تصاویر دیدنی از بستکتبال بازی کردن بازیکنان تیم استقلال + عکس

08:31 - 1399/11/19
پیج رسمی باشگاه استقلال تصاویری دیدنی از ریکاوری تیم استقلال و بسکتبال بازی کردن بازیکنان این تیم را برای طرفداران خود به اشتراک گذاشت که شما هم می توانید در ادامه این پست و تصاویر منتشر شده را مشاهده کنید.
تصاویر دیدنی از بستکتبال بازی کردن بازیکنان تیم استقلال + عکس

عکس از تمرین (ریکاوری) امروز استقلال در سالن یادگار امام مجموعه ورزشی انقلاب #استقلال

آشنایی با باشگاه استقلال تهراندر سال 1323 چهار جوان تصمیم گرفتند تا باشگاهی تاسیس کنند. نام آنها میرزایی، نواب، خشایار و جانانپور بود. علاوه بر آنها خاکزاد، گیتی، گریش، کلانی، مهدیون و حسینی نیز دیگر اعضای باشگاه بودند که به دلیل علاقمندیشان به دوچرخه سواری نام باشگاه را دوچرخه‌سواران نهادند.

ابتدا تنها رشته فعال باشگاه دوچرخه سواری بود، اما بعدها رشته های والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، وزنه برداری، کشتی، شنا و فوتبال نیز فعالیت خود را آغاز کرد.طی مذاکراتی که مسئولان باشگاه دوچرخه سواران با علی دانائی فرد موسس وقت باشگاه تورانجام دادند، موافقت شد که باشگاه تور با نام دوچرخه‌سواران وارد عرصه رقابت در فوتبال شود.

رقابت اصلی در فوتبال کشور تا پیش از سال 1325 بین سه تیم دارایی، شاهین و سرباز بود، اما با ورود تیم دوچرخه سواران که از همان ابتدا با پیراهن آبی وارد میدان شد، مثلث قدرت به مربع شد و قطب چهارم فوتبال نیز شکل گرفت.

تیم دوچرخه‌سواران در سال 1325 و با حضور پرویز عمو اوغلی، گرائیلی، دانائی و سید آقا جلالی در هیئت مدیره تشکیل و روانه رقابت‌ها شد. حاصل کار نایب قهرمانی در سالهای 25 و 26، نایب قهرمانی و قهرمانی جام حذفی در همان سالها بود. در سال 1328 نام باشگاه دوچرخه سواران به تاج تغییر یافت و در همین سال قهرمان باشگاه‌های تهران شد.

به دلیل اهمیت باشگاه تاج از ردیف بودجه اختصاصی برخوردار شد. رنگ لباس باشگاه نیز پیراهن آبی با آستین سفید، شورت سفید و جوراب سفید بود. علی دانائی فرد برای تقویت این تیم، تیمهای تورج، افسر، دیهیم، کورش و اتم را تاسیس کرد. تاج در سراسر کشور گسترش یافت و در شهرهای اهواز و رشت بیش از دیگر نقاط ایران پایگاه مردمی یافت.

اولین قهرمانی در آسیادر فروردین سال 1349 و در باشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه (شهید شیرودی)، تیم های تاج از ایران و هاپوئل رژیم صهیونیستی فینال جام باشگاهای آسیا را برگزار کردند. در این دیدار تیم تاج تا دقیقه 83 یک بر صفر عقب بود که در این دقیقه غلام وفا‌خواه که به مرد جامها معروف بود، گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد و کار به وقت اضافه کشید که تیم تاج با گل مسعود معینی مدافع پیش تاخته خود در وقت اضافه قهرمان آسیا شد.

تصاویر دیدنی از بستکتبال بازی کردن بازیکنان تیم استقلال + عکس13

تغییر نام به استقلال و دومین قهرمانی در آسیابا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 باشگاه تاج به استقلال تغییر نام پیدا کرد.استقلال در سال 1370 برای دومین بار قهرمان آسیا شد. استقلال در فینال باشگاه های آسیا توانست تیم لیائولینگ چین را با نتیجه 2 بر 1 شکست دهد و جام را برای دومین بار به خانه بیاورد.

