتایج امروز این تیم به همین دلیل دور از ذهن جلوه می‌کند.

بله، درست است اما الان هم ما طی دو هفته گذشته نتایج خوبی کسب کردیم و ۴ امتیاز به‌دست آوردیم و گلی هم نخوردیم آن هم درحالی که با دو تیم سختکوش بازی کردیم. به هر حال تیم‌هایی مثل سایپا و نفت مسجدسلیمان مقابل تیم‌های بزرگ در لیگ امسال نشان دادند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و ما حتی می‌توانستیم نفت مسجدسلیمان را هم شکست دهیم به‌خصوص اینکه در نیمه دوم فوتبال خوبی بازی کردیم اما چیز مهمی که وجود دارد این است که گل‌گهر باید تقویت شود چون الان 11، 12 بازیکن داریم و بقیه کمی با نفرات اصلی فاصله دارند.

به داوری‌ها درحالی اشاره کردید که امسال یک مقدار شرایط از این لحاظ فاجعه است و در سایر دیدارها هم شاهد اشتباهات تاثیر‌گذار از ناحیه داوری هستیم. فکر نمی‌کنید وقت آن رسیده تا از کمک داور ویدئویی استفاده شود؟

اگر فوتبال‌های روز دنیا را ببینید همه داوران بزرگ هم اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شوند اما آنجا کمک‌داور ویدئویی هست که عدالت را برقرار می‌کند یا اگر بازی‌های اروپایی را شب‌ها ببینید اگر کمک داور ویدئویی نباشد خیلی از نتایج می‌تواند به‌طور دیگری رقم بخورد. کمک داور ویدئویی امروز درحال برقرار کردن عدالت در فوتبال دنیاست، بنابراین فوتبال ما هم نیاز دارد که این اتفاق هر چه سریع‌تر رخ دهد و سیستم کمک داور ویدئویی در ورزشگاه‌ها مجهز شده و این مهم هر چه سریع‌تر محقق شود.

چندی پیش صحبتی داشتید که باعث ناراحتی برخی داوران شد و اعلام کردید حاضرید از داوران دلجویی کنید.

در هر صورت این اشتباهات برای من و تیم من وجود داشته و من اسم سه، چهار داوری را که آوردم، از این منظر دلجویی کردم.

جالب اینکه برخی از داوران به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رفته بودند تا از شما شکایت کنند ولی انگار این جلسه در دفتر سرپرست فدراسیون با صرف چای و شیرینی ختم به خیر شده است.

نمی‌خواهم وارد این بحث‌ها بشوم اما می‌خواهم تاکید کنم که طی چند سال گذشته تیم‌های من از ناحیه داوری خیلی متضرر شده‌اند و این چند هفته اخیر نیز در گل‌گهر واقعا از این ناحیه آسیب دیده‌ایم. من معتقدم از ۴ بازی‌ای که باختیم حداقل باید ۸ امتیاز می‌گرفتیم حالا با این وضعیت ۸ امتیاز هم نه، شما ۶ امتیاز به ما اضافه کنید و یک بازی هم نسبت به سایر تیم‌ها کمتر انجام دادیم و اگر این اتفاق می‌افتاد و مشکلات داوری نبود ببینید الان کجای جدول بودیم. ما تیمی نیستیم که اگر بازیکنان‌مان هر هفته به مشکل بخورند، بخواهیم با این وضعیت تیم را جمع‌وجور کنیم. حالا شاید یکی دو هفته بتوان جمع کرد اما طی هفته‌های متوالی کار سخت می‌شود. یادم می‌آید یک بزرگی حرف خوبی می‌زد و می‌گفت اشتباه وقتی تکرار شود می‌شود تصمیم! حالا ما خیلی روی این حرف صحه نمی‌گذاریم و می‌گوییم ان‌شاءالله این اشتباهات سهوی بوده باشد اما من باز هم ایراد تاکتیکی تیمم را هم می‌پذیرم که از موقعیت‌های‌مان استفاده نکردیم و خیلی هم ساده گل خورده‌ایم اما با همه اینها اگر یک کمک داور ویدئویی در ورزشگاه‌ها وجود داشت مطمئنا برای گل‌گهر نتایج طور دیگری رقم می‌خورد.

یادمان می‌آید آن زمانی هم که در استقلال بودید خیلی از داوری‌ها دل‌خوشی نداشتید و بعدا این اتفاقات یعنی متضرر شدن از ناحیه داوری در تیم‌هایی مثل سپاهان نیز در زمان سرمربیگری شما در این تیم ادامه پیدا کرد. به نظر شما با قلعه‌نویی مشکل دارند یا با تیم‌هایی که او هدایت آنها را می‌پذیرد؟

من حرف‌هایم را زدم و دیگر نمی‌خواهم به این مسائل خیلی ورود کنم و توضیح بیشتری بدهم.

جمعه اول اسفند قرار است با پرسپولیس بازی کنید. آیا زود است بخواهیم درخصوص این دیدار حساس و مهم به صحبت بپردازیم؟

اصلا الان حرفی نمی‌زنیم چون تمام فکر و ذکرمان بازی هفته بعدمان با نساجی مازندران است و روی این دیدار تمرکز کرده‌ایم و برنامه‌های‌مان براساس این بازی چیده شده است.

نساجی اگر چه در فصل جاری نتایج خوبی نگرفته اما در دیدار با تیم‌های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس نشان داد تیم چغر و قابل‌احترامی است.

