مرور خاطرات فوتبالی با افشین پیروانی

07:43 - 1399/11/19
افشین پیروانی سرپرست باشگاه پرسپولیس 50 ساله شد تا همچنان در بین پرسپولیسی ها چهره محبوبی تلقی شود.
مرور خاطرات فوتبالی با افشین پیروانی

افشین پیروانی، مدافع و کاپیتان سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس که در حال حاضر مدیریت این تیم را بر عهده دارد امروز وارد 50 سالگی شد. به بهانه تولد او به برش‌های مهمی از زندگی ورزشی‌ و خصوصیات اخلاقی خاصش پرداختیم.

از بانک تجارت تا نیمکت مدیریت پرسپولیس

خانواده پیروانی کاملاً ورزشی هستند و او در شیراز فوتبال را از سنین کودکی و اوایل دوره نوجوانی زیر نظر برادر بزرگترش غلامحسین آموخت و بعد از حضور در تهران خودش را بالا کشید تا به کاپیتانی پرسپولیس و پیراهن ثابت تیم ملی رسید.

پیروانی با بانک تجارت فوتبالش را در تهران شروع کرد و 3 سال در این تیم بود و بعد از آن زمانی که به تیم ملی دعوت شد چشم علی پروین را هم در پرسپولیس گرفت. به نوعی می‌شود گفت او پیراهن تیم ملی را از اعتبار پرسپولیس به دست نیاورد و به عنوان یک بازیکن ملی پوش با سرخپوشان قرارداد امضا کرد که این پوئن مثبتی است که آن زمان کمتر اتفاق می‌افتاد.

او پس از گرفتن کارشناسی ارشد، در دانشگاه فینکس آمریکا دکترای تربیت بدنی خوانده و خیلی از هم نسلان خود بعد از پایان بازی رو به مربیگری آورد. در دوره‌های مختلف شرکت کرد و مدرک مربیگری پرولاینسس را هم گرفت ولی برخلاف دو برادر دیگرش غلامسحین و امیرحسین از این رشته کنار رفت و جایگاه خودش را در پست مدیریتی پیدا کرد.

تبلیغات

مرور خاطرات فوتبالی با افشین پیروانی17

مرور خاطرات فوتبالی با افشین پیروانی5

سفارش پیراهن مشکی پرسپولیس (اصل Uhlsport)

مرور خاطرات فوتبالی با افشین پیروانی20

جام جهانی 1998

بعد از 20 سال حسرت حضور در جام جهانی، تیم 98 که تمام بازیکنانش به نوعی جزو اسطوره‌های فوتبال ایران شدند از نصف سهمیه پلی آف آسیا دفاع کرده و با برتری مقابل استرالیا به فرانسه رفتند. پیروانی تا آن مقطع جزو معدود بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بود که رنگ جام جهانی به خود دیده است و در جام جهانی نیز فرصت حضور در بازی قرن (ایران – آمریکا) را به دست آورد. پیروانی اگرچه در دقیقه 75 تازه وارد زمین شد ولی به خط دفاع آشفته و استرس زده سروسامان بخشید و با آرامش و صلابت مثال زدنی خود توانست به حفظ برتری ایران کمک کند.

یک جام برای پرسپولیس با گلزنی در دربی

او یکی از مهم‌ترین گل‌هایش برای پرسپولیس را در دربی به ثمر رساند. در دربی فینال جام حذفی افشین پیروانی در دقیقه 85 گل دوم و پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند و به نوعی قهرمانی را برای پرسپولیس در جام حذفی 1378 به دست آورد.

مرور خاطرات فوتبالی با افشین پیروانی5

جای خالی محمودخان پر شد

افشین به عنوان مدیر پرسپولیس مشغول کار است و نقش پررنگ او را در مدیریت حواشی این تیم نمی‌توان نادیده گرفت. وقتی محمود خوردبین بازنشسته شد خیلی‌ها نگران پر کردن جای خالی او بودند چرا که سال‌ها بالای سر تیم بود. پیروانی به خوبی توانسته در این مدت پرسپولیس را مدیریت کند و نقشش را در موفقیت های اخیر این تیم نمی‌توان نادیده گرفت.

سیبل حاشیه ها

پیروانی طی مدت مدیریت تیم همواره خودش را سیبل حواشی تیم و باشگاه می‌کند. نمونه‌اش را در درگیری با سپاهان در بازی برگزار نشده فصل قبل می‌توان به خوبی دید و البته رایزنی برای حضور 8 بازیکن پرسپولیس در قطر در شرایطی که ویزای آنها ریجکت شده بود.

منبع ورزش 3