مربیان خارجی از بدو تاسیسزدراکو رایکوف، ولادمیر جکیج، بونژاک، یوگنی سوکومور خوف، جکیچ دلیچ، لئونید بیلفسکی و رولند کوخ از جمله مربیان خارجی بودند که با استقلال کار کردند. در این میان رایکوف بیشترین سابقه حضوررا دارد که به مدت هشت سال مربی استقلال بود و طی این دوره با استقلال قهرمان ایران در سال 49، قهرمان جام میلز هند، دو دوره قهرمانی باشگاهای آسیا و قهرمانی جام اتحاد را در کارنامه خود دارد.

مربیان استقلال از آغاز تا کنونمرحوم علی دانائی‌فرد، محمود بیاتی، مرحوم رسول مدد نوعی، محمد رنجبر، حشمت مهاجرانی، پرویز ابو طالب، مجتبی کرد نوری، کمائی، مرحوم جاهد، مصطفی شرکا، حسن حبیبی، حسن عضدی، رضوی، اصغر شرفی، کامبیز جمالی، محمد صلاحی، منصور پورحیدری، غلامحسین مظلومی، بیژن ذوالفقارنسب، ناصر حجازی، رضانعلچگر، عبداللهی، بهتاش فریبا، اصغرحاجیلو، پرویزمظلومی، حمید ملک احمدی، منصور رشیدی، جواد زرینچه و امیر قلعه‌نویی ، صمد مرفاوی و فیروز کریمی مربیانی بودند که از بدو تاسیس تا کنون به عنوان سرمربی رهبری تیم را برعهده داشتند. در حال حاضر صمد هرفاوی سکاندار این تیم است.

استقلال یک بار در فصل 85-1384 موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ‌برتر و بار دیگر در لیگ برتر هشتم قهرمان شد: استقلال قهرمان هشتمین دوره‌ لیگ‌برتر فوتبال ایران شد.تیم استقلال در لیگ یازدهم با سرمربیگری پرویز مظلومی به عنوان نایب‌قهرمانی رسید. مسئولان باشگاه استقلال برای هدایت تیم فوتبال خود در لیگ دوازدهم با امیر قلعه‌نویی به توافق رسیدند و در همین لیگ به قهرمانی نیز دست یافتند.

تاریخچه تاسیس :

تیمی که امروز به نام باشگاه فرهنگی - ورزشی استقلال ایران شناخته میشود یکی از قدیمی ترین تیمهای فوتبال ایران است که افتخارات زیادی را یدک می کشد. اگر ثبت رسمی این باشگاه را با نام "استقلال" تولد اسمی آن بدانیم، مرتکب اشتباه بزرگی شده ایم چرا که اگر به دنبال واقعیت تشکیل این مجموعه باشیم، باید به زمان خیلی گذشته برگردیم، زمانی که ورزش فوتبال از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردار نبود.

در سال 1323 تعدادی از دوچرخه سواران با سابقه که عناوین قهرمانی کشوری را در اختیار داشتند، تصمیم گرفتند با ایجاد مرکزی برای گردهمایی دوستانه، پایه های یک تشکل صنفی را برپا کنند. این مرکز، مکان تصمیم گیری و سازماندهی در مورد امور مرتبط به دوچرخه سواری بود. اغلب این دوچرخه سواران نظامی و دانشجو بودند و نام دفتر مرکزی خود را "کلوپ دوچرخه سواران" انتخاب کردند.

فعالیتهای کلوپ دوچرخه سواران از سال 1324 هجری شمسی وارد مرحله تازه ای شد و این در شرایطی بود که باشگاه "تور" که توسط مرحوم دانایی فرد تشکیل و هدایت می شد، پس از شکست دادن تیم کارگر آبادان مورد توجه مسئولان دوچرخه سواران قرار گرفت و طی مذاکراتی موافقت شد که تیم "تور" با نام دوچرخه سواران وارد عرصه رقابتها شود.

پس از پایه گذاری دوچرخه سواران پنج نفر به نامهای نواب (دوچرخه ساز)، میرزایی (نجار)، خشایی(نگهبان بانک)، خسروانی (افسر) و جانانپور (کارمند تربیت بدنی) تیم دوچرخه سواری باشگاه را بنیان گذاری کردند و پس از سپری شدن چند ماه به پیشنهاد "عمو اوغلی" قرار شد که در کنار تیم دوچرخه سواری یک تیم فوتبال نیز با همان نم به وجود آید که این موضوع، به تایید سایر اعضای باشگاه خصوصاً زنده یاد علی دانایی فرد قرار گرفت و پس از آن دوچرخه سواران رسماً موجودیت خود را اعلام کرد و در همین بین، چند تن از بازیکنان سرشناس تیم فوتبال نادر از جمله مهندس جاویدان به تیم فوتبال دوچرخه سواران پیوستند و نام این تیم در هیات فوتبال استان تهران ثبت گردید.

به هر حال باشگاه استقلال با نام اولیه «دوچرخه سواران» در چهارم مهرماه سال 1324 هجری شمسی پایه گذاری شد و در طول همه این سالها حتی یک روز از فعالیت باز نایستاده است.این بزرگترین افتخار برای باشگاهی است که با جذب بهترین و با اخلاق ترین بازیکنان، خود را به عنوان سرآمد باشگاههای ایران و آسیا مطرح کرده است. موسسان باشگاه به دلیل علاقه به ورزش دوچرخه سواری، نام این باشگاه را دوچرخه سواران گذاشتند و پس از آن رقابت اصلی در فوتبال ایران از سال 1325 بین تیمهای «دوچرخه سواران»، شاهین، سرباز و دارایی بود.

با انتخاب پیراهن و پرچم آبی رنگ به عنوان نماد اصلی این باشگاه، استقلال پا به عرصه ای گذاشت که کمتر کسی در آن روز تصور می‌کرد این تیم بتواند در آینده ای نه چندان دور به افتخاراتی بزرگ دست یابد.

در ابتدا تنها رشته فعال باشگاه، دوچرخه سواری بود. اما در مدت زمان بسیار کوتاهی ورزشهای والیبال، بسکتبال، وزنه برداری، کشتی، پینگ پنگ، شنا و فوتبال نیز فعالیت خود را در باشگاه دوچرخه سواران آغاز کردند. هنوز چهار سال از تشکیل تیم فوتبال دوچرخه سواران نگذشته بود که پرویز خسروانی در سال 1328 امتیاز باشگاه دوچرخه سواران را به نام خود به ثبت رساند و این تیم به "تاج" تغییر نام پیدا کرد. طبق سوابق وا اسناد موجود، تاریخ تغییر نام باشگاه به "تاج"، اول اسفندماه سال 1328 هجری شمسی می باشد.

از دلایل اصلی تغییر نام باشگاه می توان بهطرز تفکر عده کثیری از علاقه مندان به ورزش اشاره کرد. زیرا باشگاه دوچرخه سواران در تمامی رشته های ورزشی فعالیت داشت، اما عده قابل توجهی از مردم بر این باور بودند که اعضا دوچرخه سواران می بایست دوچرخه سوار باشند. بنابراین اعضای هیات مدیره این باشگاه که متشکل از آقایان «پرویز عمواوغلی، گرائیلی، ملکی، علی دانایی فرد و سید آقا جلالی» بودند، تصمیم گرفتند نام دیگری را برای باشگاه انتخاب کنند. پس از بحث و گفتگوی فراوان و رای گیری بین اعضای هیات مدیره نام «تاج» تصویب و به ثبت رسید. هیات مدیره باشگاه تاج از افرادی چون «امیر اسدالله علم» - نخست وزیر وقت ایران – به عنوان رئیس هیات مدیره- تشکیل یافت و بودجه قابل توجهی را برای باشگاه تاج منظور کرد. ضمن آنکه سروان پرویز شیخان به عنوان مدیر باشگاه تاج مشغول به فعالیت بود. باشگاه تاج سپس با تلاشهای پرویز خسروانی و اسداله علم در نزدیکی باغ امین الدوله (دروازه شمیران) صاحب باشگاه آبرومندی شد. در ادامه و پس از 29 سال، در سال 1357 هجری شمسی متعاقب با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و با مشورت تعدادی از بازیکنان قدیمی این باشگاه، از جمله کردنوری و جلالی، تیم تاج تغییر نام پیدا کرد و این بار یک اسم ماندگا و فراموش ناشدنی به نام «استقلال" بر این تیم گذارده شد. لازم به یادآروی است که پس از انقلاب اسلامی، پرویز خسروانی – مدیر باشگاه تاج- از ایران خارج و باشگاه استقلال به سازمان تربیت بدنی جمهروی اسلامی ایران سپرده شد. ضمن آنکه تمامی امکانات باشگاه تاج پس از پیروزی انقلاب به تصرف دولت درآمد و باشگاه استقلال بعد از آن روزهای سختی را پشت سرگذاشت.

استقلال افتخارات فراوانی را برای میلیونها هوادار خود و فوتبال ایران به ارمغان آورد که تاکنون نه تنها در ایران، در قاره کهن آسیا نیز کمتر باشگاهی موفق به کسب آن شده است. اگرچه اکنون بعضی از بنیانگذاران و بازیکنان اولیه و بسیاری از هواداران سالیان گذشته این باشگاه روی در نقاب تیره خاک کشیده اند ولی خدمت و تلاشها و از خود گذشتگی های پیشکسوتان وبازکنان استقلال هر یک همچون بنای یادبودی برای نسل جدید خود نمایی می کند.

دوچرخه سواران آن روز، تاج روزگاز بعد و استقلال امروز هر یک بخشی از تاریخ پر افتخار باشگاهی است که با وجود فراز و نشیبها ، هر روز برشمار هوادران آن افزوده می شود. استقلال تمامی موجودت فعلی خود را مدیون مرحوم علی دانایی فرد است که همزمان با تاسیس و دوچرخه سواران به این تیم پیوست و تمامی عمر خود را صرف ترقی و پیشرفت آبی پوشان و تعلیم و تربیت جوانان این آب و خاک کرد. وی در سال 1358 عالم خاکی را به شوق دیدار معبود ترک کرد و چشم از دنیا فروبست. روحش شاد و یادش برای همیشه گرامی باد.

باشگاه استقلال در ثبت شرکتها، به عنوان موسسه فرهنگی- ورزشی استقلال تهران ثبت شده است که سرمایه اولیه آن یک میلیون ریال بود.

باشگاه استقلال بنا به شرایط مقتضی از پنج آرم بر روی پیراهن خود به عنوان نماد باشگاه استفاده کرد که دو آرم مربوط به زمان تشکیل تیمهای دوچرخه سواران و تاج بود و سه آرم دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای استقلال برگزیده شد.

کسب مقامهای متعدد از میادین داخلی و آسیایی از استقلال تیمی رویایی و پرافتخار در سطح ایران و آسیا ساخته است که شاید ساختن چنین مجموع ای فقط در رویا برای تیمهای دیگر ممکن باشد

دفتر مرکزی باشگاه استقلال تهران :

  • آدرس: تهران - سعادت آباد - پل مدیریت - خیابان علامه جنوبی - خیابان 38 غربی- پلاک 68
  • تلفن: 88692155 - 88690152
  • نمابر: 88683178

استادیوم مسابقات خانگی تیم فوتبال باشگاه استقلال تهران

نام ورزشگاه: استادیوم آزادی تهران

ظرفیت : یکصد هزار نفر

آدرس: تهران - اتوبان کرج - مجموعه ورزشی آزادی تهران