نساجی واقعا تیم خیلی خوب و با برنامه‌ای است اما تیم‌های بزرگ دنیا هم مثل همین رئال مادرید که از تیم‌های پرطرفدار و ثروتمند دنیا به‌شمار می‌رود وقتی با چالش مواجه می‌شوند خیلی سخت از این شرایط خارج می‌شوند درحالی که رئال مادرید این همه بازیکن خوب و مربیان بزرگی دارد اما به یکباره چندین هفته نتیجه نمی‌گیرد یا تیمی مثل بایرن مونیخ در جام حذفی به یک تیم دسته دومی می‌بازد. بالاخره این موارد جزئی از فوتبال هستند. نساجی هم به نظر من تیم خوبی است و واقعا باید از آقای حدادیان، مالک این تیم تشکر کرد که بخش خصوصی ورود کرده و چون خودش مازندرانی است به عشق مردم مازندران با این شرایط بد اقتصادی دارد برای این تیم هزینه می‌کند و مطلع هستم که این تیم از لحاظ پرداختی و پشتیبانی و رفت‌وآمدها تیمی است که انضباط دارد. حدادیان نیز نشان داده خیلی اهل مصاحبه و حاشیه نیست، او رفیق چندین ساله من است و سال‌هاست از نزدیک او را می‌شناسم و فقط عاشق خدمت به نماد مردم مازندران یعنی باشگاه نساجی است. بنابراین خیلی دوست دارد خدمت کند و با اینکه شرایط اقتصادی امروز خیلی خوب نیست اما طبق قول و حرفی که زده بود حتی خیلی مواقع جلوتر به تعهداتش عمل می‌کند. در هر صورت برای تیم‌های بزرگ هم این اتفاقات می‌افتد نساجی که دیگر جای خودش را دارد و نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم. با این حال امیدواریم این تیم قدیمی و ریشه‌دار و مردمی حمایت شود. یک‌سری آدم‌ها به عشق ورزش می‌آیند اما یک‌سری هم هستند که در همین فضا به دنبال تبلیغات و سوءاستفاده‌ها هستند اما این بنده خدا دنبال این کارها نیست. امیدواریم به هر حال نساجی دوباره به روزهای خوب گذشته برگردد چون مردم عاشق این تیم هستند و با این تیم خاطرات زیادی دارند. مردم مازندران به عشق نساجی می‌خوابند و به عشق نساجی بیدار می‌شوند و به عشق نساجی زندگی می‌کنند و با آمدن استاد جلالی که سال گذشته هم در آن شرایط سخت به کمک این تیم آمد مطمئنم امسال هم حتما با آمدن ایشان اتفاقات خوبی برای این تیم مازندرانی رخ می‌دهد و او می‌تواند به نساجی کمک کند.

کمی هم درباره انتخابات فدراسیون فوتبال صحبت کنیم. آیا روزهای روشنی را برای فوتبال ایران متصور هستید.

در این خصوص من موضع خاصی ندارم اما بحث من این است هر فردی که به‌عنوان رئیس بعدی فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود بتواند فوتبال ما را از این مشکلات و معضلاتی که دارد نجات دهد. شما ببینید که بعد از رئیس‌جمهور این رئیس فدراسیون فوتبال است که همیشه و همه جا دیده می‌شود و ریاست فدراسیون فوتبال یک جایگاه مهم است چون همه جای دنیا و در همین ایران که درباره آن صحبت می‌کنیم همه مردم عاشق فوتبال هستند چون با فوتبال زندگی می‌کنند. لیاقت فوتبال ما این نیست که هنوز داوران ما سیستم رادیویی نداشته باشند و دستمزدهایشان حداقلی باشد و حتی همان حداقل‌ها را هم نگیرند و همان هم عقب بیفتد. این درحالی است که از کمک داور ویدئویی هم خبری نشود. نباید این وضعیت زیرساخت‌های‌مان باشد که البته بخشی از آن به فدراسیون فوتبال مربوط است و بخش دیگر ربطی به آن ندارد اما امیدواریم یک رئیس فدراسیونی بیاید که به فوتبال ما خدمت کند و این مشکلاتی که داریم را هر چه زودتر برطرف کند.

کاندیداها مشخص شده‌اند. فکر می‌کنید چنین فردی در بین این کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال وجود داشته باشد که بخواهد فوتبال را از این وضعیت نجات بدهد.

من به صورت کلی حرف‌هایم را مطرح کردم و امیدوارم هر کسی که می‌آید این مشکلات و دغدغه‌های فوتبال ما را برطرف کند.

در جریان اتفاقات رخ داده در استقلال هستید؟ در ظاهر شرایط این تیم امروز به‌هم ریخته است.

اصلا و ابدا نمی‌خواهم در مورد جایی که در آن مسئولیت ندارم صحبت کنم. در برنامه تلویزیونی هم درباره استقلال و پرسپولیس از من سوال شد و من گفتم این دو تیم سرمایه ملی هستند و باید به آنها رسیدگی کرد اما در مورد شرایط امروز استقلال چون مسئولیت ندارم نمی‌توانم صحبت کنم و الان تمام فکر و ذکرم موفقیت گل‌گهر است و اگر ان‌شاءالله عمری باشد و زمانی باشد می‌توانیم سیرجان را به‌عنوان یکی از قطب‌های فوتبال ایران تبدیل کنیم چون هم مردم خوبی دارد و هم از مدیران دلسوزی بهره می‌برد و هم اینکه پتانسیل لازم را دارد و می‌توان با یک برنامه‌ریزی و آکادمی خوب آنجا را به‌عنوان یکی از قطب‌های فوتبال ایران و چه‌بسا پایتخت فوتبال کشور مطرح کرد. من درخصوص جایی که مسئولیت دارم صحبت می‌کنم و درباره جایی که مسئولیت ندارم اصلا و اخلاقا درست نیست که بخواهم حرفی بزنم.