در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟

19:44 - 1399/11/08
در هنگام دعوا با همسر خود بهتر است رفتار های مناسبی را از خود به نمایش بگذارید که منجر به جر و بحث طولانی نشود.
همسر

هنگام دعوا با همسر اینگونه عمل کنید

دعوا با همسر برای همه ی زوج ها اتفاق می افتد چه آنها که شیفته یکدیگرند و خیلی عاشقانه زندگی می کنند و چه آن دسته از زوج هایی که روابطی طبیعی و معمول دارند . اگر زوجین روش صحیح دعوا کردن را بلد باشند وجود اختلافات در مواردی باعث رشد و پیشرفت آنها نیز می شود .

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟13

در هنگام دعوا با همسر چه کنیم؟

روش های صحیح دعوا با همسر چگونه باید باشد ؟

تغییر و تحول در جسم و روح از خصوصیات مهم موجودات زنده است . همه موجودات زنده با گذشت زمان ، تغییرات فراوانی در مانند مریضی ، حال خوب و سر خوشی در جسمشان به وجود می آید همچنین گذشت زمان سبب تغییرات سن و در نتیجه تغییرات رفتار با توجه به جسم می شود مثلا یک پیر مرد هشتاد ساله رفتار یک جوان را ندارد و اگر به تقلید رفتارهای شخص جوان بپردازد جسمش آسیب می بیند.

رابطه مشترک هم مانند یک موجود زنده است و ممکن است مانند جانداران دچار بی روحی و بیماری گردد . وجود اختلافات در زندگی مشترک طبیعی است و در مواردی باعث رشد و پیشرفت نیز می گردد و محال است که زوجی هیچ گونه اختلاف سلیقه با همدیگر نداشته باشند مگر اینکه زندگی شان راکد شده و یا کلا از بین رفته باشد .

در شرایطی وجود اختلافات سبب رشد و پیشرفت می شود که راههای بیان عقاید و صحبت کردن با یکدیگر را یاد بگیریم . در ادامه به بیان راههای بحث کردن و دعوا کردن با همسر را بررسی کنیم اما قبل از آن خاطر نشان می شویم که هر دعوایی پایان زندگی مشترک نیست مگر اینکه راه صحیح دعوا را بلد نباشیم.

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟20

راه های صحیح بحث کردن و دعوا با همسر

روش های صحیح دعوا با همسر

دخالت دادن اشخاص در دعوا از عوامل مهم گسترده شدن دعواهای زوجین است که به دو صورت نمود می یابد:

حالت اول

در این حالت زوجین دعواها و اختلافات بین خود را به خانواده های یکدیگر ارتباط می دهند مثلا بیشتر خانم ها ، صحبت های همسرشان را به خانواده اش ربط می دهند و می گویند :این حرف ها برای خودت نیست و حتما مادرت و یا خواهر و... چنین حرفی زده است و یا اینکه برخی مردان هنگام دعوا به خانواده همسرشان اهانت و توهین می کنند مثلا می گویند :شما منطقی نیستی و حرف متوجه نمی شوی و منطقی نیستی چون مادر یا پدرت و برادرت هم همین طور می باشند ....گفتن چنین جملاتی در حین دعوا سبب می شود ، بحث های کوچک به دعواهای گسترده خانوادگی تبدیل شود و به سمت انهدام یک زندگی پیش رود.

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟8

علت دعواهای زن و شوهر چیست؟

حالت دوم

گاهی اوقات دعوت این اشخاص برای قضاوت و پا در میانی در دعوا هر چند این اشخاص پدر و مادر زوجین باشند سبب شعله ور شدن آتش دعوا می شود زیرا این افراد نمی توانند بی طرفانه قضاوت کنند.

بنابراین زوجین هنگام دعوا باید ، مسائل اختلاف برانگیز را خود حل کنند و پای اشخاص دیگر مانند خانواده هایشان را به ماجر باز نکنند ، آنها باید بدانند مسئله پیش آمده فقط به خودشان مربوط می شود نه خانواده شان ، پس باید با یکدیگر گفتگو کنند تا مسئله حل شود و در صورتی که نتوانستند خود مسائلشان را حل کنند ، به اشخاص متخصص و مشاور مراجعه نمایند.

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟6

اشتباهات در هنگام دعوا با همسر

اینگونه با همسر خود دعوا کنید !

