تاثیرات بی احترامی به همسر خود که نمی دانستید

12:04 - 1399/11/10
بی احترامی به همسر اثرات منفی بر روی کودکان می گذارد که بهتر است به مرور زمان این عادت بد را کنار بگذارید.
بی احترامی به همسر

اثرات منفی بی احترامی به شوهر جلوی بچه ها و دیگران

متاسفانه برخی از خانم ها در حضور فرزندان خود در مواجهه با تنگناها ، رفتارهای اهانت آمیز و پرخاشگرانه ای را در پیش می گیرند و به همسر خود بی احترامی می کنند و به جای سخنان احترام آمیز از الفاظ ناشایست، فحاشی و انتساب صفات منفی استفاده می کنند .

تکرار این کار در حضور فرزندان سبب می شود اقتدار و ابهت پدر در محیط خانواده مخدوش گردد و زمینه برای بروز رفتارهای نامناسب از جانب مردان فراهم شود . بنابراین احترام به همسر و رعایت حدود و احترام در روابط همسران مانع از بسیاری اختلاف های بزرگ می شود. در این بخش از نمناکبه این موضوع مهم می پردازیم.

بی احترامی به شوهر ممنوع

احترام به همسر سبب می شود وظایفش را بهتر انجام دهد. اگر به همسرتان احترام بگذارید و این احترام را کنار فرزندتان نیز حفظ کنید فرزند شما ، ابهت پدرش را نادیده نمی گیرد و از همان کودکی یاد می گیرد که به پدرش احترام بگذارد.

اینگونه همسر شما در می یابد که او را دوست دارید و با احترامی که به او می گذارید، اعتماد بنفس لازم برای برآورده کردن انتظارات شما را به دست می آورد و می داند شما همیشه برای حمایت از او آماده اید.

پس بابت هر چیز کوچکی او را سرزنش و تحقیر نکنید، زیرا اگر او را بابت هر حرکتی نقد و نکوهش کنید او از مسئولیت هایش سرباز خواهد زد و برای گرفتن تصمیم های مهم و بزرگ دچار تردید و ترس خواهد شد.

اگر به مرد خانه تان احترام بگذارید ، از نظر احساسی و مالی از خانواده حمایت می کند و تلاشش را می کند تا خانواده اش شاد و راضی باشند . او در هر شرایطی به شما اطمینان می کند و هر مشکلی برایش پیش بیاید با شما مطرح می کند . پس حالا باید بدانید چگونه احترام تان را به همسرتان نشان دهید.

تاثیرات بی احترامی به همسر خود که نمی دانستید4

چگونه احترام تان را به همسرتان نشان دهید و بی احترامی به او را ترک کنید؟

چشم پوشی از مسایل جزیی و کم اهمیت

آزار دادن فقط به معنای آسیب جسمانی به همسر نیست و می تواند روح و روان طرف مقابل را زخمی کند. برخی زنان دائما و بدون در نظر گرفتن تفاوت های فردی و فرصت های نابرابر افراد ، همسر خود را با همسر بستگان و یا نزدیکان مقایسه می کنند و تنها جنبه های منفی شوهر خود را می بینند و آن ها را برجسته می کنند .

در صورتی که بزرگنمایی مسایل جزیی موجب اذیت و آزار شوهر می شود پس از مسایل جزیی و کم اهمیت چشم پوشی کنید . و اگر نتوانید در مواجهه با معضلات جزیی، عکس العمل مناسبی نشان دهد، موجب احساس ناراحتی شما می شود و متعاقب آن سلامت و بهداشت روان همسرتان تحت تاثیر قرار می گیرد و جو خانه نیز متشنج می شود و اگر فرزندی نیز وجود داشته باشد از شکل گیری شخصیت نرمال محروم می شود.

ترک بدبینی و سوءظن

بدبینی و سوءظن نیز به خاطر ناآگاهی از شیوه های صحیح همسرداری شکل می گیرد و در صورتی که درمان نشود، می تواند حتی باعث ازهم پاشیدگی زندگی مشترک شود؛ در واقع بدبینی و سوء ظن که نقطه مقابل حسن ظن و اعتماد است، می تواند یکی از اختلالات روانی به شمار آید و زنانی که به این اختلال دچار می شوند، هیچوقت نمی توانند از لحظه های شاد خود بهره مند شوند و مشکلات خود را مدیریت کنند.

همفکری با همسر

برای عقاید و نظرات همسرتان احترام قائل شوید و او را در تصمیمات زندگی شریک کنید مثلا در موضوعات مهمی مانند مسائل مالی خانواده، آموزش بچه ها و ...همفکری اش را بخواهید.

به خاطر سپردن الویت ها

ذائقه و سلیقه ی همسرتان را بشناسید. نمناک بارها عنوان کرده است که محبت و صمیمیت در کانون خانواده با شناخت و توجه به خواسته ها و انتظارات همسر (در حد امکان تامین) شکل می گیرد. برای این کار می توان از فرد مقابل سوال کرد که آیا انتظارات و خواسته های وی برآورده شده یا خیر. سپس انتخاب ها و الویت هایش را به خاطر بسپارید تا دفعه ی بعد بدانید چه می خواهد.

تاثیرات بی احترامی به همسر خود که نمی دانستید14

تحسین همسر

ویژگی های خوب همسرتان را هنگام صحبت در جمع و با دوستان و اقوام بگویید، اما در این مورد اغراق نکنید. یک تحسین واقعی در تقویت پیوند زناشویی تان معجزه می کند و همسرتان نیز احساس اعتماد بنفس خواهد داشت. همسرتان را جلوی بچه ها تحسین و تمجید کنید، چون او الگوی بچه هاست و آنها برای راهنمایی خواستن به پدر مراجعهمی کنند.

