آریا عظیمی نژاد بیشتر بخاطر موزیک سازی های مشهور خود و همچنین داوری برای مسابقه عصر جدید شهرت دارد. از مشهور ترین کارهای او میتوانیم: آهنگسازی مجموعه پایتخت و فیلم سینمایی میم مثل مادر را نام ببریم.
آریا عظیمی نژادبیشتر بخاطر موزیک سازی های مشهور خود و همچنین داوری برای مسابقه عصر جدید شهرت دارد. از مشهور ترین کارهای او میتوانیم: آهنگسازی مجموعه پایتخت و فیلم سینمایی میم مثل مادر را نام ببریم. در این شماره از سبک زندگی افراد مشهوربا زندگی آریا عظیمی نژاد بیشتر آشنا شوید.
آریا عظیمی نژاد داور عصر جدید
آریا عظیمینژاد، پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۲ در تهران متولدشد.
دوران کودکی آریا عظیمی نژاد
او آهنگساز و نوازنده سهتار اسـت. سهتار را نزد پدر بزرگ خود فرا گرفت و سپس از محضر اساتیدی چون جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش، علی اصغر زندوکیل بهره برد. او درسال ۷۲ در رشته موسیقی دانشگاه آزاد واحد هنر و معماری پذیرفته شده اسـت.
آریا عظیمی نژاد نزد اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب بـه فراگیری اصول موسیقی پرداخت. کار حرفهای ساخت موسیقی را از سال دوم دانشگاه با موسیقی تئاتر آغاز کرد و خیلی زود توانست در جشنوارههای بین المللی تئاتر، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن گردد.
عکس قدیمی آریا عظیمی نژاد
این موفقیتها سبب ورود او بـه سینما و تلویزیون گردید وآثار قابل توجهی را خلق کرد. آریا با ساخت موسیقی فیلم میم مثل مادر در سینما و او یک فرشته بود در تلویزیون توانست بـه جمع آهنگسازان شناختهشده ایران راه یابد کـه حاصل آن نامزدی بهترین موسیقی متن در جشنواره بین المللی فیلم فجر و جایزه خانه سینما برای فیلمهای چون میم مثل مادر طلا و مس و فرزند خاک اسـت.
آریا عظیمی نژاد و پسرش
بیوگرافی آریا عظیمی نژاد
در کارنامه کاری عظیمینژاد،آهنگسازی برای شش تاتر،۳۰ سریال تلویزیونی و بیش از ۲۰ فیلم سینمایی و چندین فیلم کوتاه دیده می شود. از جمله معروف ترین سریالهایی کـه موزیک آن نیز اقبال عمومی بسیاری یافت، سریال پایتخت بـه کارگردانی سیروس مقدم بودکه عظیمینژادان توانست با بهرهگیری از موسیقی فولکلول شمال و بعد ها در قسمت دوم « فولکور جنوب» اثر متفاوت را ارائه کند.
آریا عظیمی نژاد و محمد اصفهانی
ساخت موسیقی برای خوانندگان سرشناس ایرانی از دیگر فعالیتهای حرفهای اوست کـه از جمله آنها می توان بـه محمد اصفهانی، علیرضا عصار ، حسین خواجهامیری و فریدون اسرایی اشاره کرد. از جمله کارهای او کـه با اقبالی فراوان روبهرو شد، ساخت موسیقی برای قطعه ”آمدم ای شاه پناهم بده” با صدای استاد کریمخانیبود کـه برای بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان ساخته شد.
آریا عظیمی نژاد و پسرش
علاقه او بـه موسیقی فولکلور ایرانی سبب شد تا مجموعهای از موسیقی نواحی ایران را جمعآوری کرده و از آنها در ساخت موسیقی فیلم تاثیر گیرد. او همچنین کنسرتهای مختلفی رابه صحنه برد کـه از جمله آنها می توان بـه کنسرتش در چند تالار تهران و نیز انگلیس اشاره کرد.
آریا عظیمی نژاد و الهام پاوه نژاد
زندگینامه آریا عظیمی نژاد
او درسال ۱۳۹۳ دورهی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند ودر تولید آثار مهمی حضور داشته اسـت. او دراین سال در ۵ فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود رابه جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم آریا عظیمینژاد دراین سال، فعالیت در فیلم شاهزاده روم، فعالیت در فیلم ع ش ق بعنوان موزیک ساز و فعالیت در سریال پایتخت ۳ بعنوان موزیک ساز محسوب می شود.
آریا عظیمی نژاد و سامان مقدم
وی علاوهبر سریال پایتخت ۳، سال ۱۳۹۲ در ۴۰ سالگی در سریال دودکش نیز فعالیت داشته اسـت. آریا عظیمینژاد اینبار با محمدحسین لطیفی کارگردان سریال دودکش و هنرمندانی چون هومن برقنورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی و سیما تیرانداز همکاری داشت. با این کـه آریا عظیمینژاد را بیشتر بعنوان موزیک ساز میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده اسـت.
آریا عظیمینژاد علاوهبر موزیک ساز بـهعنوان نوازنده و خواننده تیتراژ نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته اسـت. مهم ترین اثر وی در حرفهی نوازنده، سریال قرعه اسـت. مهمترین اثر آریا عظیمینژاد در حرفهی خواننده تیتراژ، سریال جراحت اسـت. او سال ۱۳۸۸ در ۳۶ سالگی برای فیلم طلا و مس بـه کارگردانی همایون اسعدیان توانست در ۲۸مین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ شود.
آریا عظیمی نژاد و امیرحسین صدیق
ازدواج آریا عظیمی نژاد
آریا عظیمی نژاد سالهاست ازدواج کرده و صاحب یک فرزند پسر می باشد.
آریا عظیمی نژاد
دانستنی هایی درباره آریا عظیمی نژاد
آریا عظیمی نژاد، موزیکساز بسیار موفقی اسـت کـه در واقع استعداد موسیقیاییاش را پدرش کشف کرد. موفقیت های آریا عظیمی نژاد فقط در عرصه داخلی نیست او درسال ۸۳ مقام دوم جشنواره موسیقی بریتانیا را در رشته فولکلور بین المللی با تکنولوژی سه تار بدست آورد، و با جاسلین پوک آهنگساز و پیانو نواز مشهور بریتانیایی آشنا شد.
آنها در چند پروژه نیز باهم همکاری داشتند. عظیمی نژاد موفق شد چندین قطعه برای فیلمهای خارجی هم بسازد. زبان ساده و فاخر و گویایی کـه آریا عظیمی نژاد در موسیقیهایش استفاده میکند مهمترین دلیل موفقیت اوست. گفته می شود آریا عظیمی نژاد در زندگی شخصی خود فردی بسیار صبور و ساکت اسـت.
او بسیار کم صحبت می کند و حجب اخلاقی کـه دارد مانع از برونریزی خشم اوست. او تنهایی رابه رفت و آمدهای زیاد ترجیح می دهد و کمتر در جمع حاضر میشود اما برای دوستان و خانوادهاش وقت زیادی می گذارد. آریا عظیمی نژاد درکنار رویا نونهالی، امین حیایی و سید بشیر حسینی داوری مسابقه عصرجدید را برعهده دارد.
آریا عظیمی نژاد و احسان علیخانی
صحبت های تاثیرگذار آریا عظیمی نژاد درباره زندگی شخصی اش!
مصاحبه آریا عظیمی نژاد
کارگاه موسیقی آریا عظیمی نژاد
آریا عظیمی نژاد درباره کارگاهی کـه سالها پیش تاسیس کرده بود و خیلی زود بـه تعطیلی آن منجر شد، گفت:شرایط بـه گونه ای شد کـه دیگر نتوانستم کارگاه را دایر کنم. بهمین دلیل وادار شدم تا کارگاه را تعطیل کنم. البته فرصت بیشتری برای ساخت موسیقی پیدا کردم.
جهان موسیقی امروز با ورود فضاهای مجازی بـه شکلی پیش میرود کـه تمام امکانات در اختیار جوان ها و کسانی کـه جویای موسیقی هستند، قرار میگیرد. این موزیسین کشورمان، بیان کرد: از همان ابتدا و با مشورت کارگردان مجموعه «پایتخت» تصمیم برآن شد تا گرایش های مختلفی کـه بـه موسیقی دارم را در فضایی کـه با مجموعه هم خوانی داشته باشد، تلفیق کنم.
آریا عظیمی نژاد و سارا و نیکا
گاهی برای ایجاد چنین فضاهایی بـه جنوب کشور سفرمی کردم و گاهی هم با توجه بـه مضمون «پایتخت ها» ریتمی تازه بـه ذهنم میرسید. در واقع موسیقی «پایتخت» بر اساس خط داستان آن از شمال بـه جنوب و حالا کـه داستان «پایتخت ۵ » بـه بیرون از کشور رسیده، سفری بـه ترکیه داشتم. بـه هر حال دراین زمینه بـه ترکیبی تازه از موسیقی دست یافته ام کـه برای خود مـن هم لذت بخش اسـت.
البته گوش بیننده با موسیقی نواحی شهر هـای مختلف و نیز ساز های متنوع آشنا خواهد شد. این آهنگساز با توجه بـه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: جشنواره موسیقی در ایران درکنار دیگر جشنواره ها لازم اسـت اما انچه مـا هنرمندان از جشنواره ها انتظار داریم، اصولا عملی نمیشود.
آریا عظیمی نژاد داور عصر جدید
نظر آریا عظیمی نژاد درباره جشنواره های موسیقی
بهمین دلیل اینگونه جشنواره ها خیلی مورد علاقه مـن نیست. اغلب جشنواره های مـا فضای خاصی دارند کـه شاید برای مـن هنرمند هیچگونه جذابتی نداشته باشد. مـن این موضوع را بارها در گفتگو هایم گفته ام کـه موسیقی هنری درونی اسـت کـه باید خلق شود و بـه گوش همه ی برسد. پس موسیقی فراتر از جشنواره هایی اسـت کـه دراین زمینه برگزار می شود.
جشن تولد آریا عظیمی نژاد و پسرش
موسیقی را بدون حد و مرز دوست دارم و برای آن تلاش میکنم. عظیمی نژاد درباره موسیقی مجموعه های تلویزیونی بیان کرد: دراین سالها علاوه بر این کـه مجموعه های تلویزیونی پخش میشوند، موسیقی آنها بیشتراز گذشته بـه چشم میآید. در واقع تلفیق خوانندگان و موسیقی مجموعه ها باعث شده تا سلیقه مردم عوض شود. بـه نظرم موسیقی نیاز داشت تا روح دوباره ای بگیرد.
آریا عظیمی نژاد و فریدون شهبازیان
ناشنوایی ۱۰ ساله آریا عظیمی نژاد
آهنگساز مجموعه تلویزیونی «پایتخت»در برنامه خندوانه با بیان اینکه به مدت ۱۰ سال ناشنوای کامل بودم، درخصوص بیماری خود گفت: من در سن ۲۰ سالگی متوجه آسیب دیدگی گوشم شدم و پس از مراجعه به دکتر به من گفتند که تا سال دیگر ناشنوا می شوی و باید کار موسیقی را کنار بگذاری و همین هم شد.
من در سن ۳۰ سالگی «کر» مطلق بودم و هیچ چیز را نمی شنیدم و تنها از روی لب خوانی متوجه جملات و حرف ها می شدم. اما بعد از ۱۰ سال و دوندگی های زیاد روزی وارد مطب دکتری حاذق شدم و با روند درمان این دکتر شنوایی کاملم را به دست آوردم.
گفتگو با آریا عظیمی نژاد
کما رفتن آریا عظیمی نژاد
آریا عظیمی نژاد آهنگساز و داور برنامه عصر جدید در گفتگویی از تجربه عجیبش در زندگی گفت. او در این گفتگو عنوان میکند که چند سال پیش به سبب نارسایی قلبی و گرفتگی رگ قلبش به بیمارستان مراجعه میکند که در پی اتفاقاتی به کما میرود و مرگ را تجربه میکند.
این آهنگساز در صحبتهای خود در خصوص این اتفاق از اصطلاح تجربه ناگوار و درخشان» یاد میکند؛ و اینکه تجربهای بسیار عجیب را گذرانده است و صحبت از جزئیات این اتفاق برایش سخت است. از اینکه دیگر تغییری حاصل نمیشود و ادراک ما از خودمان تغییر میکند.
آریا عظیمی نژاد در بیمارستان نیکان
ماجرای نجات پیداکردن آریا عظیمی نژاد از مرگ
وقتی یک تهیه کننده یا کارگردان تلویزیون قصد دارد برای سریالش سازنده موسیقی متن انتخاب کند، این کار چگونه صورت می گیرد؟ شما به عنوان یک آهنگساز واجد چه ویژگی هایی از نظر کارگردان ها و تهیه کنندگان هستید؟
برای یک فیلم یا سریال دو جنس مختلف از سازنده موسیقی متن وجود دارد. گروهی از آهنگسازها فرم ثابتی دارند و کاملا فرم موسیقی آنها مشخص است. مثلا یک آهنگساز مدل ارکستر ملی، با ترکیبی از سازهای سنتی و کلاسیک کار می کند و کارگردانی که به چنین جنس موسیقی نیاز دارد، با این آگاهی به سراغ چنین فردی می رود. من در میان آهنگسازان جزو افرادی هستم که دوست دارم در این عرصه جنس های جدید و مختلف موسیقی را تجربه کنم. برخی از کارهای من هیچ ربطی به کارهای دیگرم ندارد.
آریا عظیمی نژاد در خندوانه
این تجربه گرایی چگونه اتفاق می افتد؟
در وهله اول باید آهنگساز شناخت و دانش لازم را نسبت به سبکی که می خواهد به آن وارد شود، داشته باشد. موسیقی الفبایی کلی دارد اما فردی که می خواهد بر پایه موسیقی سنتی آهنگی بسازد نمی تواند از دستگاه های سنتی ایرانی آگاهی نداشته باشد. البته در برخی مواقع آهنگسازان افرادی را به عنوان مشاور وارد کارهای خود می کنند اما آهنگسازی که این کار را انجام می دهد، به جز ارکستراسیون و قواعد و اصول آهنگسازی، باید دانش و شناخت فرم موسیقی مورد نظرش را داشته باشد.
آریا عظیمی نژاد و همسرش
بخش عمده یی از فعالیت موسیقایی شما در زمینه استفاده از موسیقی فولکلور در موسیقی فیلم و سریال، از طریق تلویزیون به مخاطبان عرضه شده است. آیا این مساله در فراگیری این جنس از موسیقی تاثیری داشته است؟
بله. بسیار زیاد. گاهی برخی از دوستانم به من انتقاد می کنند که چرا با تلویزیون کار می کنم اما من این اعتقاد را ندارم. به خاطر فراگیری این رسانه می توان سطح سلیقه مردم را ارتقا داد. در سال های گذشته همیشه جنس ثابت و کلیشه یی از موسیقی را در برنامه های تلویزیونی می شنیدیم اما در سال های اخیر جنس های مختلفی از موسیقی در تلویزیون شنیده می شود که این مساله بازتاب بسیار خوبی در میان مردم داشته است.
در سریال «پایتخت ۱» از موسیقی منطقه علی آباد کتول استفاده کردیم. این موسیقی از موسیقی مازندرانی، ترکمن ها و خراسان مجزاست و شخصیتی کاملا مستقل و درخشان از نظر موسیقایی دارد. استفاده از این نوع موسیقی در یک سریال تلویزیونی باعث شناساندن این موسیقی به مخاطبان شده است و حتی در این منطقه تاثیرات مثبتی داشته است. از جمله افزایش توریست برای اینکه علی آبادی که در سریال پایتخت از آن صحبت می کنند و موسیقی اش را زمزمه می کنند، کجاست.
آریا عظیمی نژاد و پدرش
درباره آثاری مانند «پریدخت»، «روزهای اعتراض» و «او یک فرشته بود» چه مسیری را طی کردید؟
درباره این سریال ها نیز همین مسیر را در پیش گرفته ام اما بستر موسیقیایی در آن آثار بستر مدرن تری بوده است. در سریال او یک فرشته بود، در کنار کمانچه که سازی سنتی است و در موسیقی نواحی هم استفاده می شود، از آواز خانم «پروین عالی پور» که از خواننده های خوب بختیاری است در کنار آواز «شوان پرور» از خوانندگان موسیقی کردستان ترکیه استفاده کردم. اینها جزو موسیقی نواحی محسوب می شود ولی فرم است که فضای مدرن می سازد. در آن سریال فضای کلی کار ترس و دلهره است و از نوعی موسیقی استفاده شده که به این فضا دامن زده شود. در سریال پریدخت موسیقی کاملا از موسیقی کردستان و سازهایی مانند رباب و تنبور استفاده شده و مقام کردی است. موسیقی روزهای اعتراض نیز از این قاعده مستثنی نیست