خواسته خود را اینگونه بیان کنید

گاهی زوجین از یکدیگر خواسته هایی دارند که نحوه بیان نادرست این خواسته ها سبب ایجاد تشنج در رابطه شان می شود . بیان کردن خواسته ها امری طبیعی است اما باید برای بیان خواسته هایتان از بکاربردن بعضی از جملات پرهیز کنید و به هیچ وجه برای جامه عمل پوشیدن خواسته ها آنها را بکار نبرید مثلا برای اینکه همسرتان خواسته شما را بپذیرد هیچ گاه او را بین ادامه زندگی یا قبول خواسته قرار ندهید ، چون در این صورت همسرتان نسبت به زندگی مشترک دید منفی می یابد و با خود فکر می کند آیا دوام زندگی ما بستگی به همین یک اختلاف کوچک دارد؟!

ارزش زندگی مشترک خیلی بیشتر از این مشکلات کوچک است پس هیچگاه هنگام بیان خواسته ها پای اصل زندگی را به وسط نکشید بلکه قبل از بیان خواسته هایتان درباره اهمیت زندگی صحبتی کنید و سپس خواسته خود را بیان کنید مثلا بگویید من می دانم پیوند بین ما خیلی با ارزش است و این خواسته من در راستای قوام و بهتر شدن زندگی می باشد.

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟0

دعوا با همسر به دلیل نحوه بیان نادرست خواسته ها

بهترین روش دعوا با همسر

استفاده از بعضی کلمات در حین دعوا ممنوع

در حین دعوا بعضی کلمات را مانند هیچ وقت، همیشه ، هرگز ... به کار نبرید زیرا این الفاظ منفی کل زندگی را هدف قرار می دهد، مثلا جملاتی مانند :هیچ وقت تو شوهر خوبی برایم نبودی، هیچ وقت مرا دوست نداشتی، همیشه فحاشی می کنی، هرگز به خانواده من احترام نگذاشتی ، هیچ خیری از تو ندیدم را به کار نبرید .

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:هر زنی که به شوهر خود بگوید که از تو خیری ندیده ام عمل چنین زنی هیچ گشته و باطل می شود . از بکارگیری این الفاظ بپرهیزید تا از عواقب منفی و دلسرد شدن طرف مقابل نسبت به زندگی دور بمانید.

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟17

جملات اشتباه در هنگام دعوا با همسر

اشتباهات در دعوا با همسر

از مقایسه کردن بپرهیزید

گاهی ما فراموش می کنیم که بعد از دعوا نیز باید با یکدیگر ارتبط برقرار کنیم و یک دعوای کوچک انتهای زندگی مشترک نیست به همین خاطر همه پل های پشت سرمان را ویران می کنیم و آنچه را که نباید بگوییم را بکار می بریم و خطوط قرمز بینمان را می شکنیم .

یکی از خطوط قرمز مقایسه کردن همسر با دیگران است ، برخی مواقع طرفین شروع به تعریف و تمجید از دیگران و طعنه زدن به همدیگر می کنند ، که این مسئله موجب ایجاد دل شکستگی عمیقی بین زوجین می شود که التیامشبه آسانی امکان پذیر نیست.

در هنگام دعوا با همسر خود چگونه رفتار کنیم؟1

اجتناب از مقایسه همسر با دیگران در مواقع دعوا با همسر

در مواقع دعوا با همسر چه کنیم؟

از درد دل با نامحرم بپرهیزید

یکی از مسائلی که ضربه بزرگی بر پیکره زندگی وارد می کند، گفتن اسرار خانواده و حرف دل به نامحرمان است. برخی افراد قبل از جدایی با نامحرم ارتباط برقرار می نمایند و مسائل زندگی خود را به آنها می گویند که این مسئله سبب ویرانی زندگی دنیا و آخرت آنها می شود.

دعوا را زود تمام کنید

سعی کنید دعوا را زود تمام نمایید و ادامه بحث را به زمان بهتری کعه حال مساعدی دارید، موکول نمایید تا بیش از این موجب عصبانیت بیش از حد همدیگر نشوید. بعد از دعوا فکر کردن به مباحث و مسائل اتفاق افتاده در بحث اتفاق کار اشتباهی است پس باید همه انتقادها و بحث ها را از خاطر خود پاک کرد و با یک شاخه گل زیبا و نوازش عاشقانه دعوا و کدورت را به پایان رساند .