توجه به کار و حرفه همسر

انتقاد مداوم شما و نظرات منفی تان در مورد کار و حرفه اش می تواند عزت نفس او را خدشه دار کند پس به کار و وظایف شغلی همسرتان علاقه و توجه نشان دهید و به مهارت ها، توانمندی ها و استعداد های شان احترام بگذارید .

توهین نکردن به عقاید او

به طرز فکر همسرتان توهین نکنید و نسبت به ایده ها و عقاید همسرتان ذهن باز داشته باشید اما توصیه هایش را چشم بسته عملی نکنید و قبل از هر اقدامی اول آنها را ارزیابی کنید.

به زبان آوردن تحسین همسر

همسر شما کلام تحسین برانگیز دوست دارد بنابراین تعریف و تمجیدهای تان را به زبان بیاورید تا او احساس کند تمام تلاش هایش را می بینید و قدر می دانید و انگیزه بگیرد.

پشتیبانی همسر

پشتیبانی و تشویق همسرتان تاثیر مثبتی در رسیدن او به اهدافش در کار و زندگی دارد و او را به هدف هایش نزدیک می کند و سرزنش های شما او را از هدفش دور و دورتر می کند. در نظر بگیرید رشد و ترقی همسر شما، پیشرفت شما نیز هست و سودش به کل خانواده تان خواهد رسیدپس حامی همسرتان باشید.

تاثیرات بی احترامی به همسر خود که نمی دانستید9

عذرخواهی به خاطر اشتباهات

اگر ناخواسته همسرتان را با رفتاری نادرست آزرده و ناراحت نمودید ، به جای نادیده گرفتن اشتباه تان، منطقی باشید و از او عذرخواهی کنید.

گوش دادن و اهمیت دادن به نظرات همسر

تعامل و گفتگویی واقعی و دوستانه با همسرتان داشته باشید و وقتی همسرتان با شما حرف می زند با تمام وجودتان به او گوش دهید و در هنگام حرف زدن او به تماشای تلویزیون و انجام کارهای خانه و ... مشغول نباشید.

گوش دادن و اهمیت دادن به نظرات همسر، یکی از علائم اصلی احترام به اوست. اگر به حرفهای همسرتان توجه نکنید و مدام کلامش را قطع کنید به او بی احترامی می کنید پس به همسران گوش دهید تابتواند افکارش را بدون ترس با شما به اشتراک بگذارد.

او همیشه کامل و بی عیب نیست

همسرتان همیشه بی عیب و ایراد عمل نمی کند پس ضعف ها و ایرادهایش را درک کنید و بپذیرید. اگر شوهر شما فراموشکار است، برای کمرنگ تر کردن این نقطه ضعفش را ه حلی پیدا کنید و بدانید که فراموشکاری یکی از عیب های اوست.

ایراد نگرفتن از او جلوی دیگران

این بدترین کاری است که می توانید برای بی احترامی به همسرتان انجام دهید. فرقی نمی کند همسر شما چه کاری باید می کرده و نکرده یا چه اشتباهی مرتکب شده، در هر صورت این حق را ندارید که جلوی دیگران به او توهین کنید و ایرادش را بگیرید. برای گوشزد کردن اشتباهش فقط شما دو نفر باید باشید. جلوی بچه ها، دوستان و یا سایر اعضای خانواده، سر همسرتان داد نزنید.

تاثیرات بی احترامی به همسر خود که نمی دانستید10

پیش از حرف زدن فکر کنید

وقتی می خواهید با همسرتان حرف بزنید واژه ها را با دقت انتخاب کنید و مراقب باشید تا کلمه ای به زبان نیاورید که همسرتان را ناراحت کند. وقتی با همسرتان حرف می زنید مراقب لحن کلام تان باشید، مخصوصا وقتی که عصبانی هستید. حتی اگر باعث رنجش تان شده، بی ادبی نکنید. از همه مهمتر سرش فریاد نزنید. با این کار، الگوی بسیار بدی برای بچه ها خواهید بود.

پیش بچه ها از پدرشان بدگویی نکنید

نکته ی بسیار مهمی که بخش روابط عاطفی و همسرداری نمناک سعی داشت به صورت پررنگ به ان اشاره کند همین مورد است ؛ در مقابل فرزندان خود به همسرتان احترام بگذارید تا آنها نیز به پدرشان احترام بگذارند .

پیش آنها درباره پدرشان حرفهای خوبی بزنید و بگویید چگونه تلاش می کند تا آنها شاد باشند. در صورت اختلاف نظر فرزندتان با همسرتان ، از همسرتان دفاع کنید تا بچه ها بدانند که حق با پدرشان است.

مثبت باشید

مثبت اندیشی شما کمک می کند روزهای سخت را بهتر مدیریت کنید پس خوشبین باشید و جنبه ی مثبت هر چیزی را ببینید.

عشق تان را فیزیکی هم نشان دهید

اگر در کارش موفق بوده با آغوش تان تحسینش کنید . او را ببوسید و بابت زحمتش از او تشکر کنید. کاری کنید که احساس مهم بودن کند.

از پدر و مادرش ایراد نگیرید

اگر با پدر و مادر همسرتان اختلاف نظر دارید باید بدانید که آنها والدین همسرتان هستند پس باید همسرتان به والدین او احترام بگذارید.

او را دلخور نکنید

اگر همسرتان با هدیه ای شما را سورپرایز می کند اگر این هدیه را دوست ندارید، با شور و شوق از او تشکر کنید و به او هرگز نگویید که سلیقه ی شما را نفهمیده است و هرگز به خودش زحمت نمی دهد بداند چه دوست دارید زیرا این برخورد تمام شور و شوق او را از بین